Jump to content
Hundesonen.no

Hjelp...hunden stresser på tur

audun
 Share

Recommended Posts

Jeg har noen utfordringer som jeg håper dere kan hjelpe meg å løse. Vi har en finsk lapphund hann på 2 år og 5 mnd som stresser fælt på tur. Det blir mye trekking, piping og bjeffing.

Forsøker å håndtere det med å stoppe ofte og gi godbitsøk, for å forhåpentligvis på sikt kunne drøye pausene lenger og lenger til at han finner roen. Forsøkte kjemisk kastrering uten særlig effekt på stresset, men han er blitt mer matglad og sånn sett lettere å belønne.

Han skulle ikke være under- eller overstimulert såvidt jeg kan forstå. Han trener agility. Inne ligger han stort sett rett ut, men er som regel litt høy etter tur, naturlig nok.

Dette er vel et typisk unghundproblem, så jeg håper noen har erfaring med hvordan man kan trene seg utav det?  Takknemlig for alle råd og innspill ?

Om det er et unghundproblem så får du ikke trent deg utav det, bare legge til rette for at hunden får mestring og at det ikke blir noen unødvendige konflikter og guide ham gjennom perioden frem til den går over selv. Forskjellen merker du nok ikke så mye til her og nå, men all trening og jobb du legger i nå vil komme til syne og nytte etterpå å gjøre at dere lander på bena på den andre siden?

Istedet for godbitsøk har du prøvd å jobbe med hunden gjennom turen? Gi hunden noe å fokusere på som er mer konstruktivt enn å gå å stresse. Belønne kontakt med deg, lek litt, hopp opp på ting, balansere på stubber ol., gå litt fot, gjør triks, bare fantasien setter grenser, bruk det du har rundt deg, men helst gjør noe som gjør at hunden jobber sammen med deg.

• Like 1

Guest *Kat84*

Sier meg enig med Malamuten her. Gi hunden oppgaver. Ikke la den stresse bare for å gjøre det, men gi den noe oppgaver å rette energien mot. 

Jeg har en som er veldig fokusert på tispelukter, og nå har jeg begynt å overraske når jeg ser han blir litt vimsete og viser tegn til å søke lukter og fiksere. 

Når det er mulig trener vi innkalling med hopp, dekk under marsj, på plass, og lineføring. Altså sitte ned, dekk, hoppe over noe, og holde blikkontakt når dere går.   

Du må gjøre deg selv til verdens mest interessante person. Hvordan må du prøve deg frem til. 

Lykke til :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...