Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK utstillinger

dorab01

Recommended Posts

Hei

Nå for jeg vel masse pepper :) her etter vert men må bare stille det ene spørsmålet. Jeg bor i bærum, jeg ville vel si at det er ganske så sentralt. Og jeg skulle gå og sjekke alle de flotte nkk utstillingene jeg kunne være med på og hvor landet jeg vel: Bø, Bjerke Travbane, Drammen og Hamar. Jeg hadde lyst å dra på mange fler men det er jo så j* mange i tromsø og trondheim og stavanger og ikke snakk om kristiansand.

Jeg synes siden det er internationale utstillinger at det burde være i nærheten av sivilisasjon! Hva med de som kommer fra utlandet de gidder jo ikke i fly til tromsø!! Så hvor blir det av international da?? Det er jo det samme som om man hadde holdt en verdens utstilling i hammerfest! Burde ikke nkk legge de internatioale utstillingene lit bedre til rette for de mer tettbebodde strøkene østlandet og for de utenlandske? Og heller hat flere små utstillinger rundt omkring i de små nordlige delene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

mange i tr.heim?! ro ned a, her er det en NKK utstilling i året! :) det er mange flere i sørnorge enn i midtnorge, om man deler inn landet slik, isteden for steder og byer ;) og dessuten, grunnene til plaseringene av utstillingene ervel også at nkk sine er stooore. den største i bergen, i vikngeskipet. det er svææært, alikevell blir det stappfullt å trangt vært år. er ikke alle sisviliserte byer som har lokaler eller uteplass til slike arrangementer.

du kan sende en klage til NKK da, så kanskje de gjør noe med det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå for jeg vel masse pepper :) her etter vert men må bare stille det ene spørsmålet. Jeg bor i bærum, jeg ville vel si at det er ganske så sentralt. Og jeg skulle gå og sjekke alle de flotte nkk utstillingene jeg kunne være med på og hvor landet jeg vel: Bø, Bjerke Travbane, Drammen og Hamar. Jeg hadde lyst å dra på mange fler men det er jo så j* mange i tromsø og trondheim og stavanger og ikke snakk om kristiansand.

Jeg synes siden det er internationale utstillinger at det burde være i nærheten av sivilisasjon! Hva med de som kommer fra utlandet de gidder jo ikke i fly til tromsø!! Så hvor blir det av international da?? Det er jo det samme som om man hadde holdt en verdens utstilling i hammerfest! Burde ikke nkk legge de internatioale utstillingene lit bedre til rette for de mer tettbebodde strøkene østlandet og for de utenlandske? Og heller hat flere små utstillinger rundt omkring i de små nordlige delene??

Nei, jeg synes bare synd på folk som ikke vet pøkk om geografi eller topografi, samferdsel eller befolkningsmønstre og på toppen av alt heller ikke kan telle...

Ville aldri ramlet meg inn å gi deg masse pepper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlandet: Bø, Drammen, Oslo, Fredrikstad, Hamar

Vestlandet: Bergen

Sørlandet: Kristiansand, Stavanger

Midt-Norge: Trondheim

Nord-Norge: Harstad, Tromsø

Vet ikke hvem som har det "best" jeg.. Er glad jeg bor på Østlandet (Oslo) og har 6 NKK-utstillinger innenfor 5 timers kjøring, 9 av dem innenfor 8 timers kjøring..

OG for ikke å snakke om alle de vanlige nasjonale utstillingene, da - kan jo stille nærmest annenhver helg her nede..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes bare synd på folk som ikke vet pøkk om geografi eller topografi, samferdsel eller befolkningsmønstre og på toppen av alt heller ikke kan telle...

Ville aldri ramlet meg inn å gi deg masse pepper!

Ikke jeg heller. Kunne vel vært fristet til å oppfordre deg til å besøke steder der den gror, men det blir kanskje litt langt for deg, stakkar?

Jeg trodde sivilisasjon hadde litt med kunnskap, dannelse og vidsyn å gjøre, men dersom dine betraktninger er et uttrykk for den sivilisasjonen du mener å tilhøre, tror jeg man trygt kan holde seg i utkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Nå var det jeg lurte messt på hva med de fra utlandet? V burde jo åpne utstillingene til internationale brukere også. Og jeg kan ikke se at en fra spania eller tyskland reiser til tromsø! Det er vel sikkert. når en ser på reiseveien og ikke minst pengene. Så hvorfor kalle de internationale??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Nå var det jeg lurte messt på hva med de fra utlandet? V burde jo åpne utstillingene til internationale brukere også. Og jeg kan ikke se at en fra spania eller tyskland reiser til tromsø! Det er vel sikkert. når en ser på reiseveien og ikke minst pengene. Så hvorfor kalle de internationale??

Nei, jeg synes du skal spekulere litt på det (og kanskje sette deg på hendene dine en stund, så du ikke kommer borti tastaturet før du har tenkt deg om?)...

Vet du, FCI er så vekkblåste at de tillater at det blir arrangert internasjonale utstillinger i Mexico City?! At det går an... Det er langt borte det! - Nesten like langt borte som Bergen, på en måte, liksom, æsse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

øhh.. Jeg kan nevne ihvertfall nevne en fra tyskland som ikke har problemer med å gjøre det.. Og tromsø vet jeg det var en del fra finland som kom, kan du fortelle meg hvordan du kan komme hit og påstå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Du kunne lurt meg: Akkurat dette poenget virket i din første post nokså ubetydelig sammenlignet med at DU ikke kunne reise utenfor en radius på fem mil.

Grunnen til at enkelte utstillinger kalles internasjonale, er at det deles ut internasjonale cert (CACIB) på de. I reglene for utdeling av cacib står det at de kun kan tildeles hunder av internasjonal klasse. Om det er hunder fra ett, to eller femten land tilstede på utstillingen spiller dermed ingen rolle.

Det arrangeres internasjonale utstillinger på Island også.

Dessuten, på NKKs "lille lokalutstilling" i Tromsø i oktober i fjor, var 18 av 49 gruppeplasserte hunder utenlandskeide (fra Finland, Sverige og Estland). På NKK Bjerke 13. august var 9 av 50 gruppeplasserte hunder utenlandskeide (fra Finland, Sverige og Slovenia). Fryktelig internasjonalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu litt på flisa, hva med oss nordmenn da, når vi skal stille i utlandet? Tror du det er rett rundt hjørnet for alle? Noen bor riktignok ganske nærme Sverige, og for de som bor helt i nord er det ikke så langt til Finland. Men stort sett så har vi nordmenn ganske langt å reise når vi stiller i utlandet. Hvorfor skal det være enklere for utlendingene, hvis de vil stille i Norge? Og på NKK utstillingne i nord så er det både svensker og finner som stiller.

Norge består faktisk av litt mere enn Sør-Norge. Hvis du snur Norge på hodet på kartet, så havner du ned i Italia, så siden Norge er et såpass langstrakt land, så er det vel bare rett og rimelig at de internasjonale utstillingen er fordelt jevnt over hele landet.

Og de internasjonale utstillingene her i landet er jo åpne for alle hunder som har gyldig pass eller kommer fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går da faktisk direktefly til Tromsø også, man TRENGER ikke å innom Oslo eller Trondheim!

Men hva hjelper det når man har for stor hund for lasteluka, i hvertfall på innenriks fly? Snufs, snufs. :D:D:P

Men kanskje jeg kunne ta fly fra Sverige, for da ville hundeburet få plass i lasteluka. :)

Hittil har jeg kjørt bil, og det går også bra. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg bare skulle skrive en ting til m.h.t. om det kommer mange fra utlandet eller ikke, beror nok veldig mye på om det er noen spennende dommere for de respektive rasene. Jeg er i hvertfall dommerfiksert når jeg skal kjøre 350 mil i min ikke altfor komfortable Toyota Hiace. Jeg er jo alltid død når slike turer er ferdige, men du så gøy det er likevel. Men Gud hvor glad jeg er for at den har firehjulstrekker når jeg passerer fjellovergangene. Selv over Bjørnefjell i Sverige er det greit med firehjulstrekker, selv om det ikkke er noen racerbil. Og nå har jeg jo fått meg kennelhjelp, så da blir det ikke noe stress heller, NYYYDELIG! :D:P:D

Så nordlendinger og finnmarkinger, ikke føl dere for trygge, jeg kommer hvis det er gode dommere, hvert år, jeg elsker jo denne livsstilen. Fordelen med Tromsø utstillingen er jo at det er et smarbeid med Tromsø hundeklubb. Jeg plukket med meg en del sist jeg var der, for ikke å snakke om da jeg var i Narvik i fjor, selv om det ikke var NKK utstilling, så har jeg aldri noen sinne hatt med meg så masse flottee premier hjem. Og dommerne var utmerkede både i Narvik og i Tromsø. Sorry, dette siste var litt på sidelinjen, men det hjertet er fullt av renner tastaturet over med vet dere. Bare godt ment med litt selvskryt, håper dere tåler det. :D:P:P

ÅÅÅÅÅÅÅÅ.............som jeg gleder meg til å dra nordover i år også. :D

Og jeg må få si at hyggeligere mennesker enn de man treffer på utstillingene i nord, det skal man lete lenge etter. Der blir man tatt i mot som om vi er gamle uansett om de ikke har sett meg før. Kjempekoselig. :)

Trenger man en ekstra hånd med handling, så er det bare å spørre nesten hvem som helst, og alle stilller opp.Jeg husker da jeg trådde over og forstrakk alt som fantes av leddbånd i den ene ankelen, og tårene spratt av smerte og jeg ikke kunne gå på benet, da var jo alle så bekymret for hvordan det skullle gå når jeg skulle inn i neste gruppefinale. Så her har oss søringer sannelig noe å lære om å ta vare på hverandre.

Ang. dommere, så har vi i KSS blitt bedt om av utstilllingskommiteeen i NKK om å skrive oppp lister om ønskede dommere. Vi kan dessverre ikke skrive oppp de vi ikke ønsker. Jeg har jo ganske mange etterhvert på min neiliste. :D

Vær så snill å tilgi min OT. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der blir man tatt i mot som om vi er gamle uansett om de ikke har sett meg før

Ehhhh... stiller de med rullator og rullestol da eller ??? Eller kommer de med ulltepper og tøfler til de gamle ??? :) (greide ikke å dy meg... ).

Ang. dommere, så har vi i KSS blitt bedt om av utstilllingskommiteeen i NKK om å skrive oppp lister om ønskede dommere.

Alle raseklubber får slik henvendelse fra NKK.... noen følger det opp, andre ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh... stiller de med rullator og rullestol da eller ??? Eller kommer de med ulltepper og tøfler til de gamle ??? :) (greide ikke å dy meg... ).

Alle raseklubber får slik henvendelse fra NKK.... noen følger det opp, andre ikke...

Det skulle altså stå, som du nok har forstått, moroklumpen :D , at der blir vi tatt imot som gamle kjente. :D

Så ingen rullator eller noe av det andre du nevnte, nei. :D

Ang. det med dommere, så får nok alle raseklubber det ja, men det blir jo spesielt viktig for raseklubber som har meget sjeldne og spesielle raser å få bekjentgjort hvilke dommere man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det spesielt viktig for dem?

Fordi det er så mange dommere som har fått slengt disse sjeldne rasene etter seg uten egentlig å kunne eller ha noen interesse for disse rasene. Derfor mener jeg det er spesielt viktig for disse sjeldne rasene med dommerre som kan rasene, slik at de blir bedømt riktig. Selvfølgelig bør alle raser bli bedømt riktig. Men det er nok langt flere dommere som kan de andre rasene med stor populasjon enn de med meget liten populasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er så mange dommere som har fått slengt disse sjeldne rasene etter seg uten egentlig å kunne eller ha noen interesse for disse rasene. Derfor mener jeg det er spesielt viktig for disse sjeldne rasene med dommerre som kan rasene, slik at de blir bedømt riktig. Selvfølgelig bør alle raser bli bedømt riktig. Men det er nok langt flere dommere som kan de andre rasene med stor populasjon enn de med meget liten populasjon.

Åh nå...? Jeg som har fått inntrykk av at en hvilken som helst nordisk allrounder gjorde nytten... Sorry, my mistake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller så var det læreren det var noe feil med her sist vi hadde forelesning... Jeg velger å holde den muligheten åpen :)

Eller du kan ha tatt feil av forelesningene, og ikke forstått døyten av hva som ble formidlet. :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere to - vær så snill å ta dette på PM og la tråden handle om det den skal.

Nå er det slik da, at hver gang jeg skriver noe som gjør det mulig for Lotta å kverulere, så gjør hun nettopp det. Jeg bare svarer og det må da være lov. :-)

Og litt utenomsnakk bør da vel også være lov. Det kan da ikke være nødvendig å bli helt firkantet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...