Gå til innhold
Hundesonen.no

Debut i klasse 1 - Hva om vi feiler?


BOP
 Share

Recommended Posts

Har delt flere av mine frustasjoner her inne med dere tidligere og fått mye hjelp. Denne gangen er det et litt mer teoretisk spørsmål da jeg har meldt meg på klasse 1 om snaut en uke. Meldte meg på for lenge siden for å ha et mål å trene mot, men tiden gikk plutselig veldig fort:frantics:. I den sammenheng tenker jeg dessverre på alt som kan gå galt ut i fra hvilket nivå vi stiller på. 
På en god dag med motivert hund, og forhåpentligvis lite forstyrrelser utenfor banen tror jeg vi kan gjennomføre, MEN...

- Fellesdekk har vi trent en del på den siste tiden, men han blir ofte litt gira i starten og da er det jo nærmest vondt for han å ligge i ro med potensielle lekevenner på siden. Heldigvis har vi trent med hunder som har et godt fokus på fører, så når han har prøvd å leke er det ikke mye lek å få. Likevel er det nok 50% sjanse for at han reiser seg. Har jeg da lov til å gi dobbelkommando (f.eks BLI!) underveis for å forsøke å hindre dette? Hvis han reiser seg og forstyrrer andre, er jeg da helt ute? Og hvis han reiser seg sitt/stå men blir værende, vil jeg da få bestått?

- Avstandskommandering. Her er han stort sett veldig flink, men blir ofte en skjev dekk eller at han glemmer seg og kryper fram. Dessverre litt dårlig innlæring, men jeg så aldri for meg at vi skulle starte lydighet når vi lærte inn sitt, stå og dekk når han var valp. Vil skjev dekk og kryping framover underveis i øvelsene gi dramatiske utfall på karakteren? Altså at det ikke blir bestått?

- HVIS hunden stikker etter en annen hund på utsiden av banen. Er det bare å gå ut etter hunden da? Eller må jeg gå bort til dommer og offisielt bli disket før vi kan gå tilbake til bilen? Er det greit å forsøke å forhindre at de stikker mens jeg er i ringen, altså bruke kontaktkommando eller annet?

-  Hvis jeg får en dårlig følelse i ringen, og hunden er helt på bærtur. Hvordan kan jeg da trekke meg? Bare gå til dommer og si det?

- For å forhindre at hunden stikker mellom øvelsene, er det lov til å ta den i bånd eller holde i halsbåndet om den skulle se ut til å dra ut på tur? 

 

Her vil jeg nok finne mange svar i lydighetsreglene, og disse har jeg lest flere ganger. Men likevel er det betryggende å få høre personlige erfaringer for tips og for å kanskje forstå at det ikke bare er oss som har slike problemer. Det er nok ikke så ille som jeg skal ha det til, men jeg vil så gjerne oppnå en ok følelse av mestring selv om det skulle gå galt. 

 

Takknemlig for alle svar!!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du usikker på om hunden din ligger i fellesdekk, så står du over den øvelsen. Løper din hund bort til andre og får de med i lek/krangel, kan du ødelegge for mye trening for andre og deg selv.

Avstanden, dersom han dekker skjevt, så har du en skjev utgangsstilling. Hunder som sitter riktig dekker rett. Hvor mye poeng du mister kommer an på hvor mye hunden flytter seg, og hvordan øvelsen ellers ser ut. 

Stikker hunden din, så gjør du det du kan for å få tak i hunden. Jobb med å holde den ved deg og fokusert. Ja, du kan bruke kontaktlyd, rope på hunden eller lignende. Bedre det enn at den stikker. 

Vil du trekke deg, så sier du bare det til dommer/ringsekretær. 

I følge regelverket er det ikke lov å ta hunden i bånd eller å holde i  halsbåndet. Den skal holde seg rundt deg frivillig. Men, når det er sagt, ser du at hunden kobler ut og vil finne på ting, ta heller tak i den enn  å la den løpe av banen. 

Ut i fra det du skriver her, så hadde ikke eg startet hunden. Høres ikke ut som om dere er helt klare. Med egne hunder starter eg ikke dersom fellesdekk ikke er 100%. Andre øvelser kan gjerne være litt ruskete og uferdige, men ikke fellesøvelsene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som over,  er du usikker på dekken så stå over.  Både for din egen del og de andre sin del.  Du vil heller ikke at din hund skal få erfaring med at det går å reise seg,  og ihvertfall ikke at det kanskje blir superbelønning med lek og herjing. For å stå over så går du bare inn og snakker med dommer før første øvelse,  og tar tannvisning med resten av gjengen før dekken,  også går du ut etterpå. Poengmessig så teller vell dekk en del,  men du har vell noe å gå på selv om du står over dekken. Men igjen så bør kanskje målet på første start,  spesielt med en hund som kanskje ikke er helt klar, heller være å gjennomføre på en god måte,  altså gjenkomføre med en god følelse,  hunden jobber bra ifht sine forutsetninger, samarbeid er bra,  ingen store kjipe opplevelser etc = da burde man være passelig fornøyd uansett hva poengsummen ender på. Teknisk utførelse kan man alltids endre på om man trenger.  En god følelse er så mye mer verdt ?

Avstand:, det er klasse 1, du får ikke noe dramatisk trekk for at det blir litt skjevt,  men reglene sier noe om hvor langt en hund kan flytte seg frem eller bak fra utgangspunktet. Lurer på om det er 1 eller 2 ganger hundens lengde,  så blir det 0.

Ikke tenk så mye på hva du har lov til og ikke,  i situasjoner som krever handling så gjør du det du føler at du må, for omgivelsene sin del,  for din del. Om hunden løper ut av ringen og ikke kommer på innkalling så gå å hent hunden før du evt går tilbake og snakker med dommer. 

Det er i utgangspunktet ikke lov å holde i hunden nei,  men en del dommere er greie i klasse 1 om man holder litt i halsbåndet så lenge man ikke grebber tak eller bruker det til å korrigere eller noe slikt. 

Jeg ville også tenkt over om det er verst å starte nå, ikke fordi det er dumt å få få poeng nødvendigvis.  Det kan være mye god erfaring og hente likevell,  men når så mye grunnleggende ikke er helt på plass og du risikerer mye som kan gi deg mye mer arbeid i ettertid så er jo spm hvor smart det er for deres egen del. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ventet med å starte jeg. Helt klart fra droppet fellesøvelser fordi det kan ødelegge for andre. Hvis hunden stikker og for eksempel løper bort og leker med en annen hund på konkurranseplassen så får den en erfaring og en god belønning for å stikke. Du kommer kanskje til å være veldig stressa for at han skal gjøre feil/stikke og da blir det ikke en super debut. Poenget er ikke at alt skal være perfekt, men at du og hunden skal få en god erfaring med å samarbeide i ringen. Så min tanke er at jeg ville startet og hatt det gøy selv om ikke alle øvelsene var perfekt, men om jeg var redd for å miste kontakt med hunden, at den skulle stikke etter en annen hund eller bryte fellessdekk for å leke så ville jeg ventet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde forventet at hunden ville stikke av fra ringen, hadde jeg ventet med å starte i det hele tatt. Men det er jo noe du må føle på selv. Men akkurat fellesdekken bør du ihvertfall stå over, slik at du ikke ødelegger noe for de andre. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har hatt så mye fokus på at vi kommer til å feile at jeg ikke har tenkt på at vi kan ødelegge for andre samtidig. 

Vi holder oss til å ta bronsemerket en gang til framfor å debutere i klasse 1. Det gir jo en slags konkurransetrening, og en liten pekepinn på hvor vi ligger i forhold til kontakt og forstyrrelser i nerve-sammenheng.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
    • Vurderer eurasier som neste hund, og ønsker å høre fra alle som har om både positive sider og utfordringer, anbefaling/fraråding av rasen. Hannhund eller tispe? Tisper er jo mindre, men da må en ta med løpetid og humørsvingninger med det etc. Hannhunder er kanskje mer stabil i humøret? Men samtidig større og mer 'territorielle? Er jo pluss og minus på begge sider. Bur idag I leilighet, liker og gå turer, men har ikke behov for en høyaktiv rase, ønsker heller ikke ha så liten da de har en tendens til og være gneldrete. Og lest og hørt at Eurasier er ganske stille på det punktet. Selv om de lager lyd selfølgelig, det er naturlig, men ønsker ikke sånn typisk gneldring.  Men blir jo litt usikker når en leser at de kan bli veldig skeptisk/nervøs til andre, en vil jo ikke 'feile' med hunden en skal få, ønsker jo velge riktig da det skal fungere i  mange år fremover. Kommer alltid tilbake til Eurasier da, falt litt for de, men har aldri hatt den type rase før. Har hatt labrador blanding, og spaniel før og de er jo litt mer førerorienterte.  Er det sånn at en må trene sosialisering i typ '3 til 4' timer hver dag eller holder det med 'minutter' noen dager,  det vil jo variere dager da man må jobbe etc sef. Blir jo sef mer enn noen minutter, men håper dere skjønner hva eg mener🙈 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...