Gå til innhold
Hundesonen.no

MH, Karaktertest osv.


tuppetroll

Recommended Posts

Hvor mye mener dere at mentale tester som MH, Karaktertester osv. bør telle inn på hvilke avlsdyr som brukes? Hvor mye av avkommets mentale egenskaper kommer fra arv, og ikke miljø?

Hvor mye ville dere vektlagt slike prøver ved kjøp av en valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte den forje hunden så vektla jeg det mye. Men jeg så ikke på bare foreldrene sine MH'er, også søsken og halvsøsken. Dem "slektene" som gjennomgående hadde det jeg likte undersøkte jeg videre på.

Nå er jeg på leting etter hannhund til tispen min så ser jeg også mye på det, men også der gjennomgående på slekten.

Det dukker ofte opp en hund i ett kull som er bra, men resten av slekten kan faktisk være "ræva". Da tror jeg det er mye miljø og lite arv som har vært inne i det avkomme.

en slekt som gjennomgående viser seg bra på MH-test forteller også litt om arv.

Men hva som vektlegges går jo mye på hva man selv liker i en hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mener dere at mentale tester som MH, Karaktertester osv. bør telle inn på hvilke avlsdyr som brukes? Hvor mye av avkommets mentale egenskaper kommer fra arv, og ikke miljø?

Hvor mye ville dere vektlagt slike prøver ved kjøp av en valp?

For min egen del kan jeg si at det som er INNI hodet, er viktigere enn det utenpå. Men man må ogå kunne lese og forstå disse testene. Jeg ser og på alderen på hunden når testen er tatt...jo yngre hund, jo mer ærlig test etter min mening. Selfølgelig er det mye juks og fanteri ute og går, men det finner man ut om man graver litt.

Hvor mye som kommer fra arv og hvor mye som kommer fra miljø...? Tja...si det - det er ikke jeg så sikker på, men ut ifra min hund nå, så er han den samme idag som han var når jeg først traff ham 3 mndr gammel - utadvendt, smilende og ikke redd for en ting - verden er til for ham.. :rolleyes::P

Jeg har og vært med på det stikk motsatte, og der har hunden hatt en annen oppvekst. så at miljø har noe å si er jeg ikke i tvil om, men man må ha en god base og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vektlegger det aller mest nå når jeg leter etter de "riktige"linjene på min neste hund.Jeg må importere og har derfor bare slike tester og lp,bruks og utstillingsresultater og forholde meg til.Neste hund er jo også av en rase som ikke skal være mye skjør i skolten før hundeholdet blir et mareritt så oppdrettere som ikke tester valpene og foreldredyrene lukes vekk som uintressante før jeg kommer så langt som å sjekke det andre.

Desverre har jeg liten erfaring i å tyde slike tester (hjelp Calina??), men heldigvis har jeg goood tid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vektlegger det aller mest nå når jeg leter etter de "riktige"linjene på min neste hund.Jeg må importere og har derfor bare slike tester og lp,bruks og utstillingsresultater og forholde meg til.Neste hund er jo også av en rase som ikke skal være mye skjør i skolten før hundeholdet blir et mareritt så oppdrettere som ikke tester valpene og foreldredyrene lukes vekk som uintressante før jeg kommer så langt som å sjekke det andre.

Desverre har jeg liten erfaring i å tyde slike tester (hjelp Calina??), men heldigvis har jeg goood tid :P

Det er bare å spørre. :P det som gjøre det vanskelig også, er at de forskjellige testene har forskjellige betydninger av tallverdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Hollender må ha bestått Karaktertest for å kunne avles på.

Calina: Lyst å fortelle litt om karaktertesten? :P

Tja...en K test, som den generelt blir kalt, er den letteste mentaltesten vi har. Selv har jeg ikke tatt denne på min egen hund, da han er kupert og dermed ikke har lov til å ta den her i Norge. Hunder kan ta en K test fra de er fyllt 10 mndr, frem til de er 4 år.Etter det er de for gamle til det.

I en K test er det vel 5 momenter - tilgjengelighet, passiv figurant, overaskelse, visuell påvirkning, og skuddprøve.

K testen tar ikke mer en ca 10, 15 min, og hunden skal vise at den er tilgjengelig og åpen mot mennesker, den skal ikke være agressiv eller redd og så ser man hvordan den reagerer ved overaskelse/lyd, hvordan den reagerer på figurant som plutselig kommer frem tildekket, og om den er skuddredd eller ikke.

Graderinger blir satt - tallene er vel fra 1 -5 lik som på en MH. Hva som så er best, avhenger av hvilken rase det er. Ingen premiering blir gitt, men "bestått" og "ikke bestått". Og såvidt jeg husker så kan en hund prøve K testen 3 eller 4 ganger...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med noen oppdrettere nå i forbindelse med at jeg lurer på en ny hund, og en av dem svarte at de ikke testet hundene sine fordi de mente at disse testene kunne like gjerne bestås på grunnlag av at en hundefører har vært god til å sosialisere hunden sin som at det er et resultat av foreldrene - er alt så svart/hvitt og mentaltester så "enkle"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med noen oppdrettere nå i forbindelse med at jeg lurer på en ny hund, og en av dem svarte at de ikke testet hundene sine fordi de mente at disse testene kunne like gjerne bestås på grunnlag av at en hundefører har vært god til å sosialisere hunden sin som at det er et resultat av foreldrene - er alt så svart/hvitt og mentaltester så "enkle"?

Nei! alt er ikke så sort/hvitt! Ja - det kan jukses...man kan trene hunden sin i de forskjellige momentene. Men er oppdretteren så bastant i sin uttalelse, så er hvertfall min første tanke at denne oppdretteren er usikker på om hundene i det hele tatt klarer en slik test...

Uansett så kan hundene testes flere ganger,og på flere tester - dette er en fordel uansett syns jeg. Nå er Odin MH testet, men han skal også på KORAD,samt at med en gang jeg kommer meg over disse hersens fjellene så skal vi på en ferdselsprøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! alt er ikke så sort/hvitt! Ja - det kan jukses...man kan trene hunden sin i de forskjellige momentene. Men er oppdretteren så bastant i sin uttalelse, så er hvertfall min første tanke at denne oppdretteren er usikker på om hundene i det hele tatt klarer en slik test...

Uansett så kan hundene testes flere ganger,og på flere tester - dette er en fordel uansett syns jeg. Nå er Odin MH testet, men han skal også på KORAD,samt at med en gang jeg kommer meg over disse hersens fjellene så skal vi på en ferdselsprøve...

Neida, oppdretteren var nok ikke fullt så bastant, og flere av kullene der er etter mentalt testede foreldre, men bare lurte på om det var så lett å benekte arv så enkelt, liksom. Er arv så liten del av pakka, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Syntes svaret ovenfor så litt tynt ut og siden jeg så at det var flere her som var interessert i å lære litt og vite litt mer, har jeg skrevet ned momentene med en liten forklaring. Først har jeg tatt karaktertesten også har jeg tatt med FA (Funksjonsanalyse).

Litt om karaktertest

Formål med karaktertest:

Formålet med testen er å teste hundens tilgjengelighet, nervekonstitusjon samt skuddfasthet.

Deltakelse: Hunder som er registrert i NKK eller i et register anerkjent av NKK har rett til å kunne delta . Hunden må ha fylt 10 mnd. Hunden kan kun testes en gang ved samme arrangement, og maks. 3 ganger totalt.

Påmelding: Påmeldingen er bindene, og skal skje skriftlig tilarrangøren innen 2 uker før prøven avholdes. Hvor og når prøven avholdes finnes i terminlisten fra NKK . (Fåes ved henvendelse NKK eller Internett) Eiere som ikke er medlem av NKK eller samarbeidende klubb skal betale dobbel avgift.

Gjennomføring av prøven: De påkjenningene hunden utsettes for under en karaktertest skal ikke være større enn den normalt møter i samfunnet.

Kravet er at hunden skal tåle slike påkjenninger på en tilfredsstillende måte. Hunden skal gjennom testen føres i en minst 1,5 meter lang, løst hengende line. Prøven består av 5 momenter

Tilgjengelighetsprøven

Hunden skal konfronteres med personer som er fremmed for den, og bør spontant og uten redsel eller aggressivitet, søke kontakt med de fremmede personene.

Passiv figurant

Hunden skal passere en tildekket passiv sittende figurant.

Nervekonstitusjonsprøven

Hunden utsettes for en form for naturlig forekommenden "skrammel", noe som faller ned på en blikkplate.

Forstyrrelsen kommer fra siden når hunden passerer. Den skal kunne registrere hvor lyden kommer fra, og innen rimelig tid gå frem til" skrammelet" og være villig til å undersøke hva som har hendt, uten å være redd eller oppjaget.

Visuell påvirkning

Plutselig tilsynekomst av en figurant som beveger seg raskt på skrå foran, og videre fra hunden. Maks. 5 meter.

Skuddprøve

Prøve av hundens skuddfasthet skjer med skuddløsning fra 9mm startpistol. Det kan avfyres både enslige skudd, og skudd i serier. De to obligatoriske skuddene skal ha rekkefølgen aktivitet og deretter passivitet.

Avstand fra skytter til hund skal ved skuddløsning være minimum 25 meter.

Løpske tisper: Løpske tisper kan gis anledning til å delta på prøven. Tispen får da ikke adgang til prøveplassen før prøvens leder har gitt tillatelse til dette.

Hundefører plikter å melde fra til arrangøren hvis tispen har løpetid!

Litt om FA

Formål: En hund må være i besittelse av visse elementære egenskaper for å kunne fungere tilfredsstillende. I følge etologisk terminologi er adferd gruppert i funksjonskretser. De funksjonskretser som antas å være av størst interesse for hundens nytte er flokk, jakt, undersøkelse og forsvar.

I avls og innlæringssituasjoner er det viktig å få en oppfatning av den enkelte hunds motivasjon og reaksjonsterskel i de ulike funksjoner og deler av dem.

Det er nødvendig å kontrollere hundens mulighet til å koble mellom forstyrrelser og handling, samt muligheten til å kontrollere reaksjon og avreaksjon. En annen del av testen er å beskrive ulike typer av redsel.

Funksjonsanalysens tilsiktede mål er å kunne beskrive/måle i hvor sterk grad hunden er i besittelse av disse og andre egenskaper.

Man trener selvfølgelig ikke på momentene før testen!

Deltakelse:Hunder som er registrert i NKK eller i et register anerkjent av NKK har rett til å kunne delta . Hunden må være fylt 22 mnd og maksimum 48 mnd. for å kunne delta på FA. Hunden kan kun testes to ganger totalt.

Påmelding: Påmeldingen er bindene, og skal skje skriftlig tilarrangøren innen 2 uker før prøven avholdes. Hvor og når prøven avholdes finnes i terminlisten fra NKK . (Fåes ved henvendelse NKK eller Internett) Eiere som ikke er medlem av NKK eller samarbeidende klubb skal betale dobbel avgift.

Gjennomføring av prøven: Testbanens utforming skal være slik at den skaper situasjoner som gir hunden slike opplevelser at den må benytte de systemer man vil beskrive. Foran hvert moment skal hundefører informeres om hvordan han skal opptre under testen.

Under en funksjonsanalyse testes hundens:

Sosiale funksjoner:

*Tilgjengelighet

*Lekelyst

*Flokkdrift

*Sosial kamp

*Sosial dominans

Jaktfunksjonen:

*Jaktlyst

*Byttegripende

Forsvarsfunksjonen:

*Forsvarlyst

*Funksjonsutvikling

*Terskelverdi, flukt/angrep

Nervekonstitusjon:

*Avreaksjon

*Konsentrasjon

*Koordinering

*Temperament

*Mot

*Skarphet

*Skuddfasthet

Det kreves ingen spesielle kunnskaper av hund eller fører for å kunne delta på prøven.

Det er lov til å være med å se hunder testes, og det kan være en idé å se noen andre hunder før man går med sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mener dere at mentale tester som MH, Karaktertester osv. bør telle inn på hvilke avlsdyr som brukes? Hvor mye av avkommets mentale egenskaper kommer fra arv, og ikke miljø?

Hvor mye ville dere vektlagt slike prøver ved kjøp av en valp?

Jeg ville ha lagt noe vekt på mentaltestene, men for å kunne bruke de som det de er ment må man kunne en del om de. En MH er ment som et avlsverktøy og da i det henseende å kunne finne en partner som utfyller vedkommende tispe. Man kan jo spørre oppdretter om hjelp til å gå igjennom testene og man kan faktisk også spørre hvorfor vedkommende har gjort akkurat den kombinasjonen.

Jeg synes det er viktig at oppdretter har en mening med sitt oppdrett og da også samtidig være kritisk til sitt eget oppdrett for å kontinuerlig kunne forbedre avlen i fremtiden.

Jeg synes det viktigste av alt må være å få hilse på foreldredyrene om man har mulighet til det, det kan fortelle ekstremt mye (men selvfølgelig er det ikke alltid man har mulighet til det, så da kan det være at man må gå etter resultatet på testene). Uansett så er det viktig å lese testene riktig og for riktig rase.

Jeg vet at jeg nå går litt utover emnet i tråden, men jeg mener at det å kjøpe seg en valp skal være en helhet, man skal kunne forsøke å få helse, mentalitet og utseende på samme. Helse kan desverre i noen tilfeller henge sammen med mentalitet, smerte kan bety aggresivitet. Så samtidig som man sjekker mentaltester så bør man også legge like mye tid på å se på helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! alt er ikke så sort/hvitt! Ja - det kan jukses...man kan trene hunden sin i de forskjellige momentene. Men er oppdretteren så bastant i sin uttalelse, så er hvertfall min første tanke at denne oppdretteren er usikker på om hundene i det hele tatt klarer en slik test...

Uansett så kan hundene testes flere ganger,og på flere tester - dette er en fordel uansett syns jeg. Nå er Odin MH testet, men han skal også på KORAD,samt at med en gang jeg kommer meg over disse hersens fjellene så skal vi på en ferdselsprøve...

Ja du kan ta han med på en Korad, men tittelet får du aldri, for det er bare hunder med HD A og B som får tittelen da denne testen er ment på avlsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det det er snakk om? Kan virke som en eller annen bruksrase, og da hadde jeg sjekket ut de svenske klubbsidene for denne rasen/rasegruppen - og sett hva som stod om såkalt RAS, rasespesifikk avlsstrategi, der svenskene er LANGT foran oss... når det gjelder å sette ned på papiret kravene.

Anbefaler deg også å sjekke ut det som står på SKK og på www.genetica.se om tester, etc.

Min erfaring er dessverre også den at oppdrettere som bortforklarer tester, gjerne er de som frykter - med rette ELLER urette - at deres hunder ikke vil passere. Jeg synes enhver hund som skal brukes i avl bør testes, fordi oppfatning av hva som er "bra" gemytt vil kunne være fullstendig subjektivt.

En oppdretter som bor på landet behøver ikke nødvendigvis ha et problem i verden med endel ting, så selger de kanskje valp til byen - som dras bang inn med på alt, og så ser du hvor landet ligger... ting som avreaksjon, skuddberørthet etc. Utstilling eller prøver tilsvarer ikke hverdagen.

Når det gjelder sosialisering, så er den tekniske termen kun frem til 4 måneders alder, og det som skjer hos OPPDRETTER i de siste ukene før levering minst like viktige. Oppdrettere med for "skjermete" valper kan gjøre stor skade allerede der, hvis arven ikke er av det beste.

Hva du klarer å gjøre i dette begrensede vinduet behøver ikke være det som skal til... hvis ikke oppdretterne har gjort godt arbeid, altså innser kullets eventuelle svakheter. Studier av katt har vist at kattunger etter far som er kjent for å gi kull med dårlig gemytt, vil "arve" hans dårlige gemytt dersom de ikke håndteres mye i pregningsperioden. Kull etter far som har gitt "godt temperament" før, tåler begge deler - altså OGSÅ mangelfull sosialisering.

Men oppdrettere som nøler med å innrømme svakheter... de nøler jeg med å kjøpe fra, fordi de ikke alltid vil innse eventuelle problemer på linjene, og kan imøtegå dem.

MH-testene er forøvrig noe som ikke skal bestås/ikke bestås, men de brukes som et "måleredskap" hvor man kan se de ønskede verdiene, og følge rasene over tid - og se hvor man bør satse spesielt når ting begynner å bli ikke så bra som ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes svaret ovenfor så litt tynt ut og siden jeg så at det var flere her som var interessert i å lære litt og vite litt mer, har jeg skrevet ned momentene med en liten forklaring. Først har jeg tatt karaktertesten også har jeg tatt med FA (Funksjonsanalyse).

Litt om karaktertest

Formål med karaktertest:

Formålet med testen er å teste hundens tilgjengelighet, nervekonstitusjon samt skuddfasthet.

Deltakelse: Hunder som er registrert i NKK eller i et register anerkjent av NKK har rett til å kunne delta . Hunden må ha fylt 10 mnd. Hunden kan kun testes en gang ved samme arrangement, og maks. 3 ganger totalt.

Påmelding: Påmeldingen er bindene, og skal skje skriftlig tilarrangøren innen 2 uker før prøven avholdes. Hvor og når prøven avholdes finnes i terminlisten fra NKK . (Fåes ved henvendelse NKK eller Internett) Eiere som ikke er medlem av NKK eller samarbeidende klubb skal betale dobbel avgift.

Gjennomføring av prøven: De påkjenningene hunden utsettes for under en karaktertest skal ikke være større enn den normalt møter i samfunnet.

Kravet er at hunden skal tåle slike påkjenninger på en tilfredsstillende måte. Hunden skal gjennom testen føres i en minst 1,5 meter lang, løst hengende line. Prøven består av 5 momenter

Tilgjengelighetsprøven

Hunden skal konfronteres med personer som er fremmed for den, og bør spontant og uten redsel eller aggressivitet, søke kontakt med de fremmede personene.

Passiv figurant

Hunden skal passere en tildekket passiv sittende figurant.

Nervekonstitusjonsprøven

Hunden utsettes for en form for naturlig forekommenden "skrammel", noe som faller ned på en blikkplate.

Forstyrrelsen kommer fra siden når hunden passerer. Den skal kunne registrere hvor lyden kommer fra, og innen rimelig tid gå frem til" skrammelet" og være villig til å undersøke hva som har hendt, uten å være redd eller oppjaget.

Visuell påvirkning

Plutselig tilsynekomst av en figurant som beveger seg raskt på skrå foran, og videre fra hunden. Maks. 5 meter.

Skuddprøve

Prøve av hundens skuddfasthet skjer med skuddløsning fra 9mm startpistol. Det kan avfyres både enslige skudd, og skudd i serier. De to obligatoriske skuddene skal ha rekkefølgen aktivitet og deretter passivitet.

Avstand fra skytter til hund skal ved skuddløsning være minimum 25 meter.

Løpske tisper: Løpske tisper kan gis anledning til å delta på prøven. Tispen får da ikke adgang til prøveplassen før prøvens leder har gitt tillatelse til dette.

Hundefører plikter å melde fra til arrangøren hvis tispen har løpetid!

Litt om FA

Formål: En hund må være i besittelse av visse elementære egenskaper for å kunne fungere tilfredsstillende. I følge etologisk terminologi er adferd gruppert i funksjonskretser. De funksjonskretser som antas å være av størst interesse for hundens nytte er flokk, jakt, undersøkelse og forsvar.

I avls og innlæringssituasjoner er det viktig å få en oppfatning av den enkelte hunds motivasjon og reaksjonsterskel i de ulike funksjoner og deler av dem.

Det er nødvendig å kontrollere hundens mulighet til å koble mellom forstyrrelser og handling, samt muligheten til å kontrollere reaksjon og avreaksjon. En annen del av testen er å beskrive ulike typer av redsel.

Funksjonsanalysens tilsiktede mål er å kunne beskrive/måle i hvor sterk grad hunden er i besittelse av disse og andre egenskaper.

Man trener selvfølgelig ikke på momentene før testen!

Deltakelse:Hunder som er registrert i NKK eller i et register anerkjent av NKK har rett til å kunne delta . Hunden må være fylt 22 mnd og maksimum 48 mnd. for å kunne delta på FA. Hunden kan kun testes to ganger totalt.

Påmelding: Påmeldingen er bindene, og skal skje skriftlig tilarrangøren innen 2 uker før prøven avholdes. Hvor og når prøven avholdes finnes i terminlisten fra NKK . (Fåes ved henvendelse NKK eller Internett) Eiere som ikke er medlem av NKK eller samarbeidende klubb skal betale dobbel avgift.

Gjennomføring av prøven: Testbanens utforming skal være slik at den skaper situasjoner som gir hunden slike opplevelser at den må benytte de systemer man vil beskrive. Foran hvert moment skal hundefører informeres om hvordan han skal opptre under testen.

Under en funksjonsanalyse testes hundens:

Sosiale funksjoner:

*Tilgjengelighet

*Lekelyst

*Flokkdrift

*Sosial kamp

*Sosial dominans

Jaktfunksjonen:

*Jaktlyst

*Byttegripende

Forsvarsfunksjonen:

*Forsvarlyst

*Funksjonsutvikling

*Terskelverdi, flukt/angrep

Nervekonstitusjon:

*Avreaksjon

*Konsentrasjon

*Koordinering

*Temperament

*Mot

*Skarphet

*Skuddfasthet

Det kreves ingen spesielle kunnskaper av hund eller fører for å kunne delta på prøven.

Det er lov til å være med å se hunder testes, og det kan være en idé å se noen andre hunder før man går med sin egen.

Se her ja. ;) Der var hele. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. :( Der var hele. :P

Du skal se at du kan bli overrasket :P en sånn test forteller oss eiere en god del, selv om den blir ikke bestått, så vet man hva man har å jobbe videre med og det forteller oss litt mer om hva som bor i hundene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal se at du kan bli overrasket :( en sånn test forteller oss eiere en god del, selv om den blir ikke bestått, så vet man hva man har å jobbe videre med og det forteller oss litt mer om hva som bor i hundene våre.

Jeg er klar over hva en slik test kan fortelle.Odin har "bestått" sin mh. Det er og derfor jeg gjerne vil teste hundene tidligst mulig. Desverre er det mange som jukser rått på slike tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...