Gå til innhold
Hundesonen.no

I dag har vi vært på portistreff!

Maria

Recommended Posts

Skrevet

I dag arrangerte vi portistreff på Ekebergsletta i Oslo! Hele sletta var dekket med snø, og det var kaldt ute. Men hva gjør vel det for oss portisfolk? Vi hadde håpet på et par deltagere, og var litt skeptiske da vi så på gradestokken i dag tidlig. Men jammen trosset flere mindre bra vær, og det dukket opp hele 9 portiser! Det var veldig morsomt at så "mange", ja for 9 er mange til at rasen ikke er så tallrik, kunne ta turen til treff. Portisene med eiere kom fra forskjellige steder, men vi fant også ut at noen er nærmere enn vi hadde trodd! På treffet var portiser i forskjellige aldere, de fleste svarte! Kun en jente var brun og hvit!

Hundene lekte mens eierne skravlet, som det er vanlig at man gjør på hundetreff. Det er så fint med en rase der alle hundene er venner. Til tross for hannhunder i pubertet, "valper" og en drektig tispe, gikk det hele meget bra! Full fart over jordene så og si hele tiden.

Vi hadde med flere "fotografer" på treffet, men jeg har funnet ut at det å ta bilder kan være vanskelig når det du skal ta bilde av stadig er i bevegelse! Bildene ble så som så. ;):)

Se bilder her:

http://photobucket.com/albums/e25/portistr...februar%202006/

Skrevet

26.jpg

Denne var kjempekul!!

Hehe.. Ja. Hun hadde kule farger i alle fall. Hun heter Kicki, og er klippet ned fordi hun er drektig.. :)

Skrevet

Ja det er en nydelig rase!! Menne.. Er det lov med så mye hvit? (jeg har forresten ikke peiling på rasen, men synes jeg hørte det av noen at de ikke kunne ha mer enn så og så mye hvit) altså hun drektige?

Skrevet

Ja det er en nydelig rase!! Menne.. Er det lov med så mye hvit? (jeg har forresten ikke peiling på rasen, men synes jeg hørte det av noen at de ikke kunne ha mer enn så og så mye hvit) altså hun drektige?

Det er ønskelig med max 30% hvitt.. :) Men det tas som regel ikke så mye hensyn til dette på utstilling har jeg merket. Denne hunden er i alle fall NUCH, og har kun gitt avkom med minimale hvite avtegn.. :D Derfor brukes hun i avel. Farger er det letteste innen avel på portis visstnok.

Skrevet

26.jpg

Denne var kjempekul!!

Den syntes jeg også var tøff!! B)

Men var det en Portis fra Bærum der?? Jeg vet at det bor en i Bærum og jeg toro jeg så den her om dagen.

43.jpg

Dette var veldig søtt, "jeg vil opp" :)

Skrevet

Så fine bilder, d så veldig kjekt ut :D

Jeg skal kanskje være med venninna mi på portistreff i stavanger denne måneden, så da skal jeg ta bilder ;)

Skrevet

Så fine bilder, d så veldig kjekt ut ;)

Jeg skal kanskje være med venninna mi på portistreff i stavanger denne måneden, så da skal jeg ta bilder :P

Så morsomt da.. :D Portistreff er morsomt. Det fine er at det ikke finnes agressivitet blandt dem, så alle leker så fint sammen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...