Himmel Skrevet 9. August 2021 Rapporter Skrevet 9. August 2021 (endret) Det er tydelig at oppdretterne vil gå langt for at man ikke skal få vite hvordan avlen på hundene deres foregår. Disclaimer: Jeg har IKKE cobberdog. Jeg er IKKE medlem av NKK. Jeg er IKKE imot blandingshunder. MYE av avlen på rasehunder er for dårlig. Jeg er IKKE ute etter å spre hat om hundene eller de som eier de. Jeg er IKKE imot å lage nye raser, men det forutsetter at målet IKKE er penger og at prosessen er åpen og ryddig. Eksempler på lignende avl er greyster (greyhound, vorsteh), scandinavian hound (alaska husky, greyhound, vorsteh). Eurasier er et eksempel på en ny rase hvor avlsarbeidet begynte på SAMME tid som labradoodle. Cobberdog er en videreutvikling av labradoodle. Jeg stilte med undrende til hvorfor man ikke får se stammtavlene til hundene. Det kom fram i forrige tråd at stamtavlene også bare gikk noen få generasjoner tilbake i tid. Jeg lurte også på hvorfor de har brukt PawPrint genetics for å ta DNAtest på noen av hundene. Dette laboratoriet er ikke på listen til NKK om godkjente laboratorier. Laboratorier som behandler DNAtester på dyr har ikke den samme kvalitetssikringen som laboratorier som er ment for mennesker. Derfor har NKK en liste over laboratorier de godkjenner resultater fra. Man får heller ikke se resultatene på hundene, selv om PawPrint legger opp til at folk kan gå inn i registeret deres å søke opp hunder. Det betyr at oppdretterne i Norge har valgt å ikke gjøre disse resultatene offentlige. Det var flere i forrige tråd som stilte seg skeptisk til om det fantes noe som helst form for statistikk på hundene. Hvertfall når det kommer til allergi, som det virker som er et økende problem. Jeg oppfordrer folk til å lese selv hvilken informasjon som finnes på cobberdog rundt på nettet og danne seg et eget bilde av situasjonen. Denne tråden kommer sikkert også til å bli fjernet, så hvis folk kan ta screenshot av kommentarene slik at informasjonen ikke blir borte hadde det vært fint. Endret 13. August 2021 av simira Irrelevant om tilsvarende tråd på Kvinneguiden. 1 Siter
simira Skrevet 9. August 2021 Rapporter Skrevet 9. August 2021 Jeg anbefaler deg å lese nøye gjennom reglene. Så lenge ikke innlegget ditt ikke bryter med reglene vil det få stå. Du treffer kanskje en mer målrettet brukergruppe på forumet her enn kvinneguiden, men kanskje ikke de som ikke allerede har gjort seg opp en mening. Siter
Himmel Skrevet 9. August 2021 Forfatter Rapporter Skrevet 9. August 2021 25 minutter siden, simira skrev: Jeg anbefaler deg å lese nøye gjennom reglene. Så lenge ikke innlegget ditt ikke bryter med reglene vil det få stå. Du treffer kanskje en mer målrettet brukergruppe på forumet her enn kvinneguiden, men kanskje ikke de som ikke allerede har gjort seg opp en mening. Jeg leste reglene og det forrige innlegget mitt brøt ikke med de. Jeg valgte først å publisere det på kvinneguiden fordi det er flere brukere der. Grunnen til at jeg publiserer det her er for å ha en backup. Siter
Rufs Skrevet 9. August 2021 Rapporter Skrevet 9. August 2021 Jeg tenker det er veldig mange som tenker som deg. Vi er nok mange som setter (flere) spørsmål ved denne avlen (/valpefabrikken) Men til en viss grad kan jeg skjønne at noen faller for opplegget deres. Når de lister opp alle gode sider ved disse blandingshundene, så er dette vel slik de fleste av oss ønsker en hund skal være? Men med erfaring så vet man at avl ikke er så enkelt, og at enkelte oppdrettere farer med løgner og bløff. Det betyr ikke at det ikke finnes flotte blandingshunder fra dette stedet, men at alle valper blir fantastiske er for dumt. Jeg kunne tenkt meg å kjøpe en tispe som jeg skal sette valper på. Bare for å se hvor langt de hadde kommet med at de som ikke lenger eier hunden, fremdeles skal bestemme om hunden min skal kunne brukes i avl eller ikke. Men jeg tror jeg står over, og heller velger å kjøpe valp av oppdrettere som er ærlige om at valpene er forskjellige på mange måter. De kan og har både gode og dårlige sider. 1 Siter
Himmel Skrevet 9. August 2021 Forfatter Rapporter Skrevet 9. August 2021 33 minutter siden, Rufs skrev: Jeg tenker det er veldig mange som tenker som deg. Vi er nok mange som setter (flere) spørsmål ved denne avlen (/valpefabrikken) Men til en viss grad kan jeg skjønne at noen faller for opplegget deres. Når de lister opp alle gode sider ved disse blandingshundene, så er dette vel slik de fleste av oss ønsker en hund skal være? Men med erfaring så vet man at avl ikke er så enkelt, og at enkelte oppdrettere farer med løgner og bløff. Det betyr ikke at det ikke finnes flotte blandingshunder fra dette stedet, men at alle valper blir fantastiske er for dumt. Jeg kunne tenkt meg å kjøpe en tispe som jeg skal sette valper på. Bare for å se hvor langt de hadde kommet med at de som ikke lenger eier hunden, fremdeles skal bestemme om hunden min skal kunne brukes i avl eller ikke. Men jeg tror jeg står over, og heller velger å kjøpe valp av oppdrettere som er ærlige om at valpene er forskjellige på mange måter. De kan og har både gode og dårlige sider. Når jeg først publiserte det første innlegget på kvinneguiden, så trodde jeg ikke at det var så mange som hadde stilt seg de samme spørsmålene som meg. Men det var det jo. Når så mange har lurt på det samme uavhengig av hverandre, så begynner man å lure. På facebook virker det som om folk bare er kritiske til viss kennel og oppdrett fordi de er blandingshunder og ikke fordi avlen foregår for lukkede dører osv. Når flere eiere av cobberdog også rapporterer om allergi og at det kanskje er et økende problem, så er det bekymringsfullt at de holder så mye informasjon skjult. De bortforklarer det også og legger skylden på hundeeierne. Hadde det ikke vært en fordel å ta avlen seriøst sånn at man ikke går i de samme fellene som en del av rasehundavlen har gjort tidligere. De kan ikke holde på sånn i evigheter. Enden på visa er jo hundeeiere som føler seg lurt og hunder som ikke har det bra, selv om mange er fine og friske hunder. Siter
Rufs Skrevet 10. August 2021 Rapporter Skrevet 10. August 2021 Du skulle nesten fått tak i en journalist som kan grave seg inn i dette temaet. En journalist som i utgangspunktet har forståelse for oppdrett av hunder, merkelige kontrakter osv For selv om det er blitt skrevet litt om dette i media, så har det liksom blitt hysjet ned. Eller kanskje du kan gjøre det selv? Siden dette er et tema som interesserer deg? ?? 3 Siter
Himmel Skrevet 11. August 2021 Forfatter Rapporter Skrevet 11. August 2021 Du sier noe? kanskje rettsaken i høst mellom dyrebeskyttelsen og de enkelte raseklubber, oppdrettere og NKK, vil skape blest om temaet og sette fokus på blandingsavl også. Jeg har tenkt på hva oppdretterne av cobberdog ville ha sakt hvis de stilte opp i en debatt om avl med folk som virkelig kan sakene sine. SVT hadde en minidebatt mellom en rasehundoppdretter og en oppdretter på labradoodle. Begge parter hadde gode poenger, men når det kom spørsmål om pris på valp og penger, så prøvde oppdrettern på labradoodle å unngå spørsmålet. Jeg finner ikke igjen klippet, ellers så kunne jeg ha linket til det. 1 Siter
Thea Skrevet 11. August 2021 Rapporter Skrevet 11. August 2021 Det har vært skrevet veldig kritisk om dette i media tidligere også: Problemet er vel at uansett hva som sies og skrives om dem, så er det en motehund og folk vil ha søte teddybjørner uten behov, som de tror de får. Så markedet er der uansett hva som står i Dagbladet Siter
Himmel Skrevet 12. August 2021 Forfatter Rapporter Skrevet 12. August 2021 Jeg har lest artikkelen som stod i Dagbladet. Så vidt jeg husker så kom det ikke noe spørsmål på hvorfor man ikke får se stammtavlene osv. De sa bare at de hadde ett hemmelig antall avlshanner og at de samarbeidet med veterinærer, forskere, leger osv. Hvem disse folka er, hvor de jobber og eksakt hva de jobber med sto det ikke noe om. Det står heller ikke noe om de på div cobberdogsider. Jeg synes det er vanskelig å skulle stole på hva de sier når de ikke legger frem beviser på at det de påstår er sant. Siter
simira Skrevet 12. August 2021 Rapporter Skrevet 12. August 2021 Det er nok dessverre vanskelig å få noe fornuftig ut av dette. Drøbak har ingen fordeler av å være mer åpne rundt oppdrettet sitt. Eller møte noen til debatt. Så lenge hundene er søte, og selger både til kongelige og andre, så tjener de penger. Siter
Rufs Skrevet 12. August 2021 Rapporter Skrevet 12. August 2021 Siden «cobber dog» ikke er en rase, så kan jeg vel også kalle mine valper, blanding av schæfer, boxer og chihuahua for cobberdog i salgsannonsen? ?? De blir sikkert glad i alle mennesker og hvem vet kanskje de blir like allergi- vennlige og friske som «cobber dog» fra valpefabrikken i Drøbak? Kunne vært spennende å se hvilke reaksjoner jeg hadde fått på en slik valpe-annonse ? 2 Siter
Boffeloff Skrevet 12. August 2021 Rapporter Skrevet 12. August 2021 Hvorfor har du bedt admin om å slette denne tråden? Siter
Rufs Skrevet 12. August 2021 Rapporter Skrevet 12. August 2021 (endret) 20 minutter siden, Boffeloff skrev: Glem det…. Endret 12. August 2021 av Rufs Siter
Himmel Skrevet 12. August 2021 Forfatter Rapporter Skrevet 12. August 2021 1 time siden, Boffeloff skrev: Hvorfor har du bedt admin om å slette denne tråden? Fordi jeg skrev noe som ikke nødvendigvis stemmer i innlegget. Jeg har fått mer oppklaring på saken og jeg har ikke lyst til å bidra med å potensielt skape og spre konspirasjonsteorier. Siter
simira Skrevet 13. August 2021 Rapporter Skrevet 13. August 2021 12 hours ago, Himmel said: Fordi jeg skrev noe som ikke nødvendigvis stemmer i innlegget. Jeg har fått mer oppklaring på saken og jeg har ikke lyst til å bidra med å potensielt skape og spre konspirasjonsteorier. Da foreslår jeg at du deler det med resten av oss. Dette er jo et område som definitivt krever oppklaring. 1 Siter
Himmel Skrevet 13. August 2021 Forfatter Rapporter Skrevet 13. August 2021 2 timer siden, simira skrev: Da foreslår jeg at du deler det med resten av oss. Dette er jo et område som definitivt krever oppklaring. https://forum.kvinneguiden.no/topic/1503131-hvor-ble-tråden-om-cobberdog-av/ Jeg linker til denne tråden istedenfor å gjenforklare alt. Siter
Himmel Skrevet 13. August 2021 Forfatter Rapporter Skrevet 13. August 2021 På 8/9/2021 at 3:34 PM, Himmel skrev: Det er tydelig at oppdretterne vil gå langt for at man ikke skal få vite hvordan avlen på hundene deres foregår. Disclaimer: Jeg har IKKE cobberdog. Jeg er IKKE medlem av NKK. Jeg er IKKE imot blandingshunder. MYE av avlen på rasehunder er for dårlig. Jeg er IKKE ute etter å spre hat om hundene eller de som eier de. Jeg er IKKE imot å lage nye raser, men det forutsetter at målet IKKE er penger og at prosessen er åpen og ryddig. Eksempler på lignende avl er greyster (greyhound, vorsteh), scandinavian hound (alaska husky, greyhound, vorsteh). Eurasier er et eksempel på en ny rase hvor avlsarbeidet begynte på SAMME tid som labradoodle. Cobberdog er en videreutvikling av labradoodle. Jeg stilte med undrende til hvorfor man ikke får se stammtavlene til hundene. Det kom fram i forrige tråd at stamtavlene også bare gikk noen få generasjoner tilbake i tid. Jeg lurte også på hvorfor de har brukt PawPrint genetics for å ta DNAtest på noen av hundene. Dette laboratoriet er ikke på listen til NKK om godkjente laboratorier. Laboratorier som behandler DNAtester på dyr har ikke den samme kvalitetssikringen som laboratorier som er ment for mennesker. Derfor har NKK en liste over laboratorier de godkjenner resultater fra. Man får heller ikke se resultatene på hundene, selv om PawPrint legger opp til at folk kan gå inn i registeret deres å søke opp hunder. Det betyr at oppdretterne i Norge har valgt å ikke gjøre disse resultatene offentlige. Det var flere i forrige tråd som stilte seg skeptisk til om det fantes noe som helst form for statistikk på hundene. Hvertfall når det kommer til allergi, som det virker som er et økende problem. Jeg oppfordrer folk til å lese selv hvilken informasjon som finnes på cobberdog rundt på nettet og danne seg et eget bilde av situasjonen. Denne tråden kommer sikkert også til å bli fjernet, så hvis folk kan ta screenshot av kommentarene slik at informasjonen ikke blir borte hadde det vært fint. Oppklaring på inlegget: Dette ble opprinnelig skrevet i forbindelse med et annet innlegg om Cobberdog.no som ble slettet på et annet forum. Dette handler ikke om at oppdrettere på cobberdog driver med hvitvasking eller sensur. Det var ord jeg brukte for at folk skulle finne igjen oppfølgingstråden. Jeg vil komme med en oppfordring til alle som har tenkt til å diskutere cobberdog eller skrive kritiske kommentarer om cobberdog på nett. I Norge er det en aktør som styrer/samkjører avlen på cobberdog. Det er veldig vanskelig å stille kritiske spørsmål om avl på cobberdog når det er lite informasjon på emnet. Man risikerer å bryte retningslinjer og regler på div forumer hvis man ordlegger seg feil(som jeg gjorde) eller kommer med informasjon som man ikke kan vise til kilder. I verste fall kan man bryte norsk lov (eks. Straffelovens paragraf 266 og straffelovens paragraf 267). Poenget mitt i det opprinnelige innlegget var at jeg synes det var lite informasjon på Cobberdog.no (manglende stamtavler, manglende DNA-testresultater osv) og jeg lurte på hvorfor denne informasjonen var mangelfull selv om resultatene på andre helsetester var oppgitt. Og at det bare var en liten håndfull utvalgte hannhunder som det var informasjon om. Jeg stilte meg også undrende til noen av svarene på spørsmålssiden. Jeg håper at folk har dette i bakhodet før de skriver noe som helst om cobberdog. Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.