Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund som fortsatt driver med valpebiting?


Yngvild Dahl Brenna
 Share

Recommended Posts

Har en border collie valp/unghund på 7 måneder som fortsatt biter/napper en del. Biter på hendene under lek/kos (når hun blir overivrig) og også når hun ikke får viljen sin. Ute på tur kan hun bite i beina, hoppe opp og bite i jakker, knurre og bjeffe. Dette skjer også dersom hun kjeder seg (nå sist på kurs da alle skulle sitte i en ring og vente på neste øvelse. da knurret, beit og bjeffet hun ganske kraftig på meg).

Jeg er litt rådvill på hva jeg skal gjøre for å få bort dette. Har forsøkt å si "nei" strengt, og av og til fungerer det til en viss grad. Har også forsøkt å avlede henne med en annen kommando (eller en leke/godbit), noe som fungerer i 10 sek før hun er på igjen. I det siste har jeg rost henne veldig når vi kan leke/kose uten biting, men usikker på om hun skjønner tegningen. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få bort dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste måte å trene bitehemming er ignoreringsmetoden. Dersom hunden biter når dere leker eller koser, så avbryt umiddelbart (uten et ord). Reis deg opp, snu deg bort, kryss armene og se i taket. Stå stille til hunden roer seg ned, selv hvis det tar lang tid i starten. Poenget er at biting = kjeeedelig. Vær demonstrativ og tydelig i kroppsspråket for å få henne til å skjønne at ingen gidder å være sammen med noen som biter!

Jeg råder deg til å gå med gamle jakker i en periode, sånn at du også kan bruke ignoreringsmetoden ute hvor hun driver med jakkebitingen. Dersom du er redd for at hunden skal gjøre skade på ting, eller at hun  klarer å bite deg så det gjør vondt mens du prøver å ignorere, så vil du ikke klare å gjennomføre.

Det høres ut som at bitingen vanligvis skjer når det koker litt over i hodet hennes, og "nei!" og den slags vil bare hause henne opp. I situasjoner hvor du må snakke til henne og vise at du ikke liker det hun gjør, så bruk rolig, mørk og litt "skuffa" stemme i stedet for sint.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...