Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur med hest og hund

_aussie_

Recommended Posts

Skrevet

I dag dro jeg, Kristin og Luna på tur med hesten jeg har på helfor, som heter Vinni. Jeg tok mest bilder mens Kristin rei. Luna storkoste seg :) Tror Vinni synes det var litt gøy å.

IMG_0131.jpg

Vinni og Luna før turen

IMG_0132.jpg

Jeg sitter oppå Vinni, Luna venter tålmodig

IMG_0133.jpg

Søstera mi holder Vinni

IMG_0134.jpg

Her drar vi ned til meg, jeg er fotograf, mens søstera mi rir

IMG_0140.jpg

Vinni, litt mørkt bilde da

IMG_0135.jpg

Morsomt på tur

IMG_0142.jpg

Luna hører på hva Kristin sier

IMG_0147.jpg

Her rir jeg, Vinni traver mens Luna løper ved sidna

IMG_0148.jpg

Luna, meg og Vinni

IMG_0150.jpg

Etter turen, Vinni, Kristin og Luna

Skrevet

Ååååååå! Skulle ønske Joy ikke var så redd for hester! *misunnelig*

Hvordan rase er Vinni? Jeg vil også ha kaldblods på fôr... :)

Hun er en liten og rund kalblods :P

Skrevet

Å så idyllisk det må være å ri mens hunden løper ved siden av *sukk*

nydelige bilder!

Luna er et sjarmtroll som vanlig! :)

Skrevet

Ååå ser ut som en deilig tur.

Chicka må bli fort frisk nå så hun kan bli med på rideturer igjen, veldig fin måte å lufte både hund og hest. :)

Skrevet

Skjønner ikke at folk tør å ha hest og hund sammen jeg :-0

Både Luna og Vinni er godt vant til det, Luna har vært med på besøk hos Vinni helt siden hun var liten valp. Vinni bare ser forsiktig på henne, og er veldig forsiktig når vi rir på tur.

Skrevet

Hvorfor ikke??

Når de er lært opp til det så går det bra :)

Fordi, hvis du noen gang ser en hest som prøver å trampe ihjel ei bikkje, så skjønner du hvorfor. Når det er uten grunn. Jeg kommer ikke til å stole på en hest igjen, og hvertfall ikke sammen med en hund. Men dersom andre har hundevante hester og hestevante hunder er det vel ikke noe problem.

Skrevet

Fordi, hvis du noen gang ser en hest som prøver å trampe ihjel ei bikkje, så skjønner du hvorfor. Når det er uten grunn. Jeg kommer ikke til å stole på en hest igjen, og hvertfall ikke sammen med en hund. Men dersom andre har hundevante hester og hestevante hunder er det vel ikke noe problem.

Jeg skjønner deg jeg. Jeg ville ikke hatt Luna sammen med Vinni, vis jeg ikke stolte såpass mye på begge to. Vil ikke at Luna skal utsettes for noe spark og skader, huff ;) Nå går dem veldig bra sammen da, som sagt..

Skrevet

Nå er det jo absolutt ikke alle hester som gjør sånt da! <_<

Jeg har ingen problemer med å ha mine to i nærheten av hester ihvertfall. Jóga vokste opp på gård og gikk løs både i luftegården med 8 hester og på beitet til kyrne... Tror heller det var hesten som var ustabil i ditt tilfelle ja.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...