Gå til innhold
Hundesonen.no

Fagsenteret`s utdanninger "Dyrlegesekretær" og "Dyrlegeassistent" - erfaringer?


Dragestjerne
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg er autorisert dyrepleier fra NMBU (2010-2012), men havnet av personlige grunner utenfor arbeidslivet etter bare 6 mnd i jobb. Nå føler jeg meg veldig klar for å "få en fot innenfor" igjen, men er jo naturlig nok litt rusten og vil derfor forsøke å friske opp mine kunnskaper, og eventuelt tilegne meg nye, for å stille sterkere i arbeidsmarkedet. Jeg har ikke mulighet til å flytte på meg for å gå selve dyrepleierutdanningen på nytt, og tenkte da at en av utdanningene til Fagsenteret kunne vært en god nummer to. Men jeg står i tvil om hvilken av retningene jeg skal søke, og lurer derfor på om det er noen her som har noe erfaring med de ulike retningene? Både dere som allerede jobber på dyreklinikk (veterinærer og dyrepleiere) og som har hatt studenter/ansatte fra begge retninger, og dere som har gått på Fagsenteret og tatt den ene eller den andre (eller begge) studieretningene. Hvilken av retningene vil være mest gunstig for meg å fylle på med, med tanke på kompetanse og behovet ute i klinikk? 

Endret av Dragestjerne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Dragestjerne said:

Hei! Jeg er autorisert dyrepleier fra NMBU (2010-2012), men havnet av personlige grunner utenfor arbeidslivet etter bare 6 mnd i jobb. Nå føler jeg meg veldig klar for å "få en fot innenfor" igjen, men er jo naturlig nok litt rusten og vil derfor forsøke å friske opp mine kunnskaper, og eventuelt tilegne meg nye, for å stille sterkere i arbeidsmarkedet. Jeg har ikke mulighet til å flytte på meg for å gå selve dyrepleierutdanningen på nytt, og tenkte da at en av utdanningene til Fagsenteret kunne vært en god nummer to. Men jeg står i tvil om hvilken av retningene jeg skal søke, og lurer derfor på om det er noen her som har noe erfaring med de ulike retningene? Både dere som allerede jobber på dyreklinikk (veterinærer og dyrepleiere) og som har hatt studenter/ansatte fra begge retninger, og dere som har gått på Fagsenteret og tatt den ene eller den andre (eller begge) studieretningene. Hvilken av retningene vil være mest gunstig for meg å fylle på med, med tanke på kompetanse og behovet ute i klinikk? 

hvis du allerede er autorisert dyrepleier er det jo ingen grunn til å ta disse kursene?  Du har jo en utdanning som virker mer solid og seriøs enn dette nye fagsenteret sitt opplegg er- med forbehold om at jeg kun har lest om kursene deres på nett. 

Da er det bedre å søke deltidsjobb - tenker jeg da :)

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig forklart grunnen i det jeg skrev? ? Det er vanskelig å få jobb innenfor yrket når man har et såpass langt opphold i arbeidslivet som jeg har, og jeg føler også selv at jeg ønsker en liten oppfriskning i enkelte emner. Kompetanseheving er jo aldri noe negativt, og selv om disse studiene på Fagskolen ikke er det samme som dyrepleie, så er det jo absolutt i samme gate. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt behovet for å friske opp! Har selv en fysioterapiutdanning som jeg ikke har brukt klinisk på veldig mange år siden jeg valgte å gå i en mer akademisk retning. Og kjenner på at muligheten for å gå tilbake begynner å lukke seg, i praksis er den vel egentlig det allerede om jeg ikke gjør en eller annen form for innsats.

Nå har jeg ikke peiling på de to aktuelle studiene med unntak av det som står skrevet på nettsidene, men ut fra det som står der så synes jeg «dyrlegeassistent» er det eneste som ser fornuftig ut dersom målet er å friske opp. Der er det fokus på tema som i alle fall i mitt hode har mer med dyrepleie å gjøre, så som «kunnskap om anatomi, vaksiner, renhold, kunne bistå under f.eks  tannpleie, anestesi, overvåkning, blodprøvetakning osv». Mens en sekretær er salg- og kontorfaglig rettet. Så da er spørsmålet om du vil friske opp eller få tilleggskompetanse?

Men det jeg egentlig ville nevne var om det kanskje er en enda bedre idé å forsøke å få til en eller annen form for praksisplass hos et senter for å friske opp og få en mulighet til å vise hva du har å tilby? En god attest fra en slik ordning er nok enda bedre enn en eksamen eller tre. Gjerne i samarbeid med NAV - noe som i alle fall i teorien burde være både hensiktsmessig og mulig. Da får du prøvd deg, frisket opp, du får lønn og senteret får gratis eller sterkt subsidiert arbeidskraft. Vinn-vinn, i en ideell verden i alle fall...

Uansett, lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg jobber som dyrlegeassistent 60% og hundefrisør 40%. Begge utdanningene er tatt hos Fagsenteret. Var veldig lett å få jobb og det er gode betingelser. Utdanningen var rågode. Skikkelig fornøyd med å ha kombinasjonen med samlinger og nettskole. Lærte lettere enn jeg noen gang har gjort. Veiledning fikk jeg når jeg trengte og det var gode tilbakemeldinger på oppgaver og øvelser i løpet av studiet. 

 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...