Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp har blitt redd for lyd fra radio og Tv!

Recommended Posts

Skrevet

Hei! 

Har i den siste uken fått et nytt problem, valpen (6.5 mnd) har blitt redd for lyd fra TV og radio! 

Hvis jeg setter på TV eller radio så begynner han å pese, skjelve og blir så redd at han rømmer så langt unna lyden som han klarer. Har forsøke å lokke han tilbake med godbiter, leverpostei osv, men han nekter å spise når det er lyd i rommet. Jeg tror dette kommer av at jeg pleier å ha radio på når han er hjemme alene for å unngå at han hører lyder fra andre i blokka og veien. Nå har jeg sluttet med å ha radio på, men han har begynt å ule av og til (har kamera og får varsel på telefonen).

Noen som har tips til hvordan man skal trene bort dette? Eller er dette noe som kan gå over av seg selv? 

Skrevet

Hvis han uler en sjelden gang innimellom og ellers er rolig ville jeg ikke bekymret meg.

Når det gjelder redselen for radiolyd tror jeg ikke grunnen er at du har brukt det i alenetreningen, med mindre det har vært alt for høy lyd for ham. Har du prøvd å ha på helt lav lyd? Reagerer han på andre lyder?

Jeg tenker jo at jeg ville skrudd på radioen veldig lavt, mens han holder på med noe annet, og så gradvis (over flere dager/uker) øke lyden fra nesten ikke hørbar til normal styrke. Lat som ingenting, og la det bare være bakgrunnsstøy.

• Thanks 1
Skrevet

Det er ikke usannsynlig at hvalpen kobler lyden av TV/radio med å bli forlatt alene. Det kan dog være andre årsaker også. Hunder har mye bedre hørsel enn mennesker , kan det være ‘ulyder’ i gjeldene apparater som du ikke hører/oppfatter? 

Hvis du har bil, hvordan reagerer hvalpen på radio/musikk i bilen? Har du hatt hvalpen  med på besøk hos andre, der TV/radio står på og i så fall, hvordan reagerer han?

Nå er jo rasen du har kjent for lydberørthet, mulig din utvikler dette i uvanlig ung alder.

Hunden kan ha separasjonsangst, hvilket egentlig er ‘feil’ betegnelse, da det å være adskilt fra flokken er unaturlig og farlig, særlig for en valp.  Såkalt ‘separasjonsangst’ blir som regel omtalt som en ‘mangel’ ved en hund, når det i realiteten er en reaksjon på en helt unaturlig situasjon. Hunder ‘takler’ en slik situasjon forskjellig men man skal ikke la seg lure til å tro at alt er bra, selv om det tilsynelatende fungerer.

Hvor lenge er hvalpen alene pr.dag?

Skrevet

Lav lyd (slik at det nesten ikke høres) går bra. Han reagerer med en gang jeg slår på tven og oppstartsbildet vises. Han reagerer likt hos andre hvor tven er på også. Har forsøkt det i 3 forskjellige hjem nå.

Han reagerer ikke på andre lyder. Han bjeffer ikke på lyder i gangen, men av og til når det ringer på døren hos meg.

Jeg har begynt å ha lavt volum på når jeg er hjemme med han nå og lar radioen være av når han er alene. Går bra, men han har som regel stålblikk mot tven når den er på og slappet ikke av. Til slutt går han i et annet rom og legger seg for å sove der.

Skrevet
12 hours ago, QUEST said:

Det er ikke usannsynlig at hvalpen kobler lyden av TV/radio med å bli forlatt alene. Det kan dog være andre årsaker også. Hunder har mye bedre hørsel enn mennesker , kan det være ‘ulyder’ i gjeldene apparater som du ikke hører/oppfatter? 

Hvis du har bil, hvordan reagerer hvalpen på radio/musikk i bilen? Har du hatt hvalpen  med på besøk hos andre, der TV/radio står på og i så fall, hvordan reagerer han?

Nå er jo rasen du har kjent for lydberørthet, mulig din utvikler dette i uvanlig ung alder.

Hunden kan ha separasjonsangst, hvilket egentlig er ‘feil’ betegnelse, da det å være adskilt fra flokken er unaturlig og farlig, særlig for en valp.  Såkalt ‘separasjonsangst’ blir som regel omtalt som en ‘mangel’ ved en hund, når det i realiteten er en reaksjon på en helt unaturlig situasjon. Hunder ‘takler’ en slik situasjon forskjellig men man skal ikke la seg lure til å tro at alt er bra, selv om det tilsynelatende fungerer.

Hvor lenge er hvalpen alene pr.dag?

Tviler på at det er ulyder da han oppfører seg likt hos andre også. I bilen derimot ser det ut som at det går bra, ingen reaksjon der.

Han kan ha et snev av separasjonsangst, men da viser han det ikke så tydelig. Han er aldri alene lenger enn 4 timer av gangen (er hjemme i lunsjen for å gå tur) og når jeg forlater han så ser jeg på kamera at han står ved døren i ca 30 sekunder før han går og legger seg. Ingen piping eller sutring da. Det er først etter 2-3 timer han kan begynne å lage (han gjorde ikke det i dag da!). Men jeg ser på han at han vet at jeg skal dra fordi han begynner å gjemme seg litt og vil ikke komme når jeg roper.

Skrevet

Du har allerede skrevet to andre innlegg om hundens reaksjoner på at du drar fra ham og han blir alene. Jeg tror ikke hunden har separasjonsangst, men jeg tror han er sensitiv og at du bør prøve å finne en løsning så han ikke blir så mye alene. Kan du ha ham med på jobb? I bil? Evt. halve dagen?

Jeg tror ikke dette nødvendigvis er direkte relatert, men jeg tror du finner på å gå veldig forsiktig fram med alenetreningen.

Hva skjer hvis du skrur på tv og snur bort eller dekker til skjermen? Jeg ville startet der på samme måte som med radio, lav lyd og tildekket skjerm, som står på hele tiden når du er hjemme. La den stå på når dere går ut, så den er på når dere kommer inn, og gjør alt ellers som normalt.

Hvordan reagerer han på pc-skjerm?

Skrevet
13 timer siden, Bjorn skrev:

Tviler på at det er ulyder da han oppfører seg likt hos andre også. I bilen derimot ser det ut som at det går bra, ingen reaksjon der.

Han kan ha et snev av separasjonsangst, men da viser han det ikke så tydelig. Han er aldri alene lenger enn 4 timer av gangen (er hjemme i lunsjen for å gå tur) og når jeg forlater han så ser jeg på kamera at han står ved døren i ca 30 sekunder før han går og legger seg. Ingen piping eller sutring da. Det er først etter 2-3 timer han kan begynne å lage (han gjorde ikke det i dag da!). Men jeg ser på han at han vet at jeg skal dra fordi han begynner å gjemme seg litt og vil ikke komme når jeg roper.

Så det er TV han reagere på da, først og fremst, eller rettere sagt Tv bildet? Jeg ville prøvd å henge noe helt tett foran TV , så tett at man ikke skimter lys fra TV. Ventet en god stund og så satt på TV på lavt volum. Reagerer hunden fortsatt, er det ikke flimringen/bildet han reagerer på mest sannsynlig. 
Jeg mistenker fortsatt at hunden forbinder tv/radio med å bli forlatt.  Fire timer er lenge for en valp, som er helt alene. 

Skrevet
3 hours ago, simira said:

Du har allerede skrevet to andre innlegg om hundens reaksjoner på at du drar fra ham og han blir alene. Jeg tror ikke hunden har separasjonsangst, men jeg tror han er sensitiv og at du bør prøve å finne en løsning så han ikke blir så mye alene. Kan du ha ham med på jobb? I bil? Evt. halve dagen?

Jeg tror ikke dette nødvendigvis er direkte relatert, men jeg tror du finner på å gå veldig forsiktig fram med alenetreningen.

Hva skjer hvis du skrur på tv og snur bort eller dekker til skjermen? Jeg ville startet der på samme måte som med radio, lav lyd og tildekket skjerm, som står på hele tiden når du er hjemme. La den stå på når dere går ut, så den er på når dere kommer inn, og gjør alt ellers som normalt.

Hvordan reagerer han på pc-skjerm?

Jepp, han er sensitiv og litt for knyttet til meg. Selv om jeg har besøk så følger han med meg hvis jeg går på do eller forlater rommet. Han går ikke etter meg lenger, men han følger med, lytter og bryr seg ikke om andre som er i rommet. Jeg var hjemme med han de første 4 månedene (med hjemme alene trening hver dag) etter jeg hentet han, men nå må jeg være på jobb fremover. Å ha han med på jobb går ikke pga allergi på kontoret. Å ha han i bilen kunne jeg gjort, men han er ikke suprglad i å være i bilen fra før og jeg har ikke lyst tll å ødelegge progressjonen vi har hatt der heller. 

Lyd fra lydplanken når TV-en ikker på reagerer han også på. Jeg har de siste dagene hatt tv-en på med veldig lav lyd og det virker som at det har fungert. I går kveld lå han og slappet av ved siden av meg mens tv-en sto på med lav /ingen lyd.

PC, mobil, iPad osv reagerer han ikke på i det heletatt. Heller ikke lyd når vi er i bilen. 

Er vel mest her for å ventilere litt frustrasjon :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...