Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Vi har fått et stort problem med vår schæfertispe på cirka 5 mnd . For 1 uke siden begynte hun å jage etter halen sin, ikke bare litt men konstant jaging. Fra hun våkner til vi prøver å legge hun. Hun får gode turer og mye mentalstimuli i løpe av dagen. Vi har prøvd å distrahere med leke og godbiter, men eneste hu gjør er å jage halen. Dette gjelder også på tur, så er umulig å gå tur med henne.. vi strør godbiter over plenen, det elsket hun før og søkte ivrig, nå gjør hun det i 2sek, så går hun rett etter halen igjen. Hun var flink til å lete etter kong, nå bryr hun seg ikke lenger. Hun elsket å øve på kommandoer, men nå er det så vidt hun får til "sitt" før hun skal rett i halen igjen.. vi har vært hos dyrlege og de fant ikke noe fysisk med henne. Noen som har opplevd lignende? Vi prøver å stoppe henne hver gang og distrahere me andre ting, men vanskelig når hun gjør det konstant og ingenting er interessant for hun. 

Skrevet

Hvor mye aktivitet får hun i løpet av dagen? Folk har forskjellig målestokk for hva "gode turer" er.

Det kan også være for mye. Jeg synes hun er ung, men det kan jo være greit å lære henne å legge seg på plassen sin, og kommandere det når hun starter.

Hva sjekket dyrlege? Ble analkjertler tømt? Hvis det er så intenst som jeg får inntrykk av så synes jeg det er vanskelig å ikke ta det som et signal på ubehag i bakparten.

Skrevet

Ja analkjertler ble tømt, og ormekur har blitt gitt. Og hun har blitt sjekket for flått. En typisk dag for oss er  opp kl 08.15. Får frokost i hagen strødd over plenen. Litt lek i hagen. Tur på cirka 20-25min. Varierende om det er skog/strand/gater. Hun er våken til cirka kl 10.30, så prøver vi å legge hun.  Noe som hun absolutt ikke synes er kult. Når hun står opp får hun nytt måltid, litt kongsøk og øver på kommandoer. Ny tur får hun rundt kl 15.00 -16.00 tiden denne er ofte litt lengre. Og siste turen er i cirka i 21 tiden. Vi har også har tenkt om det kan være ubehag, men vi finner ikke noe. Vi klarer ikke å lære henne nye kommandoer nå. Hun klarer så vidt å gjennomføre de hun kan fra før av :( 

Skrevet

Jeg lurer litt på hva "litt lengre" tur senere på dagen betyr. Dette er en stor og aktiv brukshund, og selv om den bare er 5 mnd så trenger den mer enn to korte turer om dagen. Jeg tenker den andre turen bør være minimum en time i denne alderen, kanskje mer.

Dette med å lære inn og kunne kommandoer er jo en kontinuerlig jobb med tilpassing av krav og belønning. Kanskje senke kravene på noe av de andre tingene dere jobber med, og fokusere på øvelser som kan avbryte den dårlige adferden hennes?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
    • Ja det er pga. stress og frustrasjon. Tror hunden vil opp i rang og finner ikke ut av det. Hunden reagerer ikke på alle hunder. Hvis det hadde skjedd så hadde jeg tatt den med til Vetrinær. Men er usikker på om det er noe fysisk når den kun reagerer på noen av hundene.?
    • Man må såklart ikke, men det kan ofte være greit å utelukke fysisk ubehag ved aggressiv adferd. Når det er sagt høres dette ut som et adferdsproblem. Uavhengig av alder så er det ikke bare å "vente til de vokser det av seg". Hvis en unghund starter med problematisk adferd er det utrolig viktig å jobbe med det, nettopp for å forme den hunden skal bli som voksen. Sånn umiddelbart høres det ut som hunden kan være overstimulert og at dette er et utslag av stress i møte med andre hunder. Hvis dette skjer i hilsesituasjoner eller løs lek med andre hunder så høres det ut som dere må ta ham ut av situasjonen og holde avstand lenge før han når det punktet at dette skjer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...