Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen plager eldre hund


Panda
 Share

Recommended Posts

30 minutes ago, Panda said:

valpen henger å biter. Den eldre hunden er for snill. sitter ikke valpen på plass. Hva kan vi gjøre. 

Hvis dette er strevsomt og ubehagelig for den voksen, at den plages av det og prøver komme seg litt unna, så må dere hjelpe den voksne hunden med å sette grenser. Dvs at dere må sette grensene for valpen. Ikke la den bite og henge på den voksne. Bare fjern den, igjen og igjen og igjen. La den voksne få ha et sted å være i fred fra valpen. OGså er det jo faktisk dere som skal ha styringa i huset. Ensidig lek (eller terrorisering) kan om 2 måneder blir full lek mellom dem. Det er heller ikke noe gøy innomhus, og potensielt skadelig for valpen alt etter hvordan det foregår. Da er det også naturlig å gå inn og sette grenser. Dere bestemmer, hvordan vil dere ha det hjemme, inne, på tur osv. 

Jeg forventer faktisk selv -hvis jeg er på tur med noen som har litt brå eller overkjørende hunder- at eierne går inn og regulerer sin hund hvis den er brå og ufin med min myke hund. På samme måte går jeg inn og aktivt regulerer hvordan min unghund leker med andre hunder, fordi det er enkelte ting som rett og slett er uhøflig, og det er ikke alle som evner å si fra om det. 

Jeg vet at det er flere tråder om det her inne, men jeg fant ingen med utfyllende svar akkurat nå. Kanskje kommer det inn noen andre som kan linke til de. Vet at dette dukker opp som tema i ny og ned, og har vært grundigere diskutert før :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må dere hjelpe den gamle ved å stoppe valpen når den bøller for mye. Det er også viktig å gi gamlehunden alenetid (sammen med dere) ved å gå turer, drive med trening og triks og den slags. Dersom dere har grind mellom f.eks. kjøkken og stue, så kan en av dere ta med gamlehunden på kjøkkenet i perioder valpen har ordentlig bølleraptus.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...