Gå til innhold
Hundesonen.no

Student + Storpuddel eller labrador?

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg aktivt sett på hund i bortimot ett år. Jeg er aktiv student som driver mye med friluftsliv. Jeg har hatt hunder hele livet (dvergschnauzer, goldendoodle og dachs)og lever allerede livsstilen til en hundeeier. Samtidig som jeg er erfaren, vil det være min første hund der jeg står som eier alene. Jeg er kun interessert i tispe.

Jeg ønsker å drive rally-lydighet og prøve agility, men hunden vil først og fremst være en følgesvenn og turvennine. Jeg er speiderleder og møter ukentlig mange barn (7-12 år). På speideren vil jeg være tydelig overfor barna når de kan kose og ikke. Hunden vil bli godt sosialisert i ulike miljø, og må bli tilvendt å være hjemme alene med radioen på. Jeg har sett spesielt på rasene Storpuddel og Labrador. 

Jeg er veldig betatt av storpuddel. Jeg liker lynnet, at de lærevillig, ikke har jaktinstinkt eller røyter. De oppleves som gode allround hunder, som har det godt sammen med eieren sin. Når det kommer til pelsstell kommer til å klippe en hverdagsklipp for å redusere noe av pelsstellet. Jeg er foretrekker pelsstell fremfor å støvsuge hundehår til en hver tid. En ting jeg har tenkt ekstra på er at jeg opplever at  jeg at storpuddelen er svært aktive (og hoppete) og barnslige hele livet, det kan være litt slitsomt men også bra. Mange store hunder blir gamle og trege allerede etter ca 5 år. Det er kipt. Jeg går allerede mye tur, og ser frem til å ha noen å gå med. Den vil få godt med mosjon og mental stimuli. Et annet poeng er at flere storpudler ikke har så sterk psyke, kan bli stresset og ha separasjonsangst. 

Andre raser jeg har sett på er labrador. Jeg opplever de som litt mer sindig og tolerant mot omgivelsene sammenlignet med storpuddelen med bedre mentalitet og psyke generelt. Noe som er negativt med labradoren er at røyter og at de kan fort bli ganske tunge og kompakte. Men jeg vil passe på at den får nok mosjon og kontrollere matintaket, for at den ikke skal bli for stor. Det virker som trivlige alroundhunder. Kunne en jaktlabrador/jaktgolden vært interessant? 

Jeg tror begge kunne passe, men jeg lurer på om dere har noen tanker utifra det jeg har skrevet. 

Er det noe med helse jeg bør være ekstra oppmerksom på?

Jeg er også interessert i andre aktuelle raser. 

Skrevet

Du høres litt ut som du har samme kriterier som meg.

Jeg ville ikke vært så bekymret for tyngden til labradoren, men den røytinga...

Jeg tenker at en stødig både stor- og mellompuddel kan fungere fint så lenge du er nøye på gemytt hos foreldre/linjer, og har fokus på miljøtrening og ro. Og jeg kan love deg at labradorer kan være omtrent like livlige, så lenge de ikke blir overfôret. Særlig i valpe-unghundtiden, men jeg kjenner flere godt voksne labradorer som har mer enn nok liv i seg. Jaktvariantene av retriever vil nok være en langt større håndfull enn puddelen. Jeg vil ikke anbefale det med mindre du virkelig ønsker å satse innen hundesport.

Et alternativ jeg har vurdert er korthårscollie. Du finner noen tråder om de her inne. De røyter også, men kanskje ikke riktig så mye som laben.

• Like 1
Skrevet

Labradoren blir kanskje litt tung i agility? ? Spørs jo hva slags ambisjoner du har da. Ellers høres det ut som om både puddel og labrador er gode valg 

Skrevet

Bare et lite NB?

Storpuddel kan ha jaktlyst i seg. Naboen har en, han er heit på hårvilt. Ikke heeeelt uvanlig for rasen har jeg skjønt. Ville i hvertfall undersøkt i fht dette ved evt kjøp. Finnes vel forskjell på linjene her også kanskje. 

• Like 1
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...