Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som drar


Fluffybluffy
 Share

Recommended Posts

Valpen er nå snart 6 mnd. Men hun drar til tider noe så sinnsykt når vi går tur. Hun har et vanlig halsbånd,ikke halvstrup eller noe, men drar så hu «brekker seg» eller hva jeg skal si. Hoster,kanskje. Aner ikke. Vi har vært på valpekurs,og har inne «på plass». Men hun bare enser meg ikke. Har jeg godbit går hu på plassen sin å setter seg, går fint frem til jeg belønner. Da er jeg som luft igjen. Noen tips? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det veldig mye bedre for hunden å gå i sele, så slipper hun å få det konstante presset på halsen når hun trekker.

Det finnes en del tråder og tips om båndtrening her inne. Hvordan jobbet dere med båndtrening på valpekurset? Hvis det er vanskelig å få oppmerksomheten hennes ute så må du starte med å trene på kontakt og gå pent inne. Der er det mindre interessante forstyrrelser for hunden og lettere å belønne. Når det fungerer inne kan du ta det gradvis ut i hagen/utenfor huset, og så etterhvert på tur. Jobb i korte økter, aldri for lenge av gangen.

Kanskje det kan være greit å gå et hverdagslydighetskurs/grunnkurs som har fokus på båndtrening?

Her er et par gamle tråder med tips til båndtrening:

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

For det første er det veldig mye bedre for hunden å gå i sele, så slipper hun å få det konstante presset på halsen når hun trekker.

Det finnes en del tråder og tips om båndtrening her inne. Hvordan jobbet dere med båndtrening på valpekurset? Hvis det er vanskelig å få oppmerksomheten hennes ute så må du starte med å trene på kontakt og gå pent inne. Der er det mindre interessante forstyrrelser for hunden og lettere å belønne. Når det fungerer inne kan du ta det gradvis ut i hagen/utenfor huset, og så etterhvert på tur. Jobb i korte økter, aldri for lenge av gangen.

Kanskje det kan være greit å gå et hverdagslydighetskurs/grunnkurs som har fokus på båndtrening?

Her er et par gamle tråder med tips til båndtrening:

 

 

Takk for tips! Vi brukte faktisk bare sele,men detvar ønsket med halsbånd til kurset. Så vi har egentlig bare brukt det etter kurset. Vi har også trent mye kontakt inne, før vi i rolig tempo har introdusert trening i andre miljøer. Hu bare gidder ikke mer. Eller, hu gidder når hu vil.. vi skal på hverdagslydighetskurs,men det var ønsket av kursholder at de hadde vært gjennom sin første løpetid først.. men jeg skal få tak i ny sele til henne,og lese trådene. Takk for tips ☺️??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ut fra det du sier der så ville jeg vurdert å prøve å finne et annet sted å gå kurs. Hunder lærer helt utmerket i sele, og den andre hunden min har halsbånd mest til pynt (førstemann er "treningshund" og bruker halsbånd i rallytreningen fordi det er mer lettvint å ta av når vi skal inn i tingen). Og å vente til første løpetid om man ikke har erfaringen og kunnskapen til å komme videre med hundetreningen er bare dumt.

Om du er i Oslo-området vil jeg anbefale Lundqvist hundeskole i Rælingen. Eventuelt også Catch hundetrening (klikkertrening), Raptus hund eller Smarthund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort ta litt tid å lære valpen å gå pent i bånd. Jeg foretrekker sele, akkurat som Simira. Kurs er en god ting, det hjelper veldig å ha noen som ser hva du faktisk gjør/evt gjør feil.

Personlig hadde jeg denne erfaringen for endel år siden: hver gang valpen dro i båndet, stoppet jeg og ventet. Vi gikk ikke videre før hun tok kontakt. Funket fjell det, men hun dro det litt lenger enn jeg hadde sett for meg. Om jeg dro i båndet kunne hun heller ikke gå, da stod hun bom fast og ventet på slakt bånd... Hun hadde jo blitt trent til å bare gå når båndet var slakt.. Så noen ganger får man akkurat det man trener på, men ikke nødvendigvis det man så for seg eller ønsket

Endret av Nemi1
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere kan ha mye igjen bare for å jobbe med kontakt og fokus.  Og evt ro. Mulig jeg missforstår noe,  men det virker som du sier at hunden responderer bra på godbiter?  Isåfall får du bare bruke det for det det er verdt ? gå rolige rusleturer hvor ro er i fokus,  bruk miljøet rundt dere,  bryt opp turen litt med å ha det litt gøy/trene underveis, feks hopp opp på ting, gjerne små ting som hunden må balansere litt på, liten søksøkt,  lydighetsøkt,  triks etc.  Ha med godis og tren kontakt gjennom hele turen,  belønn gjerne hunden for å selv vise initiativ til kontakt,  selv om det blir mest tigging.  Du kan fade ut belønningen etterhvert,  men i starten vil man gjerne bare at hunden skal skifte fokusområde. Gjør dere to til et team og turen til noe dere gjør sammen. Jeg kan nesten garantere at hunden din begynner å gå pent i bånd i samme slengen. 

Om du spesifikt vil trene på å gå pent i bånd så har jeg best erfaring med å stoppe opp hver gang båndet blir stramt og stå stille til hunden tar kontakt,  ikke bare til båndet slakkes.  Det fordi de må skru på hjernen litt,  roe ned å finne tilbake fokus,  da kommer gjerne resultatene raskere og. Ikke nødvendigvis fordi det er noe lettere å forstå,  men fordi den må roe ned litt og når den gjør det så forsvinner automatisk litt av trekkingen også. Den får det ikke så travelt rett og slett

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Malamuten skrev:

Høres ut som dere kan ha mye igjen bare for å jobbe med kontakt og fokus.  Og evt ro. Mulig jeg missforstår noe,  men det virker som du sier at hunden responderer bra på godbiter?  Isåfall får du bare bruke det for det det er verdt ? gå rolige rusleturer hvor ro er i fokus,  bruk miljøet rundt dere,  bryt opp turen litt med å ha det litt gøy/trene underveis, feks hopp opp på ting, gjerne små ting som hunden må balansere litt på, liten søksøkt,  lydighetsøkt,  triks etc.  Ha med godis og tren kontakt gjennom hele turen,  belønn gjerne hunden for å selv vise initiativ til kontakt,  selv om det blir mest tigging.  Du kan fade ut belønningen etterhvert,  men i starten vil man gjerne bare at hunden skal skifte fokusområde. Gjør dere to til et team og turen til noe dere gjør sammen. Jeg kan nesten garantere at hunden din begynner å gå pent i bånd i samme slengen. 

Om du spesifikt vil trene på å gå pent i bånd så har jeg best erfaring med å stoppe opp hver gang båndet blir stramt og stå stille til hunden tar kontakt,  ikke bare til båndet slakkes.  Det fordi de må skru på hjernen litt,  roe ned å finne tilbake fokus,  da kommer gjerne resultatene raskere og. Ikke nødvendigvis fordi det er noe lettere å forstå,  men fordi den må roe ned litt og når den gjør det så forsvinner automatisk litt av trekkingen også. Den får det ikke så travelt rett og slett

Dette høres veldig bra ut! Hun jobber egentlig ganske hardt for godbitene, men nå den siste tiden virker det egentlig bare som hu ikke vil noe særlig. Takk for veldig gode tips, vi skal starte med masse kontakt og fokus:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2018 at 12:18 AM, Malamuten skrev:

Høres ut som dere kan ha mye igjen bare for å jobbe med kontakt og fokus.  Og evt ro. Mulig jeg missforstår noe,  men det virker som du sier at hunden responderer bra på godbiter?  Isåfall får du bare bruke det for det det er verdt ? gå rolige rusleturer hvor ro er i fokus,  bruk miljøet rundt dere,  bryt opp turen litt med å ha det litt gøy/trene underveis, feks hopp opp på ting, gjerne små ting som hunden må balansere litt på, liten søksøkt,  lydighetsøkt,  triks etc.  Ha med godis og tren kontakt gjennom hele turen,  belønn gjerne hunden for å selv vise initiativ til kontakt,  selv om det blir mest tigging.  Du kan fade ut belønningen etterhvert,  men i starten vil man gjerne bare at hunden skal skifte fokusområde. Gjør dere to til et team og turen til noe dere gjør sammen. Jeg kan nesten garantere at hunden din begynner å gå pent i bånd i samme slengen. 

Om du spesifikt vil trene på å gå pent i bånd så har jeg best erfaring med å stoppe opp hver gang båndet blir stramt og stå stille til hunden tar kontakt,  ikke bare til båndet slakkes.  Det fordi de må skru på hjernen litt,  roe ned å finne tilbake fokus,  da kommer gjerne resultatene raskere og. Ikke nødvendigvis fordi det er noe lettere å forstå,  men fordi den må roe ned litt og når den gjør det så forsvinner automatisk litt av trekkingen også. Den får det ikke så travelt rett og slett

Nå har jeg jobbet intenst med dette siden du skrev kommentaren,og jeg må bare si takk! Vi ser allerede stor forbedring hos valpen på tur. Vi skal selvsagt jobbe videre med det vi er så godt i gang med. Igjen,takk. Fra en valpe-eier som holdt på å røske av seg håret til tider ?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...