Jump to content
Hundesonen.no

Hvordan få hunden min til å ikke reagere på hunder som bjeffer gjennom gjerde?


Fadia
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har en glad labbisgutt som er veldig flink å passere andre hunder og har aldri vist tegn til aggresjon i møte med andre hunder ellers. Men når hunder som er i inngjerdet hage bjeffer virker han redd og begynner å pipe og drar mot de. Han reagerer ikke sånn når andre hunder bjeffer på tur, kun når de er inngjerdet i egen hage. Idag bjeffet han tilbake, noe han ikke har gjort før. Den utagerende hunden bak gjerde bjeffet brått så både jeg og hunden min skvatt til og jeg reagerte med å skape avstand uten å gjøre noe stort. Det var litt trafikkert i det område, så var litt begrenset. Jeg vet ikke om det var riktig reaksjon fra min side. Jeg forsøkte å distrahere han, noe som funket til en viss grad, men så var det på igjen selv om vi gikk lengre og lengre bort fra den andre hunden. Hvordan ville dere gått frem for å trene på at andre hunder som bjeffer gjennom gjerde bryr vi oss ikke om? Problemet er ofte at man ikke kan forutsi før de plutselig er der og bjeffer for full hals. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hmm godt spørsmål. Det jeg tror jeg ville ha gjort, ville være å trene på å gå forbi inngjerdete hager uten hunder i. Men da må man så klar vite at det ikke bor noen med hund der, slik at dere ikke plutselig blir skremt. Etter det så ville jeg ha trent på å passere inngjerdet hager med hunder i, men på god avstand hvor hunden min ikke reagerer. Om det betyr på andre siden av gaten, eller mange meter før. Etterhvert som vi passerer uten at hunden min reagerer, så ville jeg ha minsket avstanden gradvis, fremdeles slik at han ikke reagerer. Til slutt vil jeg anta etter mye trening og passering at han ikke vil reagere. Men det kan så klart ta tid.

Man kan også i tillegg til å trene på passeringer prøve kinderegg metoden, hvor du står på god nok avstand hvor han ikke reagerer på hundene, å belønne han hver gang han ser bort på hunden bak gjerdet. Etter hvert vil han assosiere den andre hunden bak gjerdet med at han får godbit hos deg. Så i stedet for å bjeffe tilbake på den andre hunden, så snur han heller oppmerksomheten bort mot deg og venter på noe godt.

Det vanskelige er jo kanskje å få satt opp slike treningssituasjoner. Det beste hadde jo vært om man kjente noen med en hund som ikke reagerer på andre bak gjerde, og så trene på å gå forbi der. Man kan jo få tilbakefall i treningen om man går forbi en inngjerdet hage en dag, og så plutselig kommer en hund og skremmer dere igjen. Men jeg ville nok ha gjort det samme som deg hvis det hadde skjedd, å prøvd å skapt avstand uten å gjøre så veldig stor reaksjon ut av det, og prøve å distrahere med godbiter om jeg har med.

Man kunne kanskje også, om mulig, hvis dere går forbi og plutselig blir skremt hvor hunden reagerer med bjeffing, å få avstand, gå et stykke tilbake eller forbi, roe hunden litt, og så prøve å passere igjen på andre siden av gaten med nok avstand slik at hunden din ikke bjeffer eller blir redd når dere passerer igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
    • Aha, takk for utfyllende svar! Kanskje jeg skal prøve ut dibaq da, gir diverse brusk som tygg så det burde gå fint. Eller prøve med farmina. Dyrere for, men man gir vel kanskje mindre mengder av det? Valpen her vokste enormt fort på vom, men vet jo ikke om det var pga. maten eller tilfeldig, valper vokser jo fort. Var såpass at hundeluftere i nabolaget kommenterte på veksten 😅
    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...