Gå til innhold
Hundesonen.no

Frysetørket vs. fryst

LiLi

Recommended Posts

Hva er egentlig "forskjellen" på fryst og frysetørket? Ser at de fleste her bruker fryst, men det må da være mye enklere med frysetørket? Det er vel kanskje dyrere? Synes det virker mye enklere i alle fall, slipper å ha diger fryser, slipper å drive å ta opp fra fryseren hele tiden, og slipper stress med det når man skal reise.

Jeg bruker i alle fall sånn frysetørket vom, og det funker kjempebra ;)

Bruker det sammen med RC tørrfôr da ;)

(Nei, Aud, jeg gidder ikke å høre om hvor grusomt tørrfôr er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig "forskjellen" på fryst og frysetørket? Ser at de fleste her bruker fryst, men det må da være mye enklere med frysetørket? Det er vel kanskje dyrere? Synes det virker mye enklere i alle fall, slipper å ha diger fryser, slipper å drive å ta opp fra fryseren hele tiden, og slipper stress med det når man skal reise.

Jeg bruker i alle fall sånn frysetørket vom, og det funker kjempebra ;)

Bruker det sammen med RC tørrfôr da ;)

(Nei, Aud, jeg gidder ikke å høre om hvor grusomt tørrfôr er)

kke svar på spm ditt, men ar tenkt litt på vom og hundemat. men det som er frysetørket virker jo litt enklere å ha med å gjøre da. men skal det legges i bløt eller noe? og hvor får man kjøpt det, og hva ligger prisen på?

håper du svarer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper det i dyrebutikken. Det er veldig enkelt, bare legger det i litt varmt vann. Står hvor mye og hvor varmt vann på pakken. Står litt her Det så veldig dyrt ut, 300kr for 1kg? Jeg kjøper bare sånn bittesmå pakker til 35kg jeg da, bruker liksom så lite uansett, så prisen har ikke så mye å si. Veldig fornøyd i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en del forskjell på pris... Hvis du kjøper en 20kg blokk med vom fra vom og hundemat så koster det ca 150-250kr (alt etter hvor du kjøper det..). Ca 20kr/kg... Du trenger dog litt fryseplass;)

For 1kg frysetørret vom koster det 250-498(!)kr her i Tromsø..Nå regnes vel 1kg frysetørret vom som 3-5kg (? usikker her altså!) våt vom, men prisen er fortsatt mye, mye høyere enn for fråsen vom!

Har to hunder, og her blir alt av godbiter og mat regnet om til pris/kg.. er man student så er man student;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den største forskjellen!

Frysetørket vom:

Innehold: 57 % fett - 33% protein

Frossen vom:

Innehold: 16 % fett - 14% protein

Ok, takk for opplysningen :D

Hva vil egentlig det si i praksis?

Kan ingenting om sånt jeg :)

Jeg fôrer jo ikke kun med det da, bare litt vom, mens hoverfôret er tørrfôr.

Det er vel ikke noe galt i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vurdert å gi litt frysetørket vom i tillegg til maten, men hvordan fungerer det? Skal man da gi halvt om halvt, eller mer av ene tingen? Og er det noen som har foringsveiledning det det?

Det står halvt om halvt på pakken synes jeg å huske, men jeg bruker ikke så mye. Har bare oppi noen få biter, for smakens skyld, og for å få litt ekstra fett o.l. (hun blir lett tynn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også vurdert å gi litt frysetørket vom i tillegg til maten, men hvordan fungerer det? Skal man da gi halvt om halvt, eller mer av ene tingen? Og er det noen som har foringsveiledning det det?

Jeg fòrer 1/3 frysetørket vom ,1/3 grønnsaker/frukt og 1/3 tørfòr :D Fungerer kjempe fint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for opplysningen :P

Hva vil egentlig det si i praksis?

Kan ingenting om sånt jeg :D

Jeg fôrer jo ikke kun med det da, bare litt vom, mens hoverfôret er tørrfôr.

Det er vel ikke noe galt i det?

Nei , ikke noe galt i det hele tatt så lenge ikke hunden sin har hengemage :P Frysetørket vom er jo spesielt mye brukt i jakthundmiljøer fordi frysetørket ikke veier noe, trenger ikke tines opp. Det er bare å putte i rypesekken og reise til fjells, en termos med vann er alt man trenger utenom - i tillegg til vitamintilskudd dersom man kun fôrer med vom, eller fôrer mest med vom. Frossen vom er vanlig å bruke på hunder som trenger å legge på seg og på hunder som er allergiske, eller har sprukne poter, dårlig pels eller som generelt trenger en dose med rein dyrefett.

Jeg liker også best frysetørket, fordi det lukter mye mindre enn frossen vom, og har mye bedre effekt enn frossen vom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei , ikke noe galt i det hele tatt så lenge ikke hunden sin har hengemage :P Frysetørket vom er jo spesielt mye brukt i jakthundmiljøer fordi frysetørket ikke veier noe, trenger ikke tines opp. Det er bare å putte i rypesekken og reise til fjells, en termos med vann er alt man trenger utenom - i tillegg til vitamintilskudd dersom man kun fôrer med vom, eller fôrer mest med vom. Frossen vom er vanlig å bruke på hunder som trenger å legge på seg og på hunder som er allergiske, eller har sprukne poter, dårlig pels eller som generelt trenger en dose med rein dyrefett.

Jeg liker også best frysetørket, fordi det lukter mye mindre enn frossen vom, og har mye bedre effekt enn frossen vom.

Ok, det var godt å høre :) Nei, fôrer jo nettopp med det fordi hun trenger litt ekstra, lille spinnvill :P Hun elsker det i alle fall, det er sikkert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
    • Tiden flyr og lille bebbisen blir snart året. 😱 Hun er fremdeles kanskje 6mnd i sitt eget hode da. 😂 Dagens agenda så slik ut 😴 etter å ha trent litt på fokus med bestekompis whippeten Leo som distraksjon, og så gått ett spor i nytt terreng etter en god times pause i bilen. 😁    Tidligere i mars når vi passet på ett lite småbruk. Fant en fin foss!   et par fra den lille uka vi hadde snø her sørvest. 😂
    • Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...