Gå til innhold
Hundesonen.no

Debut i klasse 1 - Hva om vi feiler?


BOP
 Share

Recommended Posts

Har delt flere av mine frustasjoner her inne med dere tidligere og fått mye hjelp. Denne gangen er det et litt mer teoretisk spørsmål da jeg har meldt meg på klasse 1 om snaut en uke. Meldte meg på for lenge siden for å ha et mål å trene mot, men tiden gikk plutselig veldig fort:frantics:. I den sammenheng tenker jeg dessverre på alt som kan gå galt ut i fra hvilket nivå vi stiller på. 
På en god dag med motivert hund, og forhåpentligvis lite forstyrrelser utenfor banen tror jeg vi kan gjennomføre, MEN...

- Fellesdekk har vi trent en del på den siste tiden, men han blir ofte litt gira i starten og da er det jo nærmest vondt for han å ligge i ro med potensielle lekevenner på siden. Heldigvis har vi trent med hunder som har et godt fokus på fører, så når han har prøvd å leke er det ikke mye lek å få. Likevel er det nok 50% sjanse for at han reiser seg. Har jeg da lov til å gi dobbelkommando (f.eks BLI!) underveis for å forsøke å hindre dette? Hvis han reiser seg og forstyrrer andre, er jeg da helt ute? Og hvis han reiser seg sitt/stå men blir værende, vil jeg da få bestått?

- Avstandskommandering. Her er han stort sett veldig flink, men blir ofte en skjev dekk eller at han glemmer seg og kryper fram. Dessverre litt dårlig innlæring, men jeg så aldri for meg at vi skulle starte lydighet når vi lærte inn sitt, stå og dekk når han var valp. Vil skjev dekk og kryping framover underveis i øvelsene gi dramatiske utfall på karakteren? Altså at det ikke blir bestått?

- HVIS hunden stikker etter en annen hund på utsiden av banen. Er det bare å gå ut etter hunden da? Eller må jeg gå bort til dommer og offisielt bli disket før vi kan gå tilbake til bilen? Er det greit å forsøke å forhindre at de stikker mens jeg er i ringen, altså bruke kontaktkommando eller annet?

-  Hvis jeg får en dårlig følelse i ringen, og hunden er helt på bærtur. Hvordan kan jeg da trekke meg? Bare gå til dommer og si det?

- For å forhindre at hunden stikker mellom øvelsene, er det lov til å ta den i bånd eller holde i halsbåndet om den skulle se ut til å dra ut på tur? 

 

Her vil jeg nok finne mange svar i lydighetsreglene, og disse har jeg lest flere ganger. Men likevel er det betryggende å få høre personlige erfaringer for tips og for å kanskje forstå at det ikke bare er oss som har slike problemer. Det er nok ikke så ille som jeg skal ha det til, men jeg vil så gjerne oppnå en ok følelse av mestring selv om det skulle gå galt. 

 

Takknemlig for alle svar!!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du usikker på om hunden din ligger i fellesdekk, så står du over den øvelsen. Løper din hund bort til andre og får de med i lek/krangel, kan du ødelegge for mye trening for andre og deg selv.

Avstanden, dersom han dekker skjevt, så har du en skjev utgangsstilling. Hunder som sitter riktig dekker rett. Hvor mye poeng du mister kommer an på hvor mye hunden flytter seg, og hvordan øvelsen ellers ser ut. 

Stikker hunden din, så gjør du det du kan for å få tak i hunden. Jobb med å holde den ved deg og fokusert. Ja, du kan bruke kontaktlyd, rope på hunden eller lignende. Bedre det enn at den stikker. 

Vil du trekke deg, så sier du bare det til dommer/ringsekretær. 

I følge regelverket er det ikke lov å ta hunden i bånd eller å holde i  halsbåndet. Den skal holde seg rundt deg frivillig. Men, når det er sagt, ser du at hunden kobler ut og vil finne på ting, ta heller tak i den enn  å la den løpe av banen. 

Ut i fra det du skriver her, så hadde ikke eg startet hunden. Høres ikke ut som om dere er helt klare. Med egne hunder starter eg ikke dersom fellesdekk ikke er 100%. Andre øvelser kan gjerne være litt ruskete og uferdige, men ikke fellesøvelsene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som over,  er du usikker på dekken så stå over.  Både for din egen del og de andre sin del.  Du vil heller ikke at din hund skal få erfaring med at det går å reise seg,  og ihvertfall ikke at det kanskje blir superbelønning med lek og herjing. For å stå over så går du bare inn og snakker med dommer før første øvelse,  og tar tannvisning med resten av gjengen før dekken,  også går du ut etterpå. Poengmessig så teller vell dekk en del,  men du har vell noe å gå på selv om du står over dekken. Men igjen så bør kanskje målet på første start,  spesielt med en hund som kanskje ikke er helt klar, heller være å gjennomføre på en god måte,  altså gjenkomføre med en god følelse,  hunden jobber bra ifht sine forutsetninger, samarbeid er bra,  ingen store kjipe opplevelser etc = da burde man være passelig fornøyd uansett hva poengsummen ender på. Teknisk utførelse kan man alltids endre på om man trenger.  En god følelse er så mye mer verdt ?

Avstand:, det er klasse 1, du får ikke noe dramatisk trekk for at det blir litt skjevt,  men reglene sier noe om hvor langt en hund kan flytte seg frem eller bak fra utgangspunktet. Lurer på om det er 1 eller 2 ganger hundens lengde,  så blir det 0.

Ikke tenk så mye på hva du har lov til og ikke,  i situasjoner som krever handling så gjør du det du føler at du må, for omgivelsene sin del,  for din del. Om hunden løper ut av ringen og ikke kommer på innkalling så gå å hent hunden før du evt går tilbake og snakker med dommer. 

Det er i utgangspunktet ikke lov å holde i hunden nei,  men en del dommere er greie i klasse 1 om man holder litt i halsbåndet så lenge man ikke grebber tak eller bruker det til å korrigere eller noe slikt. 

Jeg ville også tenkt over om det er verst å starte nå, ikke fordi det er dumt å få få poeng nødvendigvis.  Det kan være mye god erfaring og hente likevell,  men når så mye grunnleggende ikke er helt på plass og du risikerer mye som kan gi deg mye mer arbeid i ettertid så er jo spm hvor smart det er for deres egen del. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ventet med å starte jeg. Helt klart fra droppet fellesøvelser fordi det kan ødelegge for andre. Hvis hunden stikker og for eksempel løper bort og leker med en annen hund på konkurranseplassen så får den en erfaring og en god belønning for å stikke. Du kommer kanskje til å være veldig stressa for at han skal gjøre feil/stikke og da blir det ikke en super debut. Poenget er ikke at alt skal være perfekt, men at du og hunden skal få en god erfaring med å samarbeide i ringen. Så min tanke er at jeg ville startet og hatt det gøy selv om ikke alle øvelsene var perfekt, men om jeg var redd for å miste kontakt med hunden, at den skulle stikke etter en annen hund eller bryte fellessdekk for å leke så ville jeg ventet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde forventet at hunden ville stikke av fra ringen, hadde jeg ventet med å starte i det hele tatt. Men det er jo noe du må føle på selv. Men akkurat fellesdekken bør du ihvertfall stå over, slik at du ikke ødelegger noe for de andre. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har hatt så mye fokus på at vi kommer til å feile at jeg ikke har tenkt på at vi kan ødelegge for andre samtidig. 

Vi holder oss til å ta bronsemerket en gang til framfor å debutere i klasse 1. Det gir jo en slags konkurransetrening, og en liten pekepinn på hvor vi ligger i forhold til kontakt og forstyrrelser i nerve-sammenheng.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...