Gå til innhold
Hundesonen.no

Eiere av valper


Enna
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg holder på å undersøke tidligere kull på en spesifikk tispe og hanne for å sjekke om der er sykdommer eller plager i tidligere kull av dem. Holder på å kjøpe og vil gjerne sjekke. På dogweb er det ingen info på valpene regnr om nye eier eller helse på de enkelte valpene i forrige kull. Hvordan kan jeg finne det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vell ann på alder på tidligere valper, og hva som er vanlig for rasen å undersøke. U der 'Helse' finner man enkelt HD/AD, øyelysing, hjerteundersøkelse og BOAS, under 'Andre helseundersøkelser' kan man finne patella undersøkelse, DNA-tester ol. 

Dessverre er det ikke alle som screeningundersøker valpene sine, og få registrerer helseplager som allergi, epilepsi ol. man kan finne under 'Kliniske diagnoser'. Eiere av hundene får man ei heller søkt opp om man ikke har chipnummerne, eller har egne databaser slikt er registrert (BC har offisiell gjennom raseklubben hvor eiere står, andre har frivillige databaser som feks. collie korthår). 

Beste råd er å følge med på oppdretter/eiers hjemmeside og sosiale medier-profiler, samt selvsagt kontakte oppdretter :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info? men det er jo litt synd at det ikke kan søkes opp i forkant og uten at oppdretter skal velge ut info som kan gis. Dette mener jeg på generell basis, ikke med mistanke om noen ugler i mosen hos "min"? aktuelle oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Enna said:

Takk for info? men det er jo litt synd at det ikke kan søkes opp i forkant og uten at oppdretter skal velge ut info som kan gis. Dette mener jeg på generell basis, ikke med mistanke om noen ugler i mosen hos "min"? aktuelle oppdretter?

Personlig kunne jeg ønske at alle store/utbredte diagnoser ble systematisk registrert i dogweb av veterinær. Som HD, AD, patella, alvorlig allergi, hjertelidelser, osv.

Sikkert en del oppdrettere som ikke hadde likt å få negative ting om kull svart på hvitt og søkbart, men det er sikkert mange oppdrettere som hadde satt pris på det også. Det er ikke alle valpekjøpere som sier i fra om helseproblemer til oppdretter. Jeg tror mye dritt kunne vært unngått dersom dette var tilgjengelig informasjon.

Men sånn som systemet er i dag så er det dessverre ikke mulig, og når man ikke engang klarer å få påbud om chipping av katt her i landet, så har jeg lite forhåpninger om at dette kommer til å endres.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...