Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktivitetsmåler til hund

Recommended Posts

Jeg innså nettopp at det finnes aktivitetsmåler til hund og ble veldig nysgjerrig ! Er det noen her som har prøvd en aktivitetsmåler? Fungerer den bra? Hva er mindre bra? Er det verdt investeringen ? 

Blir glad for alle innspill! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Nordlyset said:

Jeg innså nettopp at det finnes aktivitetsmåler til hund og ble veldig nysgjerrig ! Er det noen her som har prøvd en aktivitetsmåler? Fungerer den bra? Hva er mindre bra? Er det verdt investeringen ? 

Blir glad for alle innspill! 

Vi har fitbark2 på begge hundene ? Syns det er morsomt å følge med på, spesielt siden de tilbringer en del tid i hagen hvor han ene greier å få inn noen kilometer enkelte dager ? Ifølge reklamen kan den oppdage separasjonsangst og alt mulig rart, og så smart er den ikke, altså. Skal veldig lite bevegelse til før den mener hunden er aktiv. Men som en artig dings som forteller ca hvor mye aktivitet og hvile hundene får, funker den fint. Du ser antall timer hvile, rolig aktivitet og løping i løpet av døgnet. Den har ikke gps, så du ser ikke hvor hunden har vært, bare hvor aktiv han har vært. Du kan se aktivitet i løpet av en dag, en uke eller en måned og følge med på hvordan trenden utvikler seg. F.eks. "nå har vi ikke nådd målet vi har satt mer enn 16 dager denne måneden, da må vi øke aktiviteten eller vurdere å justere målet". 

Syns det er litt dumt at den bør henge på halsbåndet, for vi brukte ikke halsbånd på noen av hundene før. Den skal jo være på hele dagen, så det funker ikke å sette den på selen. Vi tar av halsbåndene om natta, da. 

Den ene hunden vår er veldig glad i å bade, og jeg er imponert over at reklamen stemmer der, den har tålt å bades med!

Her er hvordan en dag ser ut, delt opp i timer. "Poengene" er en slags skritteller for hunder, den måler hvor mye den beveges i løpet av en dag. Hvor nøyaktig den er kan nok diskuteres. Mistenker at eurasieren vår som har en stivere chow chow-aktig gange mister noen poeng på det, mens tolleren vår som beveger seg mykt og ledig i alle retninger samtidig kanskje får litt ekstra poeng på det. Men man ser jo trender likevel, hvor mye hvile og aktivitet hundene får i en gitt periode ?

Screenshot_20200714-110550_FitBark_copy_432x806.thumb.jpg.0635c753bd2e9b63116157c87877f700.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Thea takk for svar ! 

Var litt det du sa om halsbånd som jeg har hengt meg oppi også; jeg ønsker egentlig ikke å ha halsbånd på ham til daglig, så da spørs det om det blir verdt det. 

Har det vært noe problem mtp pelsen på eurasieren og måleren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Nordlyset said:

@Thea takk for svar ! 

Var litt det du sa om halsbånd som jeg har hengt meg oppi også; jeg ønsker egentlig ikke å ha halsbånd på ham til daglig, så da spørs det om det blir verdt det. 

Har det vært noe problem mtp pelsen på eurasieren og måleren? 

Nei, den måler ikke på huden, det er ikke pulsmåler eller noe slikt, den måler bare bevegelse, så pelsen er ikke noe problem ?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lurer på om det er fordi den andre testikkelen er på tur ned. Det var ingen jokking de første dagene, og så ble det plutselig masse. Den første var på plass, og vet mente hun kunne kjenne den på mandag, så jeg antar det er en sammenheng. Ignorerer ham og går unna, og gir ham oppmerksomhet på 1001, 1002, 1003 når han er av, enn så lenge. Har ingen alternativ adferd på kommando ennå, og er litt skeptisk til å gi ham cues som belønning når vi snart har noe vi mestrer godt nok.  Har litt lyst til å sette jukking på cue, fordi jeg hadde en mwuahahaha plan om å ta dr. Ian Dunbar på ordet og sette ALL problematferd på cue, men litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å ikke skape meg mer problemer enn moro med det. 
    • Jokking er vel ytterst sjelden dominans, og med en så ung valp er det neppe hormoner heller. Det et typisk tegn på "stress" eller uro, som ofte skyldes overstimulering eller understimulering. Hvis han som du selv sier var overtrøtt, så er det en helt normal reaksjon. Hvordan man skal håndtere det og lære inn alternativ adferd er en annen sak. For en valp er det greit å bare avbryte det, til den har lært å gå og legge seg eller noe annet nyttig.
    • Skal man starte ny tråd for året?  Jeg tenkte at jeg hadde et fremtidig problem da valpen begynte jukke på leggen min i går. Bare noen få super forsiktige jukkebevegelser, ikke faktisk jukking, men så stor hund som han her blir etterhvert, så var det ikke så bagatell som det kunne vært. Så begynte han igjen nå mens jeg drev med noe på benken. Mer manisk. Slo meg som en potensiell humorvideo: Effekten av manipulative love bombing, they fall madly in love with you ^^ ..men på alvor, så tror jeg han bare ville ha kos. Klengete baby som søkte nærhet. Løftet ham opp fordi han er ikke noen dominant macho som prøver ta over alpha posisjonen eller tilfredsstille seg selv seksuelt på leggen min, han er bare en rådvill og forvirret liten baby som er skikkelig overtrøtt, og som med menneskebabyer, så tror jeg "skrikerkur" ved negativ straff eller en "positiv" korrigering skader han og relasjonen mer enn det oppdrar han på det stadiet her.  Han smeltet fullstendig i armene mine. Roet seg og slappet av med hele seg i det øyeblikket han følte seg trygg og ivaretatt. Alt han trengte var bekreftelse på at han har et safe sted å sove, hvilket altså et under min beskyttelse, for jeg er stor og sterk og hamler opp med hva enn som måtte dukke opp av trusler Point being: Det var ikke dominans, det var ikke seksualitet, det var bare en refleks bevegelse fra å hoppe opp (vil mot ansiktet og armene) og ende med noe plassert mellom fremlabbene mot brystet. Problematferd jeg heller får finne løsninger på siden.  
    • Har vært hos fire ulike. Samme erfaring med alle 😊 Opplever at de har veldig bra holdning til hundetrening.
    • Det er forskjell på trening og situasjonshåndtering. Jeg løfter hunden etter ørene glatt, hvis det er liv om å gjøre. Men det har jo ingenting å gjøre med trening eller treningsmetoder. Så bra! Er det en helhetlig filosofi som gjelder alle instruktørene, eller de instruktørene du har vært hos?  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...