Jump to content
Hundesonen.no

Når testiklene ikke faller ned.

Recommended Posts

Valpen min på 4 mnd har begge testiklene i buken. De kjennes som små erter, men kun når han strammer magen og ligger på rygg kan jeg  kjenne de.  Leser at hvis de ikke faller ned blir de for varme og produserer mer testosteron som kan gjøre han hyperaktiv og aggresiv , kan og føre til kreft og de kan tvinne seg slik at blodtilførsel stopper og det må haste operers pga smerte.  Lser at 6 mnd er sidte frist for at de kan falle ned , etter det lukkes visst ringen rundt.  Og at det anbefales å kastrere.  HUnden min er dobbelt pelsen  og for slike hunder blir det da ekstra mye underul og pelsen blir vanskelig å holde, og muighet for overvekt.  Jeg håper de kommer ned, lurer på om noen har noen tips å komme med ang dette, leste et sted at akupuktur kan hjelpe å få de ned, noen som har erfaring?

Det er mye som kan skje, men så lenge hunden din er frisk ellers så ville jeg ikke tatt noen sorger på forskudd. Hold kontakt med oppdretter og veterinær, de er i utgangspunktet de beste til å vurdere hva som bør gjøres. Det er ikke sikkert det blir noe problem i det hele tatt.

Om man kjenner testiklene kan man ofte manipulere dem ned. Det er enklest om hunden ikke har magen full av mat og mens den står på bakbeina så klemmer/drar du dem forsiktig ned mot pungen med en finger i på innsiden av hvert lår (eller der du kjenner testiklene). Om de popper ned, så er det et godt tegn til at de selv blir å holde seg der, om de ikke blir værende så er det bare å gjenta, gjerne en gang om dagen eller sådan :)

Nei, 6mnd er ikke siste mulighet, her har jeg hatt hannhund på 8 og 13 mnd som får ned steiner. Men vanligvis, om de ikke er nede innen 6 mnd uten å ha danset opp og ned, så er ikke det noe godt tegn. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Her funker pølse bra til alt 😄 pølse eller ball med tråd i som vi leker drakamp med. er nok veldig stor forskjell fra hund til hund hva som fungerer. Men jeg pleier å feks droppe frokosten før en treningsøkt på dagen, for å få høyere motivasjon på mat. Men jeg tror det handler mer om helheten på treninga dere har sammen, kvaliteten og relasjon/samarbeid mellom hund og fører, enn akkurat hva slags type belønning man bruker 😊
    • Det er mange gode seler. Selv liker jeg Rogz, Haquihana, Hurtta og Ruffwear, for eksempel. Det viktige med sele til en valp er at den er mest mulig regulerbar, ihvertfall rundt hals og mage. Gjerne på brystet også. Ta med valpen til dyrebutikken, de kan hjelpe deg å finne en sele som sitter ok og som kan reguleres.
    • Ønsker å kjøpe sele til valpen min jeg får om 1 uke. Engelsk Setter. Jeg har NULL peiling på sele og har aldri brukt det, men har lest at det skal være best flere steder og av folk jeg stoler på vet tingene sine.  Men.. hvilken? Merke er bra? Hvilket design er best?  osv osv osv... Kan noen tipse meg om en god sele til valp (engelsk setter) som tåler en del, er bra, som jeg har mulighet til å ha ivertfall noen måneder til hun blir større. Gjerne med link til nøyaktig hvilken du anbefaler så jeg ikke må lete og finner feil. Takk på forhånd
    • Jeg har vurdert fløyte flere ganger, men endt med å droppe det. Det krever at du alltid har den med deg, og at du og eventuelle andre som håndterer hunden bruker den noenlunde likt. Som en tilleggsting kan det såklart funke. Det er ganske individuelt hva som er best belønning for en hund. Min elsker gulrot. Noen er ikke interessert i mat i det hele tatt, men foretrekker leker. Andre er ikke interessert i noen av delene, da har du en utfordring og må bruke fantasien. Det viktigste tenker jeg er at valpen oppdager verdien i å komme inn til deg når du roper, enten du bruker tørrfòr, en kvist, deg selv, eller noe annet som belønning. Vi bruker "hit!" som en "absolutt" innkallingskommando, da SKAL hunden komme helt inn til oss. "Kom /her" blir så fort misbrukt av alle som tror de skal kontrollere hunden, jeg bruker det mest som en "følg med nå skal vi gå videre"-kommando.
    • Er nysgjerrig på hva dere bruker som spesiell belønning! Har tenkt å gi valpen min (som skal hentes i juli) noe ekstra godt når han kommer på innkalling slik at han forhåpentligvis kommer til meg hver gang jeg ønsker 😅 Har også tenkt å kanskje bruke en fløyte til innkalling, eller et spesielt ord som ikke brukes så ofte så det ikke mister "verdi," hva er deres tanker om dette? 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...