Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling idag,skuffet og forvirret...


Inustaff

Recommended Posts

To much puppy like,also in size and bones.Needs developed chest,and power.

Skjønner ikke hva som egentlig menes med denne kritikken og hva de synes om hunden ellers...?

Er det fordi resten er greit og at hunden trenger å utvikles mer?

Isåfall,hva skal man med unghund/juniorklasse om det de forventer seg er en voksen hund..

med voksne bevegelser og fullt utvokst kropp...?Skjønner ikke det jeg..

Skal jeg bare drite i å stille mer i det hele tatt..?Følte meg snytt for mer utfyllende kritikk.

Er faktisk umulig å vite hvordan man skal tolke det når man ikke vet hvordan dommer tenker.

Har hørt på folk og sett på bilder fra Italienske oppdrettere og forskjellige andre sider,og må si at hodet og uttrykket til Loke ser bra ut i forhold til de som har fått gode kritikker og vunnet bis,bir..fått hederspremie eller sånt.Har hele tiden prøvd å sammenligne med de beste og gjøre meg opp et bilde av kvaliteten hans..

Noe andre også har gjort.

Greit at de ser på helheten,men da må de se på hunden også.

Opplevde at flere utbrøt at hun ikke så på mange av hundene engang..

Flere raser..det virker helt rart..

Følte at dommerne sto og visket og tisket mer enn de så på hundene i ringen og det de ba den og handler utføre.Så ut som om folk sto og stillet opp hundene for ingen nytte...

Broren løp som en klumsete Engelsk mastiff,og er helt lik en.

10 kg tyngre enn rasestandard og mye for høy.

Ikke rasetypisk i det hele tatt.

Min løp med fint flytende trav,på en absolutt ikke valpete måte.Atletisk som de skal være.

Jeg synes han var kjempeflink for første gang på utstilling,han hadde utrolig fin holdning da han ble oppstillet.Og hadde full oppmerksomhet på "jobben sin".Til tross for alle forstyrrelser rundt.

Flere sa at dommeren umulig kunne ha peiling.Og det værste var at "konkurrenten"med samme rase oppdrett var blandt dommerne.Kunne det påvirke at han kanskje ville fjerne motparts valper?

Ikke vet jeg..Var bare noen som sa det.Hørres sykt ut.Trodde ikke du kunne dømme "konkurrenten".

Virker naturlig at han kanskje ville "slakte" andre kull.For det blir jo interessesak.

(ikke sikkert at folk tenker sånn,men det virker rart..var andre som sa det da)

Alle røk jo ut,bortsett fra en Champion som det ville blitt flaut og ikke gi Bir.

Er litt skuffet idag.Ble fortalt at hunden var bra,og at broren ville ryke ut vs. min..

Broren til fikk nemlig en lengre og dårligere kritikk .

Husker ikke alt som stod,men det var fullt ut og ned på linjene ihvertfall.

For svak i front og bakpart(hva enn det betyr?)

Dårlige bevegelser,for stor type..for valpete i bevegelsene,og hengeøyne.

Et godt hode var alt bra som stod.

Jeg fikk ikke noe om hodet eller utrykket..ingenting,kun det jeg skrev.

Ettersom flere sa at dommer ikke virket å ha peiling vet jeg ikke hva jeg skal tro om det...

Det er jo DOMMER liksom..burdte jo vite hva hun snakker om,eller ikke dømme i det hele tatt.

Selfølgelig hunden er nydelig uansett,men er ikke klokere på hvordan den ser ut mht standard liksom.

Er jo litt av vitsen med utstilling og få vite hva de mener om hunden,ellers kan man bare spørre mannen i gata,så slipper man å betale for det hvertfall..

(litt surmule idag..ikke sovet på 2 døgn og dro avsted kl 4 om morgenen,nettopp kommet hjem,trøtt)

Kanskje er det fordi jeg er "dum" og ikke skjønner utstillingspråket..?

Noen som kan fortelle meg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal glemme denne gangen og konsentrere deg om neste gang ;) ar det junior eller valp du stilte? Ikke tenk på de resultatene - han kan komme sterkt som voksen!

Også er det jo sånn at dommere dømmer forskjellig, og dette var tydelig ikke en dommer for din hund.

Hvis flere var misfornøyd, så er det vel noe i det, og da syns jeg du ikke skal tenke noe mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan dommer var det? kanskje en all around dommer? Venninen min har saluki, i eidsvoll fikk de en all around dommer som dømte bikkja hennes til blått (uten å ha på krittiken hvorfor bikkja fikk blått,) Og alt som er egentlig "galt" med henne ( som ALLE dommerne hun har stilt for nesten har påpekt) mente han var perfekt.. INGEN i den rasen ble bir/bim og få fikk rødt.. Dårlig valg av dommer av den hundeklubben..

Bare husk at dommerne dømmer forskjellig... Uansett om de har rasestanderen og gå etter eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre her; prøv å glemme denne og still med friskt mot neste gang! ;) Dommere dømmer ulikt, sånn er det bare! Synes kritikken du fikk var lite utfyllende ja. Kanskje det gikk litt for fort i svingene for dommeren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve i Bergen og et par andre om jeg gidder..Stillet i juniorklasse forresten..

Synes det er jo greit og få et svar på om hunden er verdt å stille eller ikke..

En god dommer skal kunne se potensiale om det er der,og store feil om de finnes.

Mulig de skriver sånne dårlig utfylte kritikker for at du skal overlate resten til fantasien,

og gå å lure på om alt som ikke er nevnt er okei...

Eller så er det bare det at dommeren ikke har peiling på rasen og leker "viktigper".

Som sagt vet jeg ikke hvordan de tenker..men de hadde jo ikke tjent penger på utstillinger om det ikke var for alle de eierne i verden som stiller sine "beste barn"i god tro meldte på.Gang på gang på gang.

Og derfor er det nok at man ender opp med svevende kritikker,sånn at man skal hoppe rundt å se dum ut på flere utstillinger,slik at det blir penger utav det.Følte at det var uprofft jeg da.

Trodde utstillinger skulle være seriøst opptatt av å fremheve gode hunder og luke ut dårlige.

Da må de etter mitt hode ha en klarere tale.Og skrive ordenlig.

Det tar nok ikke lengre tid og skrive mer korrekt beskrivende stikkord,enn setninger og stikkord som ikke sier deg noenting som helst... :thumbs:

Håper at det går bedre neste gang...får jo en annen stikkord liste,og det kan umulig bli samme frasene.

Så kanskje det sier meg mer...Krysser fingre,synes gutten fortjener korrekt bedømning enten det går den ene eller andre veien..

Plusset er at han oppførte seg utrolig eksemplarisk mot hunder,og folk..trangt og støyete..

Så det gruer jeg meg ikke til neste gang..han var flink gutt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del utenlandske dommer, særlig engelske, er ikke vant til å skrive kritikker. Og når de må, så gjør de det som regel som vi har sett her, de sier bare hva de synes er negativt.

Vår første engelske dommer var på valpeshow; Nice puppy, front not good.

Ble derfor slått av annen valp. Skjønte jo ingenting av kritikken, men sånn er visst en del dommere dersom de ikke har dømt en del internasjonalt. (og fått god info fra arrangør på forhånd!!!!)

Har også erfaring med japanske dommer, og det er et større problem! De er så diplomatiske at de føler de fornærmer utstilleren ved å si noe negativt om en hund. Tolken har hatt store problemer med å forklare at vi er vant med å bli "fornærmet" og at det er det vi "vil" bli. Så da er det jo ekstra moro å lese en del kritikker, og gjette hva dommeren ville ha sagt hvis de ikke var så "korrekte". Hva tror dere f eks "for dårlig farge" egentlig betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inustaff skrev: To much puppy like,also in size and bones.Needs developed chest,and power.

var dette hele kritikken??

Du stilte i junior? Det som menes er at hunden enda har for mye valpepreg, både i størrelse og beinstruktur. Og så at det trengs mer utvikling (volum) på brøstkasse og mer kraft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte skulle ikke få dømt i det hele tatt...

Første gang jeg stilte Oscar stilte jeg for en Dansk dommer, han så nesten ikke på hunden. Gikk en runde og på bordet strøk han hunden over ryggen en gang også var vi ferdige. Sjekket ikke testikler, bitt eller noen ting.

Kritikken var da:

"nice dog, exelent temperement".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe å bry seg om! :thumbs: Man må bare prøve flere ganger for forskjellige dommere, for å finne ut hvordan det går, sånn er det bare. Han er jo heller ikke ferdig utviklet, så han kan godt ha mye potensiale. Ingen vits i å gi seg pga en teit dommer, just keep ut the good work! Bare prøv å glem det, og gjøre det like bra neste gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://i37.photobucket.com/albums/e79/Inus.../utstill224.jpg

Han fikk i allefall blå sløyfe :thumbs: ,og det betydde vel at det var god representant for rasen med mindre feil,alt i alt en bra hund eller??

Her står han iallefall ganske fint til å ha masse hunder rundt seg og jeg har bare trent i 3 uker på oppstilling før vi havnet i Ølen...så det var litt skummelt.Vurderte å trekke meg,men måtte jo betale uansett og da er det like greit når noen handler for meg..hihi..Chickenshit..

Tør egentlig ikke stille selv jeg,men merket at han jobber bedre med meg fordi han kjenner kroppspråket mitt og vet hva mine bevegelser og rettelser betyr..og hvor jeg vil hen..

Han står frøset og ubevegelig mens jeg kan kikke forsiktig på tennene(gjør det med respekt)

Mens handler og dommer går rett i trynet på hunden uten og fortelle den hva de vil med hverken kroppspråk eller stemme,så han rygget litt,men det gikk bra..han trenger ikke like krafsete tak i kjeften.

Gleder meg til neste utstilling uansett resultat,samtidig som jeg gruer meg litt...

Tror jeg skal stille han selv,for jeg føler at jeg står å pirker på sidelinja... :)

Må jo lære meg til dette her greiene uansett,når det er det jeg vil drive med i all fremtid.

Og selvsagt har handleren stillet mer hunder enn meg,men hun trakk ikke bena bakover sånn at det så riktig ut..så han er så høy på rumpa..ellers synes jeg det er en god begynnelse...

Og jeg har allerede tatt et par oppstillinger etter at vi kom hjem.

Oppdretter mener han er for tynn,men jeg synes og rådførte meg med vetrinær som sa at han var fin.

Hva mener dere?

Mange Rottweilere i ringen er mer feite enn kraftig bygde..jeg gidder ikke ha en fet hund bare for at den skal virke kraftigere...Han vokser som han skal og får nok mat.

INU var du med Minier i Ølen...??

Så maange av dem,eller det er vel kanskje langt vekk...

Endret av Mod: Bildet er altfor stort, legger det som link til du får krympet det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,ja han hoppet opp på bordet og skulle ligge i fanget mitt han selfølgelig..søte gutten..andre hundene var jo på bordene,og jeg satt jo der,så da mente han at han også fikk lov:)

Jeg lurte på om det var sonen folk der,men aner jo ikke hvordan folk ser ut,og det er vanskelig å huske alle hundene som folk har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av utstillinga, er å få rare kritikker... Både på godt og vondt. Det er bare å ikke stille for den dommeren noe mer.

På en NKK utstilling, fikk vi prikk lik kritikk på de to mudi hannhundene som ble stilt. Og dette er to vidt forskjellige hunder...

En annen gang fikk Bogar "Never seen such a quality mudi". Dette var i junior eller unghund (husker ikke helt) og for å si det slik, da hadde hu nok ikke sett mye mudier... Bogar var nemlig ikke pen i den perioden...

Allround dommere får raser "på kjøpet". Det er bare å lese autorisasjonene i Hundesport. Norske dommere blir godkjent for raser som ikke eksisterer i landet, og jeg tviler på at de har gått så mye elevarbeid i utlandet på samtlige av de... De må lese seg til hvordan hundene skal se ut ut fra standarden, og den tolkes jo subjektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk også en slik svært lite hygelig og enda mindre utfyllende kritikk på vår første utstilling som junior. man blir litt nedtrykkt, men som de andre sier her, gå videre, dommere er like forskjellige som en chiahuahua og en berner sennen! :thumbs: ingen dømmer likt, og man skal visst stille for fem forskjellige dommere før man gir opp ;):lol:

synns forresten hunden din var nydelig på det bilde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke gi deg! Jeg fikk blå sløyfte på dalmantineren. Det var flere som kom bort til meg å sa at den var en meget lovende hund. Han er jo bare 1 år, så han er jo ikke ferdig utviklet. Det fikk han også på kritikken. Noe jeg synes er merkelig. Selvfølgelig er ikke en hund på 1 år ferdig utviklet :)

Hvordan gikk det med dere andre som var i Ølen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sto rett foran dere og heiet på bullmastiffen som ble bir:)

Meg også.... Bullmastiffen som ble BIR kjenner vi, hvis du så noen som gikk inn i ringen etterpå for å ta bilder av dem med dommeren og Champion sløyfen så var jeg en av de som kom løpende for å knipse bilde av de. :) B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også begynt å skjønne at dommerne kan si mye rart.

På vårt første valpeshow var Mira (italiener) i gruppen 4-6 mnd og da hengte dommeren seg opp i at hun fortsatt hadde en melketann - flere reagerte på at hun brydde seg med det for det var jo et VALPE-show. Den finske dommeren mente at vi burde fått den trukket hos veterinæren, men det er jeg glad vi ikke gjorde for den datt ut naturlig 2 dager senere. Og det må da være det beste!!? Pga. dette ble vi nr 2... kjedelig.

Men men...

Bare å prøve igjen å huske at dommerne er forskjellige heldigvis!!

(Sorry Akela - Er helt ny i ringen og sløfen var blå og rosa så da skrev jeg bare blått! Mente sef. 2 plass. Har rettet det opp!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.... man får ikke blått på valpeshow. Du har antagelig blitt nummer to.

Altså: Hunder ER forskjellige, og det eksisterer ofte ulike typer innen de forskjellige rasene - som noen dommere foretrekker fremfor andre, mens andre dommere kan mer overse dette med typeforskjeller og heller finne igjen sine minimumskrav til hunden.

Å begynne med konspirasjonsteorier og x-files og greier bare fordi man ikke får fullt opp med ros for hunden sin, som ALLE eiere synes er best, det gjelder det å vokse fra seg. Jo mer man lærer om egen rase, jo klarere og mer realistisk ser man forhåpentligvis sin egen hund. Alle blir dømt over samme mal i ringen, man tar ikke hensyn til ferske utstillere - her gjelder det samme uansett.

Kanskje ER det en altfor ung hund til å gjøre det noe særlig bra, da lønner det seg å vente. Så store raser skal være veldig bråmodne, for at unghundklasser er noe vits i. Det ER også fryktelig mye rare bevegelser, som ser riktig så usunne ut, når jeg ser unge hunder av store, tunge raser - noen vokser seg bra, andre ikke. De har MYE som skal på plass! Da kan det være penger og irritasjon spart på å vente... til de vokser seg ferdigere.

Og skal du først bruke tid og penger på å stille, så unngå de semreste allrounderne da - og finn heller ut, via oppdretter eller klubb, hvem som har mer erfaring med rasen. Noen allroundere er likevel SVÆRT dyktige til å finne gode hunder, de henger seg gjerne ikke så mye opp i type.

Det blir litt dumt å hyle opp om "åååå, dommerne er såååå dumme", og ha store forventninger til dette. Hundeutstilling er blitt en sport, og dommere er sjelden populære i noen sport - annet enn hos vinnerne, da. Hunder kan forandre seg fra måned til måned hvis de er i voksefaser, eller dommeren kan simpelthen ikke like typen innenfor rasen - det kan gjerne skje med spesialdommere.

Jeg har truffet mange håpefulle, som kommer med de minst pene hunder med de største forhåpninger, og prøvd å helle litt kaldt vann i blodet på dem. Det er ikke alle mennesker som bør stille i missekonkurranser heller, selv om de er snille, gode etc - det ER fesjå, som avgjøres på noen minutter.

Jo mer du kan, jo mindre overrasket blir du. Hvorfor oppdretterne sjøl sjelden får blå, er fordi de ikke VIL stille dårlige hunder - jeg kjenner mange som ikke vil handle eget oppdrett engang, hvis de mener det ikke bør stilles. De går bare inn med hunder som de vet er gode nok til å ha en sjanse, og stiller ikke ut "alt".

ALLE hunder har feil - ofte mange, og noen raser - særlig nye - sliter med kvaliteten. Noen dommere vil være litt "snillere" mot dem, det er på en måte galt det også.

Men gjør man godt grunnarbeid før man reiser - så man vet om det er noen VITS i å stille, både i forhold til hunden og i forhold til dommeren, så får man ikke sånne nedturer. Og noen ganger bare ER det sånn, at man ikke får det som man vil.... og at det faktisk er sånn.

Og for å si det slik.... har man en god hund, så vil alle dommere kjenne igjen den :-)

Noen hunder er aldri i nærheten av en blå sløyfe, fordi den generelle kvaliteten er så god - og alt stemmer greit nok. Har man flaks, kan noen bli toppvinnere - andre kan bli den evige toer, men med ck og eviggode kritikker. Er ikke gøy, det heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulrerer med utstillingsdebuten deres da! Så bra at det gikk bra til tross for denne misforståelsen med chippingen.

Når det er sagt så høres det ut som om du er sur for at dommeren sa din hund var valpete. Og så begynner å si hvor valpete den ANDRE hunden var. Hannhunder av en stor rase er vel som regel valpete i juniorklasse? Det er nå hvertfall min. Og det behøver da ikke være noe galt i det.

En annen ting er at man betaler for å høre dommerens mining, og akkurat denne dommeren mente at den andre var bedre enn hunden din. Neste gang kan det likegodt gå andre veien.

Er enig i at den kritikken var både kjedelig og intetsigende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg hadde den beste hunden så det ut for på kritikkene,

så jeg fortsetter ikke med å si at den andre hunden var valpete pga sjalusi...og er langt ifra sur.

2 erfarne utstillere og oppdrettere,og den ene oppdretter av rasen, ved min side sa at min IKKE var valpete i løpestil...mens den andre løp som en klumsete valpete Engelsk mastiff,i tillegg til at bena slang omkring pga manglende styrke...det er bare noe jeg konstanterer..fordi sånn var det.

Og det var flere som reagerte på akkurat den setningen i kritikken som begge hadde likt.

Det har seg slik at travet dems ikke kunne sammenlignes...

Ei vennine har en Corsovalp som er for smellfeit for sitt eget beste..

og den klumser og går på en måte som er en smule sjarmerende for en tykk 9 ukers gutt.

Det ble kommentert og sagt at motpart/bror går likt som en klumpete 9 ukers valp.

Med den samme valpen i sikte som sammenligning i full latter...

Det stemmer jo..for akkurat sånn er det.Min ser totalt annerledes ut i alt...og jeg sier ikke at min er riktig i forhold..men bedømmingen skal da heller ikke være lik når de er totalt ulike.

Dommeren kan umulig hatt peiling.

Hadde dommer vært våken i hodet sitt,så hadde hun sett at når de Engelske mastiffene

(både lyse og mørke/tigrede)entret ringen...hehe

Jah..så burdte det gått opp et lys i hjernen på dommeren..som sa:

Hadde ikke jeg nettopp en sånn hund her,under et annet rasenavn??

Mistenkelig likhet..Dette må være en feil..OOPS..

Vi stod en gjeng og lo og tenkte vi skulle lure oss inn i ringen med min hunds bror.

Late som om vi hadde EM istedenfor Corso...

Det sykeste er at dommeren hadde seriøst trodd at Corsoen var av rasen EM,dersom han kom inn blandt dem..Fordi 2 av de tigrede hundene var PRIKK like.Oppdretter og Rottweiler oppdretter stod å lo og sa at det hadde vært morsomt å meldt på undercover i Bergen neste utstilling.

Det hadde vært litt flaut tror jeg..for vi vet at det hadde funket..

"LURER om det kan gjennomføres??"hihi

Corso gikk under Engelsk Mastiff...Dommer lurt trill rundt...hører det for meg..

Så når kritikken var ferdig så kunne vi si at det var ikke rette rasen,men lurte deg der ja!!!

Utenom det var min kritikk kort,kjedelig..hverken spesielt negativ eller positiv.

Mens den andre fikk gjennomgå betydelig mer og skulle hatt gul sløyfe fordi den var meget UTYPISK..

Poenget mitt var i grunn dommers dårlige evne til å se de store forskjellene mellom hundene..skrive samme kritikken på 2 ulike hunder??som alle på utsiden ser forskjell på??Og alle sier at den ligner en EM..

Noe alle sa FØR de Engelske entret ringen,og lo når likheten slo alle i trynet...

Og den svevende kritikken..hallo?

Finnes to måter å tolke den på...

Den ene...siden sløyfa ble blå:hunden er bra,men trenger mer utvikling i kropp,mer muskler,er for valpete.

Den andre:hunden er dritt,for spinkel,valpete,stygg rett og slett.

Det er noe tull med at dommere er forskjellige.

Hadde jeg vært dommer hadde jeg sagt:

Looks like English Mastiff to big and puppylike...men om dommer var oppegående og ikke hyperstresset så må hun ha sett det etterpå...det var ihvertfall samtalemne på tur hjem.DOMMERE.

Ikke pga min hunds resultat,men dårlig bedømmelse,noe som forvirrer og beviser at dommere ikke er til å stole på.

Godtok min hund kritikk,men lurte på og ble skuffet over at det sier så lite..

Men trøster meg selv med at...

Det var muligens alt dommer kunne si??Trenger mer utvikling liksom...hadde jo ikke peiling vet du..

Feilen er at begge fikk blått..Kunne sett med et halvt øye at den andre skulle hatt gult..

Tydelig at dommer ikke hadde peiling som jeg sier...og det har ingenting med hvilken hund som var min..Eller at min var der i det hele tatt..

Alle så sånn på det..så det er nok dommeren det er noe rart med..Har hørt mye rart om dommere fra erfarne,men det der tok kaka...

Ja debut er spennende...det er sikkert..håper på en bedre dommer neste gang..

Og en bedre dommer menes ikke med en som gir min hund premie,men en som tydelig kan jobben sin..og skriver ordentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...