Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder på Engelsk Setter før lange turer


TomasJ
 Share

Recommended Posts

Hei! Lurer på hvor gammel min Engelske Setter må være før jeg kan ta den med på lange turer som telturer i høyfjellet som vil være lange turer over dager og mange timer i strekk.

Må den trenes for slike turer, kommer det av seg selv? 

Jeg trenger å vite dette slik at jeg ikke gjør slike ting for tidlig og eventuelt skader hunden.

Endret av TomasJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om du mener "lang" i tid eller strekning. Alle hunder trenger opptrening og tilvenning til lengre turer, men overnattingsturer i skog og mark (eller fjell) kan du fint ta med valpen på fra ganske tidlig av.

Så lenge du går i valpen/hundens tempo, og passer på å ta nok pause og gi den tid til å drikke og spise underveis så kan du ta den med så fort den har slått seg til ro i nytt hjem. Hvis du skal gå milevis ville jeg nok ventet til den nærmer seg året. Men gi den noen uker til dere har blitt kjent og vant med hverandre, og start med korte turer. Husk at noen valper/unghunder gjerne trenger hjelp til å ta pauser og hvile om dere er ute hele dagen, og ta det i rolig tempo.

Uansett hva du tenker å bruke hunden til av krevende fysisk eller mental aktivitet må den trenes opp gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...