Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Hva gjør jeg?


Thersil
 Share

Recommended Posts

Håper det er noen som kan gi meg noen gode råd ifht hva jeg bør gjøre videre i situasjonen jeg har havnet i.

Like før jul kom jeg til konklusjonen om at hunden min med sine adferdsproblemer og min psykiske helse ikke var en god match. Jeg bestemte meg derfor for å finne et noen som var villige til å ta godt vare på ham. (Italiensk mynde med separasjonsangst, engstelig og utrygg, mye stress etc etc. Utrolig god og snill og fungerte mye bedre etter han begynte på 20 mg Clomicalm) 

Jeg la ut annonse på Finn, hvor jeg skrev: "Han har noen adferdsvansker som bl.a separasjonangst ( kan trenes, men krever tid og tålmodighet). Utagering mot hunder ute, bjeffing, men inne går det fint. Går på Clomicalm 20 mg og bør fortsette med det. Er forsikret og ny eier må overta forsikringen. Alt av utstyr, bur, klær, dekken osv følger selvsagt med. Ny eier bør helst ha erfaring med mynder, trene 100% positivt (hundebok medfølger)"  

Jeg kom i kontakt med en dyrlege som virket seriøs og trygg på sin egen erfaring med adferdsproblemer.

Siden jeg syntes det var vanskelig å gi fra meg hunden min og være helt trygg på at jeg valgte rett ble vi enig om en låneavtale frem til sommeren hvor jeg da skulle vurdere om han var rett hjem for hunden. 

Det første jeg reagerte på var at han avsluttet clomicalmen omtrent med en gang han fikk han. Jeg syntes han burde fått tid til å venne seg til nye omgivelser og få falle til ro, ikke minst burde dyrlegen brukt tid på å bli ordentlig kjent med han før han tok den avgjørelsen.

Han har vært flink til å sende bilder og videoer og små updates, men har reagert på at alt liksom går så bra hver gang jeg spør, uten noen 

Så fikk jeg nylig en video av at hunden (jeg velger å holde det så anonymt jeg kan fordi jeg vil ikke henge ut noen) jokker på en annen hund, åpenbart fullstendig stressa hvor dyrlegen og et besøk snakker om hvor bra det er at hundene blir sosialisert og får holde på litt.

Jeg kjenner at det var dråpen som fikk begeret til å renne over.

Jeg ga beskjed på tekstmld om hva jeg mente om det og at enten må dyrlegen ta kontakt med adferdstrener og få hjelp til å forstå hvordan han skal hjelpe hunden bedre eller så må vi prate om tilbakelevering. 

Hele denne uka har han enten ikke svart i det hele tatt eller bare svart veldig kort at det ikke passet å prate, men han skulle sjekke og deretter ingen svar. Han dodger meg rett og slett.

Hunden står registrert i mitt navn, jeg har kjøpsavtalen, men han har passet, helseboka, klærne og mye av utstyret.

Jeg sendte en mld i kveld der jeg har sagt at om han ikke tar kontakt for å avtale når det passer å prate innen mandag (synes jeg er grei her) så kjører jeg nedover for å hente hunden eller tar kontakt med politiet for råd.

Hva ville dere gjort? Har låneavtalen skriflig i meldinger på Finn.no, men vi laget aldri noen kontrakt ( Idiot, I know) ?

Alle gode råd tars imot med takk.

(Noen synes kanskje at jeg overreagerer, men jeg var veldig tydelig på hva jeg ville ha for hunden min og å se han så stressa og overgira mens de rundt ler og koser seg... Ble skikkelig lei meg. Han har opplevd nok og nå har jeg feila igjen med det å finne et godt hjem til han.?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet enn jokking har du reagert på? Det er jo spørs hvordan du fremstår om han tar det seriøst.. 

Hvis hunden har det bra ellers så hadde jeg latt gå, hvis du sliter psykisk så er ikke sikkert at det å gå rettsveien når dere ikke har ordentlig kontrakt er veien å gå, tenker på om det blir for tung belastning for deg.. 

Men vanskelig å vite. Uansett lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ravensburger skrev:

Hva annet enn jokking har du reagert på? Det er jo spørs hvordan du fremstår om han tar det seriøst.. 

Hvis hunden har det bra ellers så hadde jeg latt gå, hvis du sliter psykisk så er ikke sikkert at det å gå rettsveien når dere ikke har ordentlig kontrakt er veien å gå, tenker på om det blir for tung belastning for deg.. 

Men vanskelig å vite. Uansett lykke til.

At han tok han av Clomicalm altfor raskt, at han ikke har greie på å jobbe med adferdsproblemer slik han sa han hadde og at hunden min ikke har det godt. Jeg kan ikke la dette gå. Jeg trenger ikke ordentlig kontrakt når jeg står registrert som eier. Da har jeg loven på min side. Jeg sliter psykisk, men å vite at den som har hunden på en låneavtale ikke behandler han godt gjør meg mye verre, så nei. Å gi slipp er fullstendig uaktuelt. Tenker jeg fremstår greit, er klar og tydelig. Jeg ønsker en dialog der vi diskuterer voksent angående tilbakelevering. Jeg hadde nok ikke reagert så kraftig på jokkingen om det ikke var en italiensk mynde, men han er så skjør og fortjener å bli forstått på riktig måte. Jeg skal heller fikse det selv da han hadde det bedre hos meg enn å la han leve et liv hos noen som åpenbart ikke forstår seg på en mynde med adferdsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Thersil skrev:

At han tok han av Clomicalm altfor raskt, at han ikke har greie på å jobbe med adferdsproblemer slik han sa han hadde og at hunden min ikke har det godt. Jeg kan ikke la dette gå. Jeg trenger ikke ordentlig kontrakt når jeg står registrert som eier. Da har jeg loven på min side. Jeg sliter psykisk, men å vite at den som har hunden på en låneavtale ikke behandler han godt gjør meg mye verre, så nei. Å gi slipp er fullstendig uaktuelt. Tenker jeg fremstår greit, er klar og tydelig. Jeg ønsker en dialog der vi diskuterer voksent angående tilbakelevering. Jeg hadde nok ikke reagert så kraftig på jokkingen om det ikke var en italiensk mynde, men han er så skjør og fortjener å bli forstått på riktig måte. Jeg skal heller fikse det selv da han hadde det bedre hos meg enn å la han leve et liv hos noen som åpenbart ikke forstår seg på en mynde med adferdsproblemer.

Altså ikke det, jeg er uerfaren selv, men jeg har lært mye de siste 2 årene. Det verste er vel egentlig at jeg var dum nok til å stole på råd om å velge han, noe jeg ikke skulle gjort.

Endret av Thersil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du synes det med medisinen er kjipt, men den situasjonen blir jo litt spesiell siden det er snakk om en dyrlege. Ganske naturlig at han ønsker å gjøre opp sin egen mening om hundens medisinbruk og diagnose, men siden det er snakk om en hund på utlån er jo det så klart noe dere burde diskutert.

Jeg vet ikke helt om jeg helt skjønner hva som er galt utenom det. Er det kun 1 hendelse med stress-jokking? Jeg har aldri omplassert en hund, men jeg vet hvor forskjellige vi hundeeiere arbeider. Å finne en ny eier som følger nøyaktig din oppdragelsesfilosofi vil være vanskelig, og når det er snakk om en hund med så store problemer så vil det være nærmest umulig.

Det er uansett viktig at du får snakket med dyrlegen, enten for å få pratet ut og reparert en mulig misforståelse, eller for å få hunden tilbake. Her er det lurt å være så diplomatisk som mulig uansett hvor sint du er, siden du er avhengig av godvilje fra han. Og selv om du synes at det er han som har gjort noe galt, så tror jeg også at jeg ville sagt at jeg skulle tilbakebetale for mat og forsikring i løpet av perioden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pingeling skrev:

Jeg skjønner at du synes det med medisinen er kjipt, men den situasjonen blir jo litt spesiell siden det er snakk om en dyrlege. Ganske naturlig at han ønsker å gjøre opp sin egen mening om hundens medisinbruk og diagnose, men siden det er snakk om en hund på utlån er jo det så klart noe dere burde diskutert.

Jeg vet ikke helt om jeg helt skjønner hva som er galt utenom det. Er det kun 1 hendelse med stress-jokking? Jeg har aldri omplassert en hund, men jeg vet hvor forskjellige vi hundeeiere arbeider. Å finne en ny eier som følger nøyaktig din oppdragelsesfilosofi vil være vanskelig, og når det er snakk om en hund med så store problemer så vil det være nærmest umulig.

Det er uansett viktig at du får snakket med dyrlegen, enten for å få pratet ut og reparert en mulig misforståelse, eller for å få hunden tilbake. Her er det lurt å være så diplomatisk som mulig uansett hvor sint du er, siden du er avhengig av godvilje fra han. Og selv om du synes at det er han som har gjort noe galt, så tror jeg også at jeg ville sagt at jeg skulle tilbakebetale for mat og forsikring i løpet av perioden. 

Det er ikke stressjokkingen i seg selv som er problemet, men holdningen til stressjokkingen. Jeg forstår at det er rimelig spesielt siden det er en dyrlege, det er jo også en av grunnene til at jeg valgte å stole på han. Men han har aldri eid en mynde før og det at han og besøket lo og koste seg og synes det var flott at hunden stressjokket og kalte det sosialisering er det som får meg til å steile. Forventer ikke at ny eier har nøyaktig samme strategi som meg, men jeg forventer at vedkommende forstår hva stressjokking er og ikke synes det er greit. Jeg forventer at en dyrlege setter seg inn i og leser seg opp på mynder og hva en mynde trenger.

Tilbakebetaling av mat har jeg null problemer med å gjøre, forsikring er ikke nødvendig da jeg var dum nok til å bli overtalt til å si den opp siden han hadde sin egen forsikringsordning. 

Uansett, takk for gode råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Thersil said:

Det er ikke stressjokkingen i seg selv som er problemet, men holdningen til stressjokkingen. Jeg forstår at det er rimelig spesielt siden det er en dyrlege, det er jo også en av grunnene til at jeg valgte å stole på han. Men han har aldri eid en mynde før og det at han og besøket lo og koste seg og synes det var flott at hunden stressjokket og kalte det sosialisering er det som får meg til å steile. Forventer ikke at ny eier har nøyaktig samme strategi som meg, men jeg forventer at vedkommende forstår hva stressjokking er og ikke synes det er greit. Jeg forventer at en dyrlege setter seg inn i og leser seg opp på mynder og hva en mynde trenger.

 

Jeg skjønner det. Dessverre er forståelsen for hva jokking faktisk kommer av ganske så lav, selv hos erfarne hundefolk. Finnes mange som tenker "så flott at den usikre hunden dominerer enn annen!"

Men det kan også være et litt uheldig klipp hvor dyrlegen rett og slett mener at hundene bare må bli kjent med hverandre, og at jokkingen går over. Det er jo ikke uvanlig at hunder stressjokker fordi de blir midlertidig gira, og at det går over så snart nyhetens interesse minsker og de blir trygg på situasjonen.

Uansett så håper jeg det ordner seg for dere! 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pingeling skrev:

Jeg skjønner det. Dessverre er forståelsen for hva jokking faktisk kommer av ganske så lav, selv hos erfarne hundefolk. Finnes mange som tenker "så flott at den usikre hunden dominerer enn annen!"

Men det kan også være et litt uheldig klipp hvor dyrlegen rett og slett mener at hundene bare må bli kjent med hverandre, og at jokkingen går over. Det er jo ikke uvanlig at hunder stressjokker fordi de blir midlertidig gira, og at det går over så snart nyhetens interesse minsker og de blir trygg på situasjonen.

Uansett så håper jeg det ordner seg for dere! 

Jeg snakket med han på tlf nylig og da kom det frem at han mente at hunden var dominant og dominerte den andre. At han testet grenser osv.. Så ja..  Er ingen ekspert, men jeg stoler på Emma Garlant/hunomhund jeg. Ja vi får se hvordan dette utspiller seg. Og takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atferd er ikke en veldig stor del av veterinærutdannelsen, så jeg hadde ikke forventet at en veterinær nødvendigvis har så mye kunnskap om akkurat det. At hunden ble tatt så brått av Clomicalm derimot synes jeg høres veldig spesielt ut. Min hund har også gått på Clomicalm, og det er noe som skal trappes ned veldig gradvis. Dette burde absolutt en veterinær vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Wilhelmina skrev:

Atferd er ikke en veldig stor del av veterinærutdannelsen, så jeg hadde ikke forventet at en veterinær nødvendigvis har så mye kunnskap om akkurat det. At hunden ble tatt så brått av Clomicalm derimot synes jeg høres veldig spesielt ut. Min hund har også gått på Clomicalm, og det er noe som skal trappes ned veldig gradvis. Dette burde absolutt en veterinær vite.

Nei helt tydelig ikke. Han faller inn i kategorien arrogant mann som tror han har peiling. Takk, ja jeg synes det er helt på jordet selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/20/2022 at 4:50 AM, Thersil said:

Jeg snakket med han på tlf nylig og da kom det frem at han mente at hunden var dominant og dominerte den andre. At han testet grenser osv.. Så ja..  Er ingen ekspert, men jeg stoler på Emma Garlant/hunomhund jeg. Ja vi får se hvordan dette utspiller seg. Og takk.

Æsj, jeg HATER den myten. Alt skal forenkles til alpha-tull. Jeg fatter ikke at folk er så dårlig til å lese sin egen hunds ansiktsuttrykk og kroppspråk at de tror en usikker, stresset hund som ikke får til å "snakke" med andre hunder er en tøffing. 

Er du fast bestemt på å få hjem hunden? Det er veldig trist hvis det gjør helsen din dårligere. Utrolig vanskelig situasjon, hele greia. Men du må for all del ikke føle at du har feilet hunden, som du skrev i starten. Det høres ut som du har vært et veldig godt hjem for han, og du har han tross alt på "utlån" for å ta forholdsregler og passe på at han kommer til rett hjem. Ingen av oss er tankelesere, og du kunne ikke forutse dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Leit å høre. Du har forsøkt å gjøre det beste for hunden din. 

Det viktigste er at hunden får ro slik at den ikke er stresset. Ville forsøkt å lære den f. eks kommandoen sitt og gitt godbit. Hver gang han skal til å jokke så ville jeg ha bedt den om å sitte og gitt godbit. Da vil den etterhvert slutte, men det trengs ro og tålmodighet. Det er mulig at vet prøver å lære den opp og det tar jo tid. Ville forsøkt å oppklare slik at det ikke er missforståelser mellom dere og evt ta den hjem om det er nødvendig. 

Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...