Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hva er deres beste tips til sommer og hund? Jeg har en 8 mnd gammel jaktgolden, min første hund. Har lurt litt på hva jeg må tenke på om sommeren. 

endrer dere rutine på noen måte? Når det gjelder lengde på tur, tidspunkt på dagen dere går tur osv.

Kjøler dere ned hunden på noen måte og hvordan? Spyle med hageslange? ? Hvordan er det med saltvann og hund? Må de spyles etterpå? Må de dusjes med sjampo etter saltvann?  Min elsker å bade så det blir nok ikke vanskelig å få kjølt han ned, men er det noe spesielt man bør tenke på? Varighet de bader mtp om de kan svelge for mye vann? Lurt å ha «basseng» eller lignende i hagen? Hvordan reagerer hunder hvis de skulle komme borti en brannmanet?

Andre ting en bør tenke på? ?

takk for svar!

Skrevet

Jeg har ikke badehunder, så den delen kan jeg ikke svare på!

Jeg legger hovedturen opp etter været enten det er vår, sommer, høst eller vinter, men på sommeren er det ekstra viktig. Asfalten kan bli grusomt varm, og lange turer i knallsol midt på dagen er ikke behagelig, selv for min korthårede Afrikanske rase. Ettermiddag/kveld er ypperlig for turer i nabolaget, men dersom du har tilgang til skyggefull skog så er det også deilig i varmen. Og for deg som har badehund så er turer på stranden et godt alternativ. 

Dersom hunden er bundet ute i hagen, så må den ha tilgang på skygge.

Skrevet

Bare ikke ta den med på lange eller krevende turer i 20+ grader steiksol, så har du det viktigste på plass. Hunder svetter ikke over hele kroppen slik mennesket gjør, dermed avkjøler de seg også mindre effektivt. Selv går jeg kun korte lufteturer med mine inntil sola går ned og temperaturen kommer rundt 20 grader, til nøds går vi en lengre, rolig tur om det er veldig varmt på kvelden også. Evt. får de svømme, men ikke alle som liker det her så det skjer sjeldent.

Så lenge de har tilgang på skygge trenger man ikke gjøre noe mer ut av det hjemme. Har man en hund med hjertelidelse eller andre grunner til at de tåler varme dårlig, kan man selvsagt gi dem et basseng men det er nok mer effektivt å tilby dem et kjørlig rom, kjølematte eller lignende.

Å svelge vann er vel ikke så ofte et problem, enkelte hunder drikker til de spyr men da bør man ta seg en sjekk hos veterinæren tenker jeg. Ofte er det sykdom bak slik adferd.

Noen hunder får problemer med eksem, vannhale og lignende når de bader ofte, men har aldri opplevd det på egne hunder så kan ikke si mer enn å nevne det.  Det kan du jo lese litt om.

Jeg spyler mine med vann etter bad i saltvann og gjørme, bruker ikke såpe med mindre de er skitne og/eller fete i pelsen.

Brannmanet er ikke noe særlig for oss å komme borti, så tenker det er best å holde hundene unna dem også.

Skrevet

Vi har en vannhund som elsker å bade. Svømmer omtrent daglig i saltvann. Vi skyller ikke alltid av etterpå med ferskvann, men jeg synes det blir litt «klissete» om vi ikke gjør det. Det er viktig å tørke med håndkle hvis hunden har mye pels, så den ikke går og er våt hele tiden. Da kan den få vannhale, en veldig smertefull tilstand. 

Ellers er det viktig å passe på potene om asfalt/svaberg er veldig varme og sørge for at hunden har tilgang på drikkevann og skygge. Hunder kan også bli solbrent, det finnes «uv-klær» dersom hunden har hud som bli eksponert for sol. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...