Gå til innhold
Hundesonen.no

Ungdommer og kjøp av hund/valp

tm100021

Recommended Posts

Dette har vel ikke så mye med denne saken og gjøre så nå kan vi kanskje gå tilbake til saken..

Det har vel noe med saken å gjere.. Når en sånn uttalelse kommer om en person som skriver at hun ikke selger til så unge, men jeg lurer jo på en ting da.. som du selv skriver så er du "bare" 18 år selv, hvordan mener du at du har et bedre hundehold enn de andre unge her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 291
  • Created
  • Siste svar

Jeg må si at jeg er veldig enig med Belgerpia her, selv om jeg bare er 18 år selv;) Det er utrolig stor forskjell på folk, og jeg kjenner nesten ingen på min egen alder (bortsett fra dere her på sonen), som jeg ville solgt hund til om jeg var oppdretter. Jeg stoler ikke på at interessen holder seg, og jeg stoler ikke på at de, om to år, når hunden er pubertal og vanskelig, og rett og slett ikke er noe morsom å holde på med, fremdeles vil prioritere hunden foran student fester og syden ferier. Og hvis jeg ikke stoler på vennene mine, som jeg kjenner godt, hvordan skal da en oppdretter kunne stole på meg? Selv VET jeg, etter å ha bodd to år alene, hatt hest i flere år, og måtte droppe SÅ mange turer og fester, at hund er noe jeg vil ha, og trenger å ha. Men det kan jo ikke oppdretteren vite, for han/henne kan det være vanskelig å skille mellom dne genuint interesserte som faktisk kommer til å holde på med hund resten av livet, og den som er kjempeinterssert og full av ambisjoner- nå.

Det er vanskelig, dyrt, slitsomt og et ork mange ganger, og jeg må si jeg mange ganger er drittlei, men det spiller ingen rolle. Han er min tenåringspøbel, og mitt ansvar. For det er på ett område jeg er litt uenig med mange her; jeg mener at om man har foreldre i ryggen, som gladelig passer hunden annenhver helg, da kan det være lettere å gi opp selv, overlate ansvaret til foreldrene- hunden blir jo som regel i familien allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel noe med saken å gjere.. Når en sånn uttalelse kommer om en person som skriver at hun ikke selger til så unge, men jeg lurer jo på en ting da.. som du selv skriver så er du "bare" 18 år selv, hvordan mener du at du har et bedre hundehold enn de andre unge her inne?

Hmm.. Sa jeg at jeg har et bedre hundehold en mange her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske så enig i det Belgerpia sier. Denne diskusjonen har vel utviklet seg til å bli mer eller mindre "ungdommen mot Aud", dessverre, men som en av de som har skrevet tidligere innlegg som taler ungdommens sak, så må jeg si at det er kjempestor forskjell på å være ekstra forsiktig med å selge til ungdom, og å si at du absolutt ikke vil selge til ungdom (under 30).

Forsiktig skal en oppdretter helst være uansett, og jeg har ingenting i mot at en oppdretter stiller strengere krav til en ung valpekjøper. Det jeg reagerer på er hvis en oppdretter omtrent slenger på røret hvis en potensiell valpekjøper ringer og sier at h*n er 20. Ja, vi her på sonen er "utskuddene", men det viser jo at det faktisk finnes unge folk som er/ville bli kjempeflinke og stabile hundeeiere. En oppdretter som er så bevist på problemene med ungdom som hundeeiere skulle være de beste til stille de rette spørsmålene og luke ut de uaktuelle på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg Belgerpia. :(

Jeg har merket at jeg har blitt litt provosert enkelte ganger av enkelte innlegg,så jeg satte meg på hendene mine og lurte på hvorfor i alle dager jeg ble det?

Merkelig...ser at jeg overhodet ikke har noen grunn til å bli provosert,og vet at vi er unntaket,er ikke en sjel av mine venner(eller de i klasse min) jeg synes kan ta vare på en hund,eller et annet levende vesen(jeg ville altså overhodet ikke solgt hund til min nærmeste venninne engang).

Må si at min hund er rundt 2 år nå og jeg storkoser meg med pubertets pøbelen min,og synes at det er kjempe gøy med noen ekstra utfordringer.

Jeg sier overhodet ikke(vet at ingen har sagt at jeg gjør det heller,men...) at jeg vet alt,for det gjør jeg ihvertfall ikke,er derfor jeg elsker å lære,elsker å sitte å høre på voksnes samtaler(har ikke noe med tema å gjøre) og suger til meg lærdom(for å si det pent) som en svamp :P

Beklager hvis noen her inne tok spørsmålene mine som noe annet enn hva de er - spørsmål,

jeg spurte kun av interesse,hadde ingen baktanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kake er godt det! :(:P:P

Du hadde neppe ledd hvis hunden din ble bombardert med steiner.

Og jeg mente faktisk at det står mer respekt av litt mere voksne mennesker, enn de helt unge. Jeg kan ikke huske å ha nevnt noe om å vise legistimasjon for en pøbelgjeng. Dessuten utstråler en del mennesker mer autoritet enn andre, dette kommer gjerne med alderen og med virkelig selvsikkerhet.

Fint at du skrev under på kontrakten sammen med moren din.

Hvem har sagt at jeg måtte ha valgt mellom moren din og deg? Sannnsynligvis hadde jeg ikke valgt noen av dere. :P

Jo du, alderen er fremdeles meget viktig for meg. Ingen får overtalt meg til å forandre mening når det gjelder dete temaet.

Nei, har aldri sagt at jeg hadde ledd om hunden min ble bombardert med steiner. Men at tanken på at noen her hvor jeg bor skulle gjort det, den får meg til å trekke på smilebåndet. Sa heller ingenting om å vise legitimasjon - men at de neppe bryr seg om at du er 17 eller 18 så lenge de har bestemt seg for å kaste stein.

Jeg er enig i at det står mer respekt av en som er voksen, men det magiske tallet 18 tror jeg ikke utgjør noen forskell for evt. steinkastere. Men som sagt, jeg tror de hadde hatt høyere terskel for å kaste på en voksen mann - det er bare dette med akkurat 18 jeg ikke skjønner. Eller er det slik at du mener umyndig i forstanden under 25? For da skal jeg slutte å kverulere :P Jeg prøver ikke å overtale deg, men.. Kanskje få deg til å skjønne at forskjellen på 17-20 ikke er så forferdelig stor.

Belgerpia: Med gammel tenkte jeg da først og fremst på 75 pluss jeg da, men.. Det er nok ikke bare oss "fjortiser" som tar ting opp i verste mening, for jeg har aldri ment at folk på 40 er gamle.

Men jeg legger meg på rygg; jeg er jo egentlig enig i det du skriver. Det er jo ikke vi som sitter her inne som omplasserer hundene våre (altså, tiden vil vise, men jeg tviler)! Jeg blir bare så provosert av enkeltes utsagn som tar alle over en kam -derfor kom jeg med "gamling"eksempelet som jeg også presiserte at var satt på spissen og dro alle over en kam- at jeg svarer kanskje en smule for hissig og uten å tenke meg om.

Prolemet er vel at "fjortisene" her inne føler seg angrepet, meg selv inkludert, når dere "gamlingene" skriver hvor uegnet ungdommer er til å ha hund. For det svir, det gjør det virkelig. Og da er det ikke så lett å få med seg at det er de som sitter utenfor denne diskusjonen det er snakk om, og ikke oss selv.

Jeg tror også at man skal være rimelig selvstendig for å ha 100% ansvar for en hund selv når man er under 18-20. Det sier jeg rett ut. Jeg er glad jeg får økonomisk støtte fra mine foreldre, for jeg har akkurat begynt å tjene penger selv. Dette var selvfølgelig noe jeg var klar over før jeg fikk hund, og det fikk oppdretter også vite.

Nei, en kan ikke dømme lykke i hvor mange timer lydighetstrening/agility/tur en hund får pr. dag. Da hadde min hund ikke vært lykkelig, for hun får ikke det der hver dag. Men jeg tror at man bør ha et viss grad av interesse dersom man skal klare et hundehold, selv om man ikke trenger en masse kurser eller ekstreme kunnskaper. Det var det jeg mente med "inn" i interessen, at man vet litt mer enn bare at hunden var så veldig søt som valp og at hunder er søte.

Når du sier du ville foretrukket moren min, er det på grunn av alder?

Flere av mine hunder ville jeg ikke solgt hund til, nei. Og da kommer vi vel tilbake til at det er de utenfor denne diskusjonen vi kanskje snakker om, og ikke oss selv (håper jeg)?

En i klassen min har en hund. Først var den en labrador. Så var det blanding, før den ble labrador igjen. Nå er det blanding, visstnok. De dyttet nesa dens i tisset og kjeftet på den når den hadde uhell. Det første de skulle lære den, var apport. Gutten i klassen min gidder ikke båndtrene med den. En gang hunden hoppet etter en ball stirret han den hardt inn i øynene og knurret den i bakken. Og nå driver han og gir seg selv ekstrafart ved å nappe i båndet når hunden løper, slik at han "flyr" etter den. Er hunden ulykkelig? Nei, antakelig ikke. Det kommer jo an på hva hver enkelt selv mener er et godt hundeliv. Det er ikke hans hund, men familiens. Jeg vet at jeg ville ikke solgt hund til noen av dem, ikke foreldrene eller de to søsknene. Så der er ett eksempel.

Så er det en venninne av en venninne som vil ha border collie, fordi tanta har en som er så fin. Tantas BC sitter i et bur hele dagen og får komme ut litt innimellom når det passer eierne. Hun jenta som nå ønsker seg BC, hadde tenkt å bruke en halvtime på den hver dag.. Hadde hunden tatt skade av det og vært ulykkelig? Kanskje ikke. Men når man ser på rasen, og om jeg var oppdretteren, ville jeg ikke solgt til henne nei.

Dere kan og vet alt mye bedre enn alle andre

Dere kan og vet mer om hund enn alle andre

Dere er overbevist om at alle tenåringer og 20-åringer er akkurat som dere

Dere er overhodet ikke villig -på noen områder- til å ta lærdom fra folk som er eldre og mer erfarne

Jeg kan fortsette i det uendelige.....

Jeg må bare kommentere dette. Syns det blir litt feil, med mindre jeg ikke leste innlegget godt nok selv om jeg leste det flere ganger for å være sikker (ja, jeg skal lese ordentlig fra nå av).

Jeg må bare si det at jeg har min første hund, som sikkert alle vet, og jeg tror ikke jeg er noe orakel på området. Faktisk er det flere ting jeg har stått på som en gærning, men så ombestemt meg fordi folk faktisk har fått meg til å tenke på annerledes måter (for eksempel treningsmetoder, uten å gå dypere inn i det). Og jeg håper at jeg med dette innlegget hvertfall klarer å vise at jeg ikke tror alle på min alder er lik meg. Det vet jeg de ikke er.

Tar gjerne lærdom fra folk som er eldre og mer erfarne jeg! Det er jo de som kan det de driver med. Men selvfølgelig, man kan ikke være 100% enig på alle områder (jeg tror forresten det er mange eldre og kunnskapsrike som har vanskelig for å tenke i nye baner også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg som blir så provosert, sett deg litt på hendene dine du, så går nok ting lettere for deg. :(

Jeg kan ikke huske at jeg noengang har ymtet frampå at det er en god ide å begynnne å røyke hasj uansett aldersgruppe, så hvorfor i all verden bringer du det på bane?

Ja, jeg synes det hadde vært bedre om færre ungdommer hadde hatt ansvaret alene for hunder. En ting er å gå tur med hunden/trene sammen med foreldrene, men å ha ansvaret alene synes jeg er lite gjennomtenkt av foreldrene og oppdretteren som har solgt hunden til en umyndig person.

Jeg kan kanskje vurdere å sette meg på hendene mine, hvis du slutter å være frekk!

Du har ikke "ymtet" frempå noe med hasj, men jeg tok det som et eksempel, jeg orker ikke diskutere med deg, du er så forferdelig slitsom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har aldri sagt at jeg hadde ledd om hunden min ble bombardert med steiner. Men at tanken på at noen her hvor jeg bor skulle gjort det, den får meg til å trekke på smilebåndet. Sa heller ingenting om å vise legitimasjon - men at de neppe bryr seg om at du er 17 eller 18 så lenge de har bestemt seg for å kaste stein.

Jeg er enig i at det står mer respekt av en som er voksen, men det magiske tallet 18 tror jeg ikke utgjør noen forskell for evt. steinkastere. Men som sagt, jeg tror de hadde hatt høyere terskel for å kaste på en voksen mann - det er bare dette med akkurat 18 jeg ikke skjønner. Eller er det slik at du mener umyndig i forstanden under 25? For da skal jeg slutte å kverulere :P Jeg prøver ikke å overtale deg, men.. Kanskje få deg til å skjønne at forskjellen på 17-20 ikke er så forferdelig stor.

Belgerpia: Med gammel tenkte jeg da først og fremst på 75 pluss jeg da, men.. Det er nok ikke bare oss "fjortiser" som tar ting opp i verste mening, for jeg har aldri ment at folk på 40 er gamle.

Men jeg legger meg på rygg; jeg er jo egentlig enig i det du skriver. Det er jo ikke vi som sitter her inne som omplasserer hundene våre (altså, tiden vil vise, men jeg tviler)! Jeg blir bare så provosert av enkeltes utsagn som tar alle over en kam -derfor kom jeg med "gamling"eksempelet som jeg også presiserte at var satt på spissen og dro alle over en kam- at jeg svarer kanskje en smule for hissig og uten å tenke meg om.

Prolemet er vel at "fjortisene" her inne føler seg angrepet, meg selv inkludert, når dere "gamlingene" skriver hvor uegnet ungdommer er til å ha hund. For det svir, det gjør det virkelig. Og da er det ikke så lett å få med seg at det er de som sitter utenfor denne diskusjonen det er snakk om, og ikke oss selv.

Jeg tror også at man skal være rimelig selvstendig for å ha 100% ansvar for en hund selv når man er under 18-20. Det sier jeg rett ut. Jeg er glad jeg får økonomisk støtte fra mine foreldre, for jeg har akkurat begynt å tjene penger selv. Dette var selvfølgelig noe jeg var klar over før jeg fikk hund, og det fikk oppdretter også vite.

Nei, en kan ikke dømme lykke i hvor mange timer lydighetstrening/agility/tur en hund får pr. dag. Da hadde min hund ikke vært lykkelig, for hun får ikke det der hver dag. Men jeg tror at man bør ha et viss grad av interesse dersom man skal klare et hundehold, selv om man ikke trenger en masse kurser eller ekstreme kunnskaper. Det var det jeg mente med "inn" i interessen, at man vet litt mer enn bare at hunden var så veldig søt som valp og at hunder er søte.

Når du sier du ville foretrukket moren min, er det på grunn av alder?

Flere av mine hunder ville jeg ikke solgt hund til, nei. Og da kommer vi vel tilbake til at det er de utenfor denne diskusjonen vi kanskje snakker om, og ikke oss selv (håper jeg)?

En i klassen min har en hund. Først var den en labrador. Så var det blanding, før den ble labrador igjen. Nå er det blanding, visstnok. De dyttet nesa dens i tisset og kjeftet på den når den hadde uhell. Det første de skulle lære den, var apport. Gutten i klassen min gidder ikke båndtrene med den. En gang hunden hoppet etter en ball stirret han den hardt inn i øynene og knurret den i bakken. Og nå driver han og gir seg selv ekstrafart ved å nappe i båndet når hunden løper, slik at han "flyr" etter den. Er hunden ulykkelig? Nei, antakelig ikke. Det kommer jo an på hva hver enkelt selv mener er et godt hundeliv. Det er ikke hans hund, men familiens. Jeg vet at jeg ville ikke solgt hund til noen av dem, ikke foreldrene eller de to søsknene. Så der er ett eksempel.

Så er det en venninne av en venninne som vil ha border collie, fordi tanta har en som er så fin. Tantas BC sitter i et bur hele dagen og får komme ut litt innimellom når det passer eierne. Hun jenta som nå ønsker seg BC, hadde tenkt å bruke en halvtime på den hver dag.. Hadde hunden tatt skade av det og vært ulykkelig? Kanskje ikke. Men når man ser på rasen, og om jeg var oppdretteren, ville jeg ikke solgt til henne nei.

Jeg må bare kommentere dette. Syns det blir litt feil, med mindre jeg ikke leste innlegget godt nok selv om jeg leste det flere ganger for å være sikker (ja, jeg skal lese ordentlig fra nå av).

Jeg må bare si det at jeg har min første hund, som sikkert alle vet, og jeg tror ikke jeg er noe orakel på området. Faktisk er det flere ting jeg har stått på som en gærning, men så ombestemt meg fordi folk faktisk har fått meg til å tenke på annerledes måter (for eksempel treningsmetoder, uten å gå dypere inn i det). Og jeg håper at jeg med dette innlegget hvertfall klarer å vise at jeg ikke tror alle på min alder er lik meg. Det vet jeg de ikke er.

Tar gjerne lærdom fra folk som er eldre og mer erfarne jeg! Det er jo de som kan det de driver med. Men selvfølgelig, man kan ikke være 100% enig på alle områder (jeg tror forresten det er mange eldre og kunnskapsrike som har vanskelig for å tenke i nye baner også).

Et veldig bra innlegg :(

Må si at jeg virkelig beundrer deg for å klare å endre mening,etter å ha vært så sta på meningen din før. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig bra innlegg :(

Må si at jeg virkelig beundrer deg for å klare å endre mening,etter å ha vært så sta på meningen din før. :P

Takk. Ja, det er ikke så lett. Men jeg trodde jo den ene tingen var "alt." Jeg visste ikke bedre, om man kan si det på den måten :P Meeen.. Etter noen kamper med meg selv bestemte jeg meg får å ta nederlaget, hehe, og prøve noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere 19åringer som har KO som kommer fra deg da, siden du liksom ikke "ikke" vet?

Jeg har ikke solgt noen K.O. til noen 19 åring. Er du siker på at du ikke blander sammen to personer, f.eks. at du ikke vet forskjell på to mennesker som bor sammen? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kanskje vurdere å sette meg på hendene mine, hvis du slutter å være frekk!

Du har ikke "ymtet" frempå noe med hasj, men jeg tok det som et eksempel, jeg orker ikke diskutere med deg, du er så forferdelig slitsom!

Jeg er ikke frekk, det er det du som er, jeg konstanterer bare fakta.

Når det tar så veldig på for deg å diskutere med meg, så foreslår jeg at du ignorerer mine innlegg, så får du det sikkert bedre med deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Line.

Jeg synes det er frekt av deg å si sånn. kanksje du skulle sette deg på dine hender?

Du har kanskje glemt at du har vært ung selv?

Du vet vel at barn som er oppvokst med hund er mye flinkere til å ta annsvar over den enn de som ikke er oppvokst med dem ?!

Jeg synes du skal slutte å dra ALLE under en kam. Greit at vi er unntakene. Men det virker som at du mener at vi er annsvarsløse idioter og "fjortiser". Grei noen her er 14 noen er 17 andre 14 noen som unge som 12-13 - Hva så?

Det svir, som IW, sa, så vir det når du sier at alle unge er usæriøse osv (du anntyder nå iallefall det, etter hva jeg har oppfattet). Klart jeg skjønner jo ppenget ditt. Jeg har drivi oppdrett av rotter i 2 år, og har selv også lært at kjøpere unger 18 kan være skumle å ha med å gjøre. Men alikvel hadde jeg unna en 2fjortis2 en samtale over f.eks telefon. Kanskje denne "fjortisen" egentlig er helt ok?

like ille er det at du mener at folk som er under en viss alder ikke bør gå tur med hunder.. Skla ikke jeg få lufte bikkjene mine jeg da :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet vel at barn som er oppvokst med hund er mye flinkere til å ta annsvar over den enn de som ikke er oppvokst med dem ?!

Det er da også å dra alle over samme kam. Mange som ikke er oppvokst med dyr er mye flinkere enn mennesker som har gjort det.

Ellers likte jeg innlegget til Belgerpia veldig godt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

OK

Nå skal jeg komme med litt skryt til den yngre garde her - (jepp, de aller fleste)............ Blir jo så glad når dere leser hele innlegg :(

IW - referer gjerne til gamlinger pr. den definisjonen jeg ga (40+) - men ikke inkluder meg, jeg har litt igjen før jeg runder 40 :P og er derfor pr. definisjon ikke gammel :P

Jeg skal si en ting til - for noen er ikke helt villig til å legge av helt (Alvrina).............. - ja, jeg snakker om unntakene - og dere er det - og for å si det sånn, dere er i EKSTREMT mindretall - dvs. av alle "ungdommer" - (definert som 0-20+) - så er ikke dere på noen måte representative som gjennomsnittet. Derfor blir gruppen "ungdommer" pr. definisjon - ansvarsløse og lite egnet til å eie hund.

Sånn er det bare.

Alle over en kam? Vel, ja - men har du hatt litt gramatikk på skolen så vet du at det omtrent ikke finnes regler uten unntak. Så når jeg snakker om "ungdommer" så refererer jeg til den representative delen av befolkningsmassen og så må dere faktisk forstå at det antagelig ikke er dere man refererer til.

Igjen, dere er unntakene - og såvidt jeg kan bedømme ut ifra ett forum så er dere flinke med hundene - men jeg tror ekstremt få av de helt unge her på forumet ville vært i stand til å forsvare hunden sin i en vanskelig situasjon - f.eks. en gjeng ungdommer som bestemmer seg for å sparke fotball med bikkja - eller andre likens situasjoner hvor man faktisk må forsvare hunden sin og sørge for holde den unna "harms way".

Og nei - det betyr ikke nødvendigvis at dere er dårlige hunde-eiere - bare at dere kommer til kort i enkelte situasjoner.

Altså - igjen - jeg synes forumets ungdom begynner å handle mer rasjonelt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, dere er unntakene - og såvidt jeg kan bedømme ut ifra ett forum så er dere flinke med hundene - men jeg tror ekstremt få av de helt unge her på forumet ville vært i stand til å forsvare hunden sin i en vanskelig situasjon - f.eks. en gjeng ungdommer som bestemmer seg for å sparke fotball med bikkja - eller andre likens situasjoner hvor man faktisk må forsvare hunden sin og sørge for holde den unna "harms way".

Og nei - det betyr ikke nødvendigvis at dere er dårlige hunde-eiere - bare at dere kommer til kort i enkelte situasjoner.

Altså - igjen - jeg synes forumets ungdom begynner å handle mer rasjonelt :(

Jeg tror faktisk jeg hadde vært like mye eller lite i stand til det uavhengig av om jeg var 20, 30 eller 40 år. Jeg har ingen planer om hverken å bli kickboxer, gå med våpen eller noe som helst annet som kunne beskytta meg i en sånn situasjon, som jeg uansett tviler sterkt på at kommer til å oppstå. Jeg tror faktisk slikt handler mer om hvordan man er som person, ikke om hvor gammel man er. F.eks. om man er en person som kan tenkes å terge opp folk til å ville gjøre noe sånt, og om man har en sterk nok utstråling til å hindre folk i å gjøre noe sånt. Den utstrålingen har faktisk ikke med hverken kroppsmasse eller alder å gjøre, tro det eller ei. Men sant, folk flest blir kanskje tryggere på seg selv med alderen, men alder er ingen garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke gitt, fortell :D

Det er jeg kanskje enig i.. Det kan jo slå ut begge veier, både at kanskje de er flinkere ELLER at de er jo kanskje vant til at foreldrene gjør alt men det er "dems" hund... At de er vant til at hvis dem ikke kan/gidder gå en tur med bikkja endag så tar foreldrene.. Eller at ikke gidder å trene eller skal på fest osv osv.. Selvsagt så har de jo kanskje LITT mer erfaring.. MEN... Som sagt kan det slå ut begge veier.

Forresten... Jeg vet godt selv at jeg hadde ikke solgt til meg selv når jeg var feks 14.. Eller 15 for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg kanskje enig i.. Det kan jo slå ut begge veier, både at kanskje de er flinkere ELLER at de er jo kanskje vant til at foreldrene gjør alt men det er "dems" hund... At de er vant til at hvis dem ikke kan/gidder gå en tur med bikkja endag så tar foreldrene.. Eller at ikke gidder å trene eller skal på fest osv osv.. Selvsagt så har de jo kanskje LITT mer erfaring.. MEN... Som sagt kan det slå ut begge veier.

Forresten... Jeg vet godt selv at jeg hadde ikke solgt til meg selv når jeg var feks 14.. Eller 15 for den saks skyld.

Alltid morsomt å høre om folk som mener de er mye flinkere enn en selv, særlig siden det som regel ikke stemmer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid morsomt å høre om folk som mener de er mye flinkere enn en selv, særlig siden det som regel ikke stemmer :D

Tror kanskje du misforstod meg :P Jeg mener det at de som er oppvokst ikke er nødvendigvis flinkere..

Jeg skjønte ikke helt hva du mente eller.(siste innlegget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns alle mennesker som hvet å ta vare på hunder gi de det de skal ha av kos,stell trening osv fortjener hund/hunder..Så mye vas å piss at folk under 20 ikke kan ha hunder..Om de er barn ungdom eller voksen så kan de ha hund bare de vet hva det inne bærer før de skaffer seg en hund...Jeg har selv vokst opp med hunder og andre dyr men jeg jeg kan ikke all kunnskapen for det om...Man lærer jo etter hver da :D Man kan alldrig få nok kunnskaper any way.. Om du leser eller studerer til du blir blå :P så de så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...