Gå til innhold
Hundesonen.no

Vedvarende hyppig diaré

Recommended Posts

I natt var vi på dyrlegevakta med Ronja (14 kg og 4,5 mnd) som på daværende tidspunkt hadde hatt sprutdiaré ca. en gang i timen i 20 timer. Vi fikk med oss "Canikur Pro" (til understøttelse av naturlig tarmflora, står det) og noe skånsomt og bindende våtfor, som jeg forstod det. Dyrlegen kunne ikke finne noe fysisk galt på vanlig helsesjekk og det er heller ikke blod i avføringen. Hun er relativt kvikk, men virker sliten av å springe inn og ut, leker ikke noe særlig og legger seg ned for å hvile langt raskere enn til vanlig. Hun lager noen lyder som tyder på at hun har det litt ubehagelig, foruten om at hun selvfølgelig piper når hun må ut. Hun er også sår i rumpa og klør litt, virker det som.

Nå har dette holdt på i 30 timer og er fortsatt like hyppig. Vi kan se at diaréen virker noe tykkere, men ikke mye. Dyrlegen sa at vi skulle komme tilbake om det var forverring eller manglende forbedring av hyppigheten, men er det for tidlig tror dere? Og har noen av dere opplevd noe lignende? Jeg blir så utrolig bekymra, men vil ikke være helt hysterisk heller. Så syns jeg det er så fælt at hun har det sånn :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Koriander skrev:

Nei, det har jeg ikke. Jeg tenker at det ikke går an å ha det sånn som Ronja har det nå mye lenger, og dersom jeg skulle fastet henne ville vel det tatt litt tid? 

Faste ho i eit døgn berre, kun gi Canikur, og start roleg opptrapping med å fôre på skånekost etter fasting. Kokt ris, kokt kylling, fiskekaker, skånekost fått hos veterinæren... Er det første eg ville gjort i vert fall :) 

Men igjen er det viktig at du passar på at ho får i seg væske. 

Når eine tispa mi av ukjente grunnar vart dårleg med diarè som ikkje gikk over, og prøveresultata frå veterinæren var fine og skånekosten derifrå ikkje funka, fikk ho til slutt antibiotika. Då løyste alt seg og ting gikk tilbake til normalen. Men første råd frå veterinæren når eg ringte inn om dette tilfellet, var å faste ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres litt ut som mage og tarmkatarr kanskje? Frøkena her på 11 mnd var dårlig i magen av og på i forrige uke.Kastet opp 4 ganger på torsdag. Fin allemntilstand ute i helga men,tuffs inne. Ga canicur og kun ris på søndag da virker hun nesten helt frisk gjenn på kvelden. Helt til natta kom fra 03.30 måtte hun ut hvert 15 min med oppkast og diare.Dro til dyrlegen da de åpnet å da ble hun gjenn der for ta kontrastveske flere ganger blodprøve og røntgen. Var kraftig mage og tarmkatarr og innfeksjon i kroppen. Fikk skåne mat og medisin i 3 dager og er nå helt frisk. Trenger ikke være det samme til din såklart tenkte bare nevne det jeg. Håper hun snart blir frisk og masse god bedring til hun ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bellare skrev:

Faste ho i eit døgn berre, kun gi Canikur, og start roleg opptrapping med å fôre på skånekost etter fasting. Kokt ris, kokt kylling, fiskekaker, skånekost fått hos veterinæren... Er det første eg ville gjort i vert fall :) 

Men igjen er det viktig at du passar på at ho får i seg væske. 

Når eine tispa mi av ukjente grunnar vart dårleg med diarè som ikkje gikk over, og prøveresultata frå veterinæren var fine og skånekosten derifrå ikkje funka, fikk ho til slutt antibiotika. Då løyste alt seg og ting gikk tilbake til normalen. Men første råd frå veterinæren når eg ringte inn om dette tilfellet, var å faste ho.

Snakket med dyrlegen nå og fikk beskjed om at det nok ikke var noe poeng i å faste for Ronja, selv det det nok er det i andre tilfeller. Spurte også om antibiotika, men det var ikke aktuelt med mindre tilstanden ble verre. Jeg skal i hvert fall forsøke å få i henne nok væske! Takk for svaret ditt :heart: 

1 time siden, Gåsa skrev:

Det kan høres litt ut som mage og tarmkatarr kanskje? Frøkena her på 11 mnd var dårlig i magen av og på i forrige uke.Kastet opp 4 ganger på torsdag. Fin allemntilstand ute i helga men,tuffs inne. Ga canicur og kun ris på søndag da virker hun nesten helt frisk gjenn på kvelden. Helt til natta kom fra 03.30 måtte hun ut hvert 15 min med oppkast og diare.Dro til dyrlegen da de åpnet å da ble hun gjenn der for ta kontrastveske flere ganger blodprøve og røntgen. Var kraftig mage og tarmkatarr og innfeksjon i kroppen. Fikk skåne mat og medisin i 3 dager og er nå helt frisk. Trenger ikke være det samme til din såklart tenkte bare nevne det jeg. Håper hun snart blir frisk og masse god bedring til hun ❤️

Takk for svar! Jeg snakket nettopp med dyrlegen vi var hos i natt, og hun sa at vi kunne ha henne der over natta på sånn væskedrypp eller hva det heter. Så ville hun ta blodprøve også. Tenker at det er like greit. Skal høre med henne når vi er der om hun tror det er mulighet for at det er noe lignende det du nevner. Føler meg litt hønemor, men det er ikke så greit når det skjer minst en gang i timen 24/7. Det er skikkelig tungt for Ronja selvfølgelig, men også for oss eiere som ikke får sove. Så jeg vil heller gjøre for mye enn for lite, i tilfelle det er noe verre enn det vi tror (bank i bordet for at det ikke er det). 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat hatt en hund med diaré, oppkast og så store magesmerter pga dette at han ikke sto på beina! Han måtte bæres fra sengen og inn til klinikken. Når det var bestemt at ikke noe satt fast, blodprøver ok utenom dehydrert, væske smertestillende og fortsatt diaré (+ kontrast væske som kan hjelpe veldig på å balansere en mage da det legger seg som en hinne) 8 timer innlagt for behandling skulle han ha canicur 2 ganger daglig i 5 dager og begynne med små små måltider med skånefor. Vi snakket 5-7 kuler 10 ganger daglig. Også etter 5 dager gradvis trappe ned hyppigheten og gi han større måltider. Dag 10 var han tilbake på normalt kosthold. 

Det er ikke noen anbefaling om fasting lengre da de gjerne har null energi å forbrenne etter dette. Hannhunden min på 18 mnd gikk ned 1.5 kg på 3 dager. 2 første dagene var kun "normal" diare/oppkast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp fikk diare nyttårshelga, da var han rundt 4 mnd. Etter mange dager med diare dro vi til dyrlegen. Fikk sprøyte med kortison for at tarmen skulle få hvile. Fungerte veldig godt, gikk fra ut å bæsje minst en gang i timen til at det gikk 9  (!) timer til neste avføring etter sprøyta. Fastet et døgn og så kokt ris og kylling i små små porsjoner i flere dager før jeg begynte å blande tørrfor veldig forsiktig inn i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2018 at 0:15 AM, Gåsa skrev:

Høres lurt ut ?Det går nok helt fint! Oppdater her da ?

Nå har vi hentet Ronja etter at hun var hele natten og dagen fram til klokka 9 på kvelden hos dyrlegen og fikk væske. Hun var så glad for å se oss da vi kom! Så lenge har vi aldri vært borte fra henne før. Det var IKKE gøy. Det går fint med henne, hun er mye kvikkere enn da vi leverte henne. Hun har fortsatt diaré, men klarer å holde seg lenger. Nå er det over 3 timer siden hun bæsjet sist. Krysser fingrene for at jeg bare trenger å stå opp 1 gang i natt. Hun fortsetter på skånekost og canikur et par dager. Hun fikk noe annet hos dyrlegen også, men husker ikke hva det het. De har tatt blodprøve av Ronja og alt er i skjønneste orden der. Så skulle vi ta kontakt med dyrlegen igjen om det ikke hadde gitt seg etter et par dager, men hun var overbevist om at det gikk rett vei. Må bare være tålmodig!

14 timer siden, Snøfrost skrev:

Høres ut som du er i gode hender. God bedring til Ronja! 

Takk for det! :) 

13 timer siden, AussieAllTheWay skrev:

Her sier dyrlegen at de "har sluttet" å anbefale fasting- spesielt på valper. Små, små hyppige måltider (1 tsk om gangen) med skånekost fikk jeg anbefalt- også fikk vi noen tabletter som virket bra.

God bedring til vofsen :)

Det var det vi også fikk anbefalt. Hun fikk 8 måltider første dagen, nå skulle vi gi 4-6. Tenker å gi hvertfall 2 i kong. Takk for det! :) 

9 timer siden, roxie88 skrev:

Min valp fikk diare nyttårshelga, da var han rundt 4 mnd. Etter mange dager med diare dro vi til dyrlegen. Fikk sprøyte med kortison for at tarmen skulle få hvile. Fungerte veldig godt, gikk fra ut å bæsje minst en gang i timen til at det gikk 9  (!) timer til neste avføring etter sprøyta. Fastet et døgn og så kokt ris og kylling i små små porsjoner i flere dager før jeg begynte å blande tørrfor veldig forsiktig inn i det. 

Oi! Her bæsjes det mye oftere enn det til vanlig, liksom. Hvordan er det kortison fungerer i det her tilfellet? Kan ingenting om det. Kanskje det blir aktuelt dersom det holder på i flere dager til. Jeg skulle spørre dyrlegen da vi hentet henne, men så glemte jeg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...