Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppkast


Lillymy
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en 11 uker gammel Lhasa apso og de siste to dagene har hatt kastet opp gult slim på morgenen når vi er ute - han er ellers veldig frisk og rask og det er ikke noe innhold i oppkastet bare slim og ofte er det rett etter avføring (denne ser også normal ut) så jeg tenker kanskje det er magesyre og at han har tom mage? Tanker? Forer jeg for lite? Har litt angst for om jeg har sultet valpen min

 

Han får 1 dl valpetørrfor (pure natural) gjennom dagen - små og hyppige porsjoner (hver andre time) helt frem til kl 21 - så spiser han innimellom noe kjøtt til frokost i bingen sin etter morgenluften  ( usaltet ren skinke eller kalverullade)- også bruker vi jo en neve sunn godis til trening gjennom dagen også.  Men han er veldig aktiv og sover litt for lite synes jeg på dagen, jeg er bekymret for om han får nok hvile.  

Bare morgen han har kastet opp etter morgenluften igår og idag

noen tanker? 

Endret av Lillymy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar - veldig nyttig.

Jeg øker den dglige  tørrfor dosen hans  til 1,5 dl om dagen da (foringsguiden sier 1-2 dl daglig for opp til 5kg - han er ca 3 kg omtrent, men siden det er endel trening med godis nå har jeg prøvd balansere det litt) og har litt klart han kan få ute på trappa når vi går ut for å lufte han på morgenen.  Kanskje det hjelper?

Han er pigg og leker og er glad og har time for 12 ukers vaksine neste uke hos dyrlegen - så om almenntilstanden hans fortsetter som den er  og han ikke blir slapp, får diare eller kaster opp noe med innhold avventer jeg og ser an til uka og dobbeltsjekker med dyrlegen om det er noe vi bør se på. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kvitter seg med overskuddssyre i magesekken om de blir gående for lenge uten mat. Her er nok problemet at det blir altfor lenge fra siste måltid kl 21 til morgenen etter. Forsøk å gi noe tørt rett før dere legger dere - det er ikke sikkert det skal så mye til. Min holdt på sånn som valp og unghund og det holdt å gi en Markies når jeg gikk til sengs.

Endret av tillien
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, tillien said:

Hunder kvitter seg med overskuddssyre i magesekken om de blir gående for lenge uten mat. Her er nok problemet at det blir altfor lenge fra siste måltid kl 21 til morgenen etter. Forsøk å gi noe tørt rett før dere legger dere - det er ikke sikkert det skal så mye til. Min holdt på sånn som valp og unghund og det holdt å gi en Markies når jeg gikk til sengs.

Takk for innspill -  det skal jeg prøve - Jeg øker også dosen på maten til 1,5 Dl og gir litt mer hver 2-3 time som han mates nå og drar siste matbit til 21:30/45 han legger seg mellom 23:00 og 23:30 hver dag, og står opp mellom 6:00 og 7:00 hver dag.  

Endret av Lillymy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...