Gå til innhold
Hundesonen.no

Analkertler


Lilleulv

Recommended Posts

Vi har et analkjertelproblem :icon_redface:

Før jul var vi inne til dyrlegen og fikk beskjed om akutt analkjertelbetennelse. Hun klemte ut MASSE ekkelt... (spruta på veggen bak der) og jeg smurte med salve etterpå. for 2 uker siden var jeg og klemte de ut igjen, da var det ikke så mye i de, men Nemi klødde seg mye. hun slutta å klø etter at de var tømt. det er altså 14 dager siden, og nå er det noe galt igjen. den velkjente jævlige lukta er tilbake, hun klør og klør og biter seg der bak og jeg kan se at de er på størrelse med små nøtter. 2 uker siden vi tømte de sist! hva er det som skjer? tømmer de seg ikke i det hele tatt eller? noe jeg kan gjøre for å forebygge at det blir sånn igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er så store bør du få tømt de før de sprekker. Det kan bli smertefullt arrvev som er vanskelig å operere bort. :icon_redface:

Ene hunden min hadde kjertler som ikke tømte seg av seg selv, annet enn et par ganger når han ble redd. Hadde problemet helt fra begynnelsen, men jeg skjønte det ikke før ved 3.mnd da de var betente. De måtte tømmes hele tiden, med bare dagers mellomrom ellers ble de betente. Er det pga løs mage kan du bøte på det gjennom kosten, men det hjalp ikke på han for de satt vissnok rart plassert. Han fikk de operert vekk tilslutt og ble helt fin (men det er noe risiko spesielt på små hunder, snakket med et par veterinærer som sa de ikke hadde nok kompetanse). Angrer på at jeg ikke gjorde det mye før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. ikke alle aker heller. Kan også slikke/bite seg mye i området /eller foran/nedover lårene/på ryggen. Ikke alltid de skjønner hvor smerten kommer fra sa veterinæren min (min bet seg også i buken/ lysken), stress/ irritabilitet/ uro (og har hørt om hunder som har blitt aggressive når andre hunder skal lukte på dem når de har hatt fulle eller betente kjertler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. Santoz har i det siste slikket seg mer enn vanlig bak der. Den er en smule rødt ved åpningen men har aker seg ikke eller noe. Er det vondt for de å gjøre fra seg om de har betente analkjertler?

Det er ikke alle hundene som aker seg når de har fulle analkjertler, bare så du er klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady akte seg på rompa mye en morgen, var ingenting annet som var forandret med henne... ikke avføringen eller noe. Mamma dro til byen en tur og når hun kom hjem etter et par timer så hadde det gått hull på analkjertlene hennes så hun var full av blod. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...