Jump to content
Hundesonen.no

Er dette vanlig? (Stueren valp?)

Recommended Posts

Valpen min er 5 måneder gammel. Han hadde ikke hatt et eneste uhell inne på 1,5 måned. Han klarer fint å holde seg 4-5 timer mellom hver tur. Inntil for 2 dager siden. Da var det ca. 4 timer siden forrige tur og han styrte veldig med pleddet sitt også plutselig tisset han oppå det. Jeg skyndte meg og bar han ut uten å si noe og roste han da han gjorde seg ferdig utendørs. Jeg tenkte at det var min feil denne gangen fordi jeg var for treg og burde ha gått ut. MEN i dag gikk vi tur og nå kun 2 timer senere tisset han inne igjen. Å tisse inne etter så kort tid siden forrige tur har han ikke gjort på evigheter. Vi gjorde ikke noe mer enn det vi vanligvis gjør inne. Litt lek, stell osv. Det har alltid gått bra ellers, men ikke nå. Er dette vanlig at de kan gå tilbake til å tisse inne igjen? 

Edited by Valpemamma
6 minutter siden, simira skrev:

Jeg synes 2 timer er lenge nok for en så ung hund å holde seg, og det kan fort variere i perioder. Ta ham ut litt oftere en periode og se om det går over igjen.

Jeg får vel prøve på det. Man blir bare så godt vandt til at han klarer å holde seg lenger og lenger og tenker ikke over at han enda er liten.. 

22 minutes ago, Valpemamma said:

Jeg får vel prøve på det. Man blir bare så godt vandt til at han klarer å holde seg lenger og lenger og tenker ikke over at han enda er liten.. 

Om det ikke hjelper med oftere lufting kan det være greit å sjekke for urinveisinfeksjon. 

• Like 1

Hovedregelen er å ta valpen ut etter den har spist, drukket, sovet og lekt. Dersom leken er heftig kan det være lurt å avbryte for å ta tissepause. Det høres ut som at valpen din har skjønt tegninga om at tissing gjør man ute, men når det gjelder do-trening så er det en kombinasjon av mental og fysisk modenhet som må til.

Aktivitet vil påvirke valpen voldsomt. 2 timer med tygging på et bein er noe helt annet enn 1 time tygging, 1 time med å hente ball.

Pass på å vask tisseflekker ordentlig (eddik er supert) og ta et par skritt tilbake i treninga. Dersom det ikke fungerer og du føler at han gjevnt over tisser mer enn vanlig, så er det lurt å få han sjekket for UVI. 

• Like 1
25 minutes ago, Pingeling said:

Hovedregelen er å ta valpen ut etter den har spist, drukket, sovet og lekt. Dersom leken er heftig kan det være lurt å avbryte for å ta tissepause. Det høres ut som at valpen din har skjønt tegninga om at tissing gjør man ute, men når det gjelder do-trening så er det en kombinasjon av mental og fysisk modenhet som må til.

Aktivitet vil påvirke valpen voldsomt. 2 timer med tygging på et bein er noe helt annet enn 1 time tygging, 1 time med å hente ball.

Pass på å vask tisseflekker ordentlig (eddik er supert) og ta et par skritt tilbake i treninga. Dersom det ikke fungerer og du føler at han gjevnt over tisser mer enn vanlig, så er det lurt å få han sjekket for UVI. 

Denne er 5 mnd så tåler nok litt mer, men ja, det kan være greit å gå tilbake et par steg.

• Like 2
11 minutes ago, simira said:

Denne er 5 mnd så tåler nok litt mer, men ja, det kan være greit å gå tilbake et par steg.

Jeg er farget av at jeg hadde en hund som jeg måtte gå ut med hver time i 10 mnd før hun til slutt ble stueren, så jeg er nok i overkant nøye. 😂 

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg kjenner til problemet med hunder som gjør ugang for oppmerksomhet. Min erfaring er at det beste er å bryte uvanen ved å fjerne tilgang en periode, f.eks. med kompostgrinder, eller fjerne møblene i noen uker. Dersom det er umulig så ville jeg sett om jeg fikk til å kjøpe rør på biltema og lage midlertidige beskyttere til bord- og stolben. Har aldri prøvd det selv, men tenker det er verdt et forsøk hvis ingenting annet fungerer. En meget midlertidig løsning (som jeg bruker på graving i sofaen) er å spraye eddik så snart hunden begynner med tullet sitt. Da henter jeg sprayflasken med eddik og sprayer området uten å gi hunden oppmerksomhet. Men eddik forsvinner raskt, så det er en løsning som kun fungerer i øyeblikket.
    • Kule videoer! Takk! Hvis man tenker seg at det sitter en Julius K9 sele på tredemøllehunden, så vil den ligge utenpå bevegelig musklatur/ledd uten å hindre bevegelse. Jeg vet at brystseler er populært på korte, kraftige bullehunder som har trøbbel med å få seler som passer. Når man må velge selen som passer minst dårlig i stedet for en god sele, så blir vanligvis ikke resultatet så bra. Når det er sagt; turseler SKAL hindre fri bevegelse ved uønsket trekking. Når mine hunder trekker så er det jeg som hindrer fri bevegelse (med vilje), og da er det viktig at den holder igjen uten å skade. Da er problemstillingen om selen holder seg såpass på plass at den ikke legger press på halsen, og det er avhengig av hund/sele kombinasjon. Jeg ser ikke problemet med brystseler som passer, men for meg personlig er de best som gå-løs sele. Da vil jeg ha en sele hundene kan komme seg ut av dersom uhellet er ute og de kommer bort fra meg. Vil ikke at de skal bli sittende fast i noe, og brystseler er de enkleste å rygge ut av.   
    • Burde vel være mulig å finne noe på Etsy etc, service dog vester, seler og tilbehør er jo et relativt stort marked i statene. Ellers hadde jeg nok bare sydd på en borrelås bit på en webmaster eller hurtta weekend warrior/active selene eller lignende, både feel active og nonstop har vel slike. Om rent plass til borrelåsmerker er det du er ute etter. 
    • Pingeling: De har vært skikkelig fy fy i mange år nå. Men, så går de der da, eierene som synes de er fy fy med y seler og hunder som holder på stryke med av pustenesvær pga de drar sånn. Er ikke det spor bedre da. Hunder som drar i bånd er det jo kun trekksele som duger🙂
    • Når man ser hvordan hunder beveger seg, ser man at reimene på brystseler ligger tvers over skulderen og skulderleddet. Det skjer ganske mye bevegelse der som vil bli hindret straks selen blir stram, og det er også min erfaring at den gjør på muskuløse hunder. På hunder med smalt bryst og lite utstikkende muskulatur (hiterrier) var det ingen synlig forskjell på bevegelse, men jeg kommer aldri til å bruke det igjen fordi jeg tviler på at det er noe bra å ha en reim der. Har man en hund som går med slakt bånd for det meste og selen er tilpasset slik at den er romslig nok til at skulderen kan bevege seg fritt, har det jo mindre betydning selvfølgelig.  
  • Nylig opprettede emner

• Create New...