Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser med Utagering?

Recommended Posts

Skrevet
Akkurat nå, Sofia skrev:

Samme mot hva? All utagering.

Hunder kan utagere mot ulike ting som du nok er klar over og det vil vel for de fleste ikke være likegyldig HVA hunden utagerer mot? 

Skrevet

Raser som er avlet for å passe på enten hus, eier, buskap eller andre ting, samt raser som har fått svak mentalitet pga. dårlig avl, kan nok være mer disponert for å bruke aggresjon enn andre. Når det er sagt, så er det ikke mange raser jeg vet om som jeg aldri har sett en utagerende hund av (med mindre de er veldig sjeldne).

Som flere her er inne på er det ganske stor forskjell på hva hunder utagerer på, og hvorfor. Ressursforsvar og redsel/usikkerhet er de vanligste årsakene, men i hvilke situasjoner de utagerer kan likevel variere.

Skrevet

Årsaken bak utagering er som regel usikkerhet. Dette er vanligst i bånd, en situasjon hunden kan føle seg hjelpeløs i da den ikke har mulighet til å utøve naturlig adferd for å unngå å havne i en konfornatasjon.

Det er mange ting hunder kan være usikre på, noen er redde folk, noen er redde for hunder og noen lar seg skremme av ting i miljøet. Noen er redde for alle tre, andre har en de er usikre på.

Utagerende hunder forekommer i alle raser, så det er vanskelig å skulle objektivt peke ut enkeltraser som verre enn andre.

• Like 2
Skrevet

Det er nok lettere å komme med et godt svar om spørsmålet ikke er så åpent. Det finnes jo så utrolig mange raser og typer. Tenker du ifht hba du selv ikke skal kjøpe? Isåfall,  hvilken kategori av hunder tenker du er aktuelt i det hele tatt?  Sånn rent ut fra aktivitetsnivå? Om du feks tenker hund av middels aktivitetsnivå så slipper man jo å gå igjennom alle mulige hunder som finnes. Om du kan slenge på enda litt mer av egenskaper du ønsker i en hund så kan man jo korte ned lista enda litt til og så kan man heller komme med anbefalinger og tips til hva man bør unngå på bakgrunn av det. 

Men ellers sier jeg som over,  det er jo en brist i mentaliteten ofte,  usikkerhet/stress/overslag. Trenger over hodet ikke å ha noe med vakt,  eller aggresjon å gjøre. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har prøvd:  Non-Stop Løype - sikkerhetslåsen åpnet seg i tide og utide, og festene til frontstykket åpnet seg hele tiden Non-Stop Trekking - sitter for høyt, jeg får vondt i korsryggen Non-Stop CaniX 2.0 - frontstykket ble ødelagt etter kort tid Jeg har dessverre bare dårlige erfaringer med Non-Stop og leter i grunn etter et belte som IKKE er derifra, men ser at veldig mange har samme, usikre kobling eller så sitter de likt som Trekking-beltet.  Har sett på Canix Pro, men jeg vet ikke om jeg stoler helt på nonstop.  Medium stor hund (17kg), sterk som en okse. Bruker magebeltet for det meste på vanlige skogsturer eller til sykling,  ikke løping, Ønsker ikke belte med denne type kobling. Aller helst så skal koblingen være FAST, så man ikke kan bytte ut frontstykket..
    • Det viktige her er ikke ditt hjerte, for det skinner igjennom. Tror rasen du velger er viktig. Det er viktig å velge rett hund til jobben, og omvendt. Jobben kan være lange turer, sofakos, eller totalt kaos. Jeg fikk en portugisisk vann hund som valp. Gleden var stor, helt til den gikk nesten berserk ved 7 måneders alder. Hørte ikke etter lenger, dro i båndet, spiste alt, inkludert steiner og pinner. Det er tross alt forskjell på og tygge å spise pinner. Nå, etter at jeg leste meg opp og fulgte rådende, så jeg problemet i et annet lys, og fikk en god respons hos hunden.  
    • Ja, valpeshow har vel "alltid" vært uoffisielt. Om det er flere enn for to år siden, kanskje klubbene begynner å komme seg igjen etter pandemien?
    • Det er ikke så mange store uoffisielle utstillinger.  Det er mange uoff. Valpeshow hvor junior og veteraner også kan delta. Disse blir  ikke registrert noen steder og det deles ikke ut cert. Har ingenting med mange uregistrerte hunder å gjøre. 
    • Hvor finner du uoffisielle utstillinger? Jeg antar det kan ha noe med mengden uregistrerte hunder å gjøre, uten at jeg vet noe mer om det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...