Gå til innhold
Hundesonen.no

Separasjonsangst


Recommended Posts

Hei, Jeg har en stor puddel tispe som jeg over tok da hun var 17 mnd. Hun ble veldig avhengig av meg med en gang og var redd andre mennesker da jeg fikk henne. Mitt problem er at hunden nå er veldig avhengig av meg og hun kan ikke være alene. Hun får opp vinduene og er faktisk villig til å hoppe fra andre etg. jeg stod utenfor å ryddet ut av bilen da jeg ser hunden i vindu som gjør seg klar til å hoppe. Jeg løp opp og fikk tak i henne i siste liten. Når jeg løper til butikken ett ærend så bjeffer hun i ett kjør. Det er første gangen jeg har overtatt en voksen hund og hun binder meg veldig da jeg må ha henne med meg over alt. 

 

Hva er det som skjer når en hund blir så avhengig av et menneske? Jeg hadde henne i to dager før mannen min fikk hilse på henne. Hun var redd. Dette har blitt bra nå og hun er ikke redd folk lenger. Jeg fikk henne heller ikke inn i bilen, hun løp tilbake til huset. Nå elsker hun å kjøre bil. Det er vanskelig å ha en hund som binder en slik at man ikke engang kan dra til lege uten å ha med hunden i bilen... Hva er det med henne? hva kommer det av at hunden er så redd for å være alene en liten stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • simira changed the title to Separasjonsangst

Grunnen er ikke så lett å si. Ofte er det genetisk, men det kan også være ubehagelige episoder eller at hun har vært alene for lenge tidligere. Eller bare ikke lært det. Hvordan var det før? Har hun lært å være alene, eller kan det være noe av grunnen til at hun ble omplassert?

Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt henne nå, men har du prøvd å starte med grunnleggende alenetrening helt fra scratch? Du finner mange tråder med gode råd for alenetrening her på forumet.

Jeg tenker også at hun kan ha godt av å bli enda tryggere uten deg. Kan mannen din gå tur med henne alene? (om ikke, så start med at han går ut døra og gir masse belønning der)

Jeg tror også at det er lurt å lære hunden å ikke kunne være i nærheten av deg hele tiden. La henne legge seg på plassen sin i stedet for inntil deg og rett og slett greie seg litt på "egen hånd" selv om dere er i samme huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...