Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få bedre møte med andre hunder?

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en valp på 3,5 mnd. Hun er verdens herligste, ekstremt rolig, kosete å sover for det meste. Hun er en vorsteh. Jeg fikk henne for 3 dager siden nå, fremdeles litt sjenert men det er fullt forståelig! Når vi er ute på luftetur så er hun veldig nysgjerrig, glad i mennesker og ting rundt. Hun kan oppdage en annen hund på lang avstand, stopper som regel opp å titter. Hun vil ofte bort å hilse. Nesten hver gang en hund har kommet bort til oss (mange er løse, eller med eier), eller vi går for å møte de, så fører hun halen fort under seg å setter seg ned på rumpen. Lille jenta blir nok nervøs når det kommer hunder som er større enn henne, men også små. Jeg er bare bekymret for at hun skal få dårlige opplevelser med møte med andre hunder? Hvordan få henne mere trygg? Dette kommer vel til å bli bedre etter hvert, men ja. Har meldt oss opp på valpekurs. 

Men en ting jeg er litt redd for er at søsteren min har en like gammel valp. Det er en pomeranian gutt. Vet at når han møter andre hunder bjeffer han. Han bjeffer også på mennesker som går forbi. Jeg er bare redd for at når de møtes så blir han å bjeffe på min og at hun da blir enda mere nervøs for andre hunder? Kan ikke heller nekte de to å møtes siden jeg å søsteren min ofte er med hverandre. hmm.. innspill? 

Skrevet

For det første så vil jeg droppe helt å hilse på fremmede hunder på tur. Når hun stiller seg opp og ser på dem ville jeg latt henne gjøre det noen sekunder, og så gå i en annen retning/litt bakover og få kontakt med deg, og rose og belønne. Det du vil hun skal gjøre når hun ser andre hunder er å ta kontakt med deg, og vite at du er det kuleste i verden. Det er god grunntrening for innkalling, passering, og å unngå ubehagelige møter.

Når det gjelder sosialisering og hilsing på andre hunder bør dette foregå med trygge, kjente hunder. Gå gjerne litt sammen først uten å hilse, før hundene får hilse og leke sammen. Finn en hundeklubb i nærheten eller noe slikt, det er en fin måte å bli kjent med folk som kanskje er mindre opptatte av at hundene skal hilse, men fungere best mulig sammen med andre.

Det at hun setter seg ned i hilsesituasjoner er bare hennes måte i signalisere til den andre hunden at hun bare er en liten uskyldig valp og helt ufarlig. Det er en del av språket. Så lenge den andre hunden er grei og ikke for voldsom så går nok det helt fint, men jeg ville som sagt droppet hilsingen på tilfeldige hunder på tur. Særlig hvis du skal bruke henne på jakt så vil du ha god kontroll på at hun ikke stikker bort til andre for å hilse når det passer henne.

• Like 4
  • Thanks 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...