Gå til innhold
Hundesonen.no

Frykt aggresjon - Amerikansk cocker spaniel


Cockermamma
 Share

Recommended Posts

Hei!

Dennis er en 1 år gammel amerikansk cocker. Han har nå ved flere anledninger utagert med knurring, glefsing og hoppet etter hender både på meg og andre.
Han kan bite over/etter hender, men ikke hardt. Har håpt dette er en pubertets-fase, men syns ikke det virker greit.
Dette har skjedd i situasjoner der han enten har vært gira med ball, og noen prøver ta fra han ballen under lek - eller blitt "tvunget" til noe, som feks. klipp.
Han er sur på nesten alle hunder vi går forbi, knurrer og hopper etter de.
Er VELDIG nervøs for å han han sammen med barn, så passer konstant på.
Han vokter dør og hjem, og knurrer/bjeffer om noen går forbi. 
Han er også ekstremt redd for å være alene, og uler så fort en går ut døra - prøver å øve, og følger med han på cam.
Leser meg opp ang. frykt aggresjon/dominans, men jeg mener at han virkelig burde "tåle" mer enn han gjør?
Jeg trekker meg tilbake når han utagerer, og blir ikke helt klok på hva som er lurt å gjøre. Dyrlegen mener jeg må være hard med han, men da er jeg redd det eskalerer.

Noen som har erfaring med cockere, som vet hva jeg bør gjøre?? Synes det er skummelt med en hund som er ustabil.
Jeg har vært vant med verdens snilleste mix av border/flatcoat, som barn kunne rulle over og sove i hundesengen samme med, så dette er virkelig noe nytt.

(Jeg bor alene, sammen med han - barn er kun på besøk. Jeg jobber hjemmefra, og i det daglige er han veldig rolig og snill.)

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du få hjelp! Veldig bra at du ikke har vært "hard" med ham! Hvis hunden er fryktaggressiv trenger den oppbygging og selvtillit, ikke bank. Det er ikke noe hunder "burde" tåle. Hunder er som mennesker, forskjellig, og tåler forskjellig. Dominans har ikke noe inne i dette å gjøre, dette handler om en hund som er utrygg og instinktivt forsvarer seg i situasjoner den ikke takler.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å starte på kurs, og få hjelp av en adferdsekspert som har erfaring med dette. I Oslo kan jeg anbefale Smarthund og Lundqvist hundeskoler. Gooddog har flere avdelinger og flinke instruktører, men jeg har ikke noe erfaring med dem selv. Dette krever mye og konsekvent tilrettelegging og jobbing.

Unngå å sette hunden i situasjoner der den er utrygg, dvs. utagerer. Hold god avstand til andre hunder på tur, avled med godbiter om mulig, eller bare gå unna eller en annen vei så langt det går. Ja, det kan se teit ut, det er prisen å betale for at hunden din skal få det best mulig.

La hunden slippe å hilse på og forholde seg til andre folk og hunder. Selv om han evenutelt trekker mot dem betyr ikke det at han vil hilse. Hold ham på trygg avstand og lær ham at han ikke trenger å takle hilsingen. Folk han kjenner og du er sikker på at han er trygg på er såklart helt ok.

På kurs vil dere lære å jobbe sammen, og forhåpentligvis utvikle selvtilliten hans. Jobb med morsomme ting som gir mestring, særlig søk og neserbeid er nyttig til det.

Dette vil ta mye tid og arbeid, og du vil kanskje aldri få en hund som barna kan legge seg sammen med i hundesengen eller som går sammen med alle andre hunder. Men forhåpentligvis kan du få en fungerende hund som stoler på deg og at du ikke setter den i situasjoner som blir for vanskelig, og du vil lære å tilrettelegge best mulig så dere har det bra sammen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...