Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Nå har samboer og jeg diskutert litt fram og tilbake og  så langt har vi landet på cocker spaniel, men vil høre litt med mer hundekyndige folk før vi bestemmer oss helt :)

Da jeg leste litt om rasen dukket "rage syndrom" opp, er dette noe som er et reelt problem? Er det noen som kan anbefale en seriøs oppdretter?

Vi er også åpne for andre forslag, her er litt bakgrunnsinfo:

- Vi bor i 3roms leilighet i borettslag

- Er aktive begge to, liker å jogge på ettermiddagene og tar lengre turer helgene, men jobber 8-16 

- Har kun erfaring fra da vi var barn (border collie, beagle, dachs)

- Skulle gjerne hatt en hund med lite pelsstell, men ser at det kan bli litt vanskelig.

- Størrelse på hunden: +/-15-30kg

- Har ingen barn enda, men blir nok innen 2-5år

Takk for svar!

Skrevet

i den størrelseskategorien du nevner så er vel springer spaniel nærmere enn cocker. Sjekk ut dem? Engelsk springer er veldig greie familiehunder som virker til å passe fint til det du skisserer.

Om du fortsatt tenker cocker-størrelse så er både sheltie og dansk/svensk gårdshund i samme kategori. Sheltien må børstes, gårdshunden har null pelsstell. Men har mer jakt, og tidvis mindre arbeidslyst enn sheltien. Begge rasene bjeffer nok mer enn cocker, så det krever konsekvent jobbing fra starten av.

Skrevet

Angående range-syndrom på cocker så er dette i stor grad under kontroll nå, og langt mindre vanlig enn det var. Men pass på å kjøpe fra en seriøs oppdretter så er dere enda mer sikre på å unngå det problemet, og også en del andre helseproblemer. Ville vært mer bekymret for trange øreganger (som fører til sopp og bakterielle infeksjoner) og hengende øyelokk, kalt ektropion (som fører til betennelser og irriterte øyne om det er av litt størrelse).

Sånn ellers så syns jeg cockere er fine familiehunder med en fin størrelse som er aktive og med på det meste. 

• Like 2
Skrevet

Sjekk hjemmesidene til Spanielklubben. De fleste fylkene har egne avdelinger, mange av disse har treff med ujevne mellomrom.

Springere har mindre pelsstell enn cockere, og er nok mer den størrelsen du ser på hvis du tenker 15-30 kilo. Men hvor høy tenker dere? Har dere andre preferanser, fx bruk? 

Skrevet
19 hours ago, Kokospaniel said:

Sjekk hjemmesidene til Spanielklubben. De fleste fylkene har egne avdelinger, mange av disse har treff med ujevne mellomrom.

Springere har mindre pelsstell enn cockere, og er nok mer den størrelsen du ser på hvis du tenker 15-30 kilo. Men hvor høy tenker dere? Har dere andre preferanser, fx bruk? 

Vi har vært innom springer da som du sier størrelse og pelsstell er mer i vår kategori, men har hørt de har litt vanskeligheter med å være hjemme alene. Jobber begge to fulltid, så er litt avhengig av at den ikke mistrives med å være alene 8t på hverdagene. 

Vi har en aktiv livsstil så vi ser for oss en hund som liker å gå både korte og lengre turer, men óg som kan være en kosehund i rolige perioder. Vi har ikke eid hund i voksen alder så vi er relativt nybegynnere.

Skrevet

Da synes jeg springer høres ut som et godt alternativ, jeg. Det er mulig det er noe separasjonsangst på dem, de er ihvertfall veldig flokkorienterte. Men sannsynligvis ikke noe verre enn cocker. Mitt inntrykk er at welsh springer sliter mer med separasjonsangst enn engelsk, og jeg kjenner mange engelske som fungerer helt utmerket der. Og igjen så er det viktig med godt forarbeid på oppdretter.

Skrevet

Springer høres ut som et godt alternativ. Mindre pels og litt større. Hvis dere ikke ønsker så stor har dere field spaniel som er en mellomting. Men en fielden kan være reservert, og på noen resulterer det i usikkerhet mot fremmede mennesker, som er greit å ha i bakhodet. De skal ikke være usikre men dessverre er noen det. Mye mindre pels enn cocker. En annen ting er at de er veldig vanskelige å få tak i da det bare er 2 oppdrettere i Norge og stor etterspørsel hos de få i Sverige. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...