Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har noen utfordringer som jeg håper dere kan hjelpe meg å løse. Vi har en finsk lapphund hann på 2 år og 5 mnd som stresser fælt på tur. Det blir mye trekking, piping og bjeffing.

Forsøker å håndtere det med å stoppe ofte og gi godbitsøk, for å forhåpentligvis på sikt kunne drøye pausene lenger og lenger til at han finner roen. Forsøkte kjemisk kastrering uten særlig effekt på stresset, men han er blitt mer matglad og sånn sett lettere å belønne.

Han skulle ikke være under- eller overstimulert såvidt jeg kan forstå. Han trener agility. Inne ligger han stort sett rett ut, men er som regel litt høy etter tur, naturlig nok.

Dette er vel et typisk unghundproblem, så jeg håper noen har erfaring med hvordan man kan trene seg utav det?  Takknemlig for alle råd og innspill ?

Skrevet

Om det er et unghundproblem så får du ikke trent deg utav det, bare legge til rette for at hunden får mestring og at det ikke blir noen unødvendige konflikter og guide ham gjennom perioden frem til den går over selv. Forskjellen merker du nok ikke så mye til her og nå, men all trening og jobb du legger i nå vil komme til syne og nytte etterpå å gjøre at dere lander på bena på den andre siden?

Istedet for godbitsøk har du prøvd å jobbe med hunden gjennom turen? Gi hunden noe å fokusere på som er mer konstruktivt enn å gå å stresse. Belønne kontakt med deg, lek litt, hopp opp på ting, balansere på stubber ol., gå litt fot, gjør triks, bare fantasien setter grenser, bruk det du har rundt deg, men helst gjør noe som gjør at hunden jobber sammen med deg.

• Like 1
Guest *Kat84*
Skrevet

Sier meg enig med Malamuten her. Gi hunden oppgaver. Ikke la den stresse bare for å gjøre det, men gi den noe oppgaver å rette energien mot. 

Jeg har en som er veldig fokusert på tispelukter, og nå har jeg begynt å overraske når jeg ser han blir litt vimsete og viser tegn til å søke lukter og fiksere. 

Når det er mulig trener vi innkalling med hopp, dekk under marsj, på plass, og lineføring. Altså sitte ned, dekk, hoppe over noe, og holde blikkontakt når dere går.   

Du må gjøre deg selv til verdens mest interessante person. Hvordan må du prøve deg frem til. 

Lykke til :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lapsk vallhund kanskje? Kjenner ingen personlig, men kjenner til en oppdretter, og forstår det slik at det er mer å hente der enn hos finsk og svensk
    • Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
    • Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
    • Jeg har min med på trening i all slags vær, og da kan det fort bli timer i bilen. Men ved å parkere i skyggen (hvis mulig), silvershade duk og alle vinduer åpne pluss glippe på bagasjerommet (med krok) så er det alltid behagelig i bilen, selv i 30 varmegrader. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...