Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeeiers rettiheter dersom tispe kjøpt fra oppdretter får valpekull?

Recommended Posts

Skrevet

Hva er vanlig praksis for dette? 

Dersom man kjøper en renraset tispe med dokumentert stamtavle fra oppdretter og ønsker å sette valper på tispen i senere tid? 

Har man som eier av tispen noen rettigheter? Hvem har rett på valpene? Kan oppdretter kreve alle valpene utenom én? 

Er det noen fallgruver man må passe seg for før man signerer kontrakt ved kjøp? 

Skrevet

Så lenge hunden er kjøpt og betalt på "vanlig måte", altså ikke forvertavtale eller lignende, har eier alle rettigheter. En hund er i så måte en vare på lik linje med en sofa, og oppdretter har ingenting hen skulle sagt. Så finnes det enkelte oppdrettere som prøver seg på tvilsomme kontrakter, men noe sånt vil omtrent aldri være juridisk gyldig ettersom man ifølge kjøpsloven ikke kan selge en vare med klausuler som er til ugunst for kjøper.

Er det snakk om forvertavtale kommer det helt an på hva man har blitt enige om, men da er det i mange tilfeller oppdretter som står som eier, og som forvert har man i denne perioden ingen rettigheter utover det som er avtalt.

Når det er sagt så mener jeg det også handler om gjensidig respekt når man kjøper valp, uavhengig av hvilke rettigheter man har på papiret. Da jeg kjøpte min hund var jeg helt tydelig på at jeg ikke hadde noen intensjoner om å ha valper på henne, som også var noe av grunnen til at jeg fikk kjøpe akkurat den valpen. Selv om jeg som eier har alle rettigheter og juridisk sett helt fint kunne hatt kull på henne så hadde det blitt helt feil for meg å gjøre.

• Like 3
Skrevet

Som @Wilhelminasier, har du kjøpt og betalt en hund så er det du som eier den hunden og alle retttighetene som har med den å gjøre.

Noen oppdrettere selger hund til redusert pris eller setter den bort på fôr uten kostnad, mot at de beholder rettighetene til et bestemt (begrenset) antall kull. Det bør man sette seg grundig inn i og stole veldig på oppdretter for å gjøre, dette er en kilde til mange konflikter.

En kjøpskontrakt kan ikke inneholde dårligere vilkår enn det som er dekket av kjøpsloven, og det er litt forskjellig rart ute og går. NKK sin standardkontrakt er fin å bruke.

• Like 1
Skrevet
9 timer siden, simira skrev:

Takk @Wilhelmina og @simira. Jeg stusset veldig over dette i forbindelse med en kontrakt og noen vilkår som oppretter ønsker, da opp mot en valp min samboer ønsker å kjøpe. Det skal forøvrig det sies at denne valpen er avlet frem ved bruk av en spesifikk hannhund, og inngår som en av valpene i det eneste valpekullet her til lands med denne hannhundens stamtavle å flagge med. Jeg HAR naturligvis en viss forståelse for at oppdretter, hannhundens eier, ønsker å holde kontroll over stamtavlen, dog stusset jeg allikevel over betingelsene i kontrakten. Jeg personlig ville da aldri gått med på å kjøpe t.eks en bil, og gå med på en avtale der selger av bilen i etterkant skal forbeholde seg retten til å leie ut bilen til andre og dernest motta fortjeneste på dette i min eiertid. Kjøpt og betalt er vel kjøpt og betalt. Om man skal gå på Norges lovverk vil det nok være flere ting som spiller inn. Avtalefrihet er en ting, men jeg har vanskelig for å tro at oppretter faktisk vil sitte med mange rettigheter her ettersom oppretter opererer som proffesjonell part og kjøper er å anse som forbruker. Lovverket heller stort sett i retning av at det skal forsvare forbrukere først og fremst, men jeg er slett ingen guru på dette feltet. Setter uansett stor pris på tilbakemeldinger og råd! Mange takk for hjelpen!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
    • Hei! Dette høres ut som en hund som allerede går med ganske høyt stressnivå, og da kan bilkjøring fort bli veldig overveldende. Særlig for en omplasseringshund som fortsatt er i en ny situasjon. Jeg ville forsøkt å dele biltreningen opp i veldig små steg, og ikke bare “kjøre mer” for at hun skal venne seg til det. Start gjerne med bilen helt i ro: gå bort til bilen, belønn, gå vekk igjen. Etter hvert kan hun være inni bilen uten at dere kjører, så med motoren på, og til slutt veldig korte kjøreturer. Målet er at bilen gradvis blir forutsigbar og trygg, ikke noe hun må “holde ut”. At hun ikke takler å være alene i bilen, ville jeg trent på separat og på samme måte: så korte avstander/sekunder at hun ikke rekker å få panikk. Jeg har skrevet en mer konkret steg-for-steg-guide her: Biltrening for redde hunder
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...