Gå til innhold
Hundesonen.no

MH, Karaktertest osv.


tuppetroll

Recommended Posts

Hvor mye mener dere at mentale tester som MH, Karaktertester osv. bør telle inn på hvilke avlsdyr som brukes? Hvor mye av avkommets mentale egenskaper kommer fra arv, og ikke miljø?

Hvor mye ville dere vektlagt slike prøver ved kjøp av en valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte den forje hunden så vektla jeg det mye. Men jeg så ikke på bare foreldrene sine MH'er, også søsken og halvsøsken. Dem "slektene" som gjennomgående hadde det jeg likte undersøkte jeg videre på.

Nå er jeg på leting etter hannhund til tispen min så ser jeg også mye på det, men også der gjennomgående på slekten.

Det dukker ofte opp en hund i ett kull som er bra, men resten av slekten kan faktisk være "ræva". Da tror jeg det er mye miljø og lite arv som har vært inne i det avkomme.

en slekt som gjennomgående viser seg bra på MH-test forteller også litt om arv.

Men hva som vektlegges går jo mye på hva man selv liker i en hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mener dere at mentale tester som MH, Karaktertester osv. bør telle inn på hvilke avlsdyr som brukes? Hvor mye av avkommets mentale egenskaper kommer fra arv, og ikke miljø?

Hvor mye ville dere vektlagt slike prøver ved kjøp av en valp?

For min egen del kan jeg si at det som er INNI hodet, er viktigere enn det utenpå. Men man må ogå kunne lese og forstå disse testene. Jeg ser og på alderen på hunden når testen er tatt...jo yngre hund, jo mer ærlig test etter min mening. Selfølgelig er det mye juks og fanteri ute og går, men det finner man ut om man graver litt.

Hvor mye som kommer fra arv og hvor mye som kommer fra miljø...? Tja...si det - det er ikke jeg så sikker på, men ut ifra min hund nå, så er han den samme idag som han var når jeg først traff ham 3 mndr gammel - utadvendt, smilende og ikke redd for en ting - verden er til for ham.. :rolleyes::P

Jeg har og vært med på det stikk motsatte, og der har hunden hatt en annen oppvekst. så at miljø har noe å si er jeg ikke i tvil om, men man må ha en god base og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vektlegger det aller mest nå når jeg leter etter de "riktige"linjene på min neste hund.Jeg må importere og har derfor bare slike tester og lp,bruks og utstillingsresultater og forholde meg til.Neste hund er jo også av en rase som ikke skal være mye skjør i skolten før hundeholdet blir et mareritt så oppdrettere som ikke tester valpene og foreldredyrene lukes vekk som uintressante før jeg kommer så langt som å sjekke det andre.

Desverre har jeg liten erfaring i å tyde slike tester (hjelp Calina??), men heldigvis har jeg goood tid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vektlegger det aller mest nå når jeg leter etter de "riktige"linjene på min neste hund.Jeg må importere og har derfor bare slike tester og lp,bruks og utstillingsresultater og forholde meg til.Neste hund er jo også av en rase som ikke skal være mye skjør i skolten før hundeholdet blir et mareritt så oppdrettere som ikke tester valpene og foreldredyrene lukes vekk som uintressante før jeg kommer så langt som å sjekke det andre.

Desverre har jeg liten erfaring i å tyde slike tester (hjelp Calina??), men heldigvis har jeg goood tid :P

Det er bare å spørre. :P det som gjøre det vanskelig også, er at de forskjellige testene har forskjellige betydninger av tallverdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Hollender må ha bestått Karaktertest for å kunne avles på.

Calina: Lyst å fortelle litt om karaktertesten? :P

Tja...en K test, som den generelt blir kalt, er den letteste mentaltesten vi har. Selv har jeg ikke tatt denne på min egen hund, da han er kupert og dermed ikke har lov til å ta den her i Norge. Hunder kan ta en K test fra de er fyllt 10 mndr, frem til de er 4 år.Etter det er de for gamle til det.

I en K test er det vel 5 momenter - tilgjengelighet, passiv figurant, overaskelse, visuell påvirkning, og skuddprøve.

K testen tar ikke mer en ca 10, 15 min, og hunden skal vise at den er tilgjengelig og åpen mot mennesker, den skal ikke være agressiv eller redd og så ser man hvordan den reagerer ved overaskelse/lyd, hvordan den reagerer på figurant som plutselig kommer frem tildekket, og om den er skuddredd eller ikke.

Graderinger blir satt - tallene er vel fra 1 -5 lik som på en MH. Hva som så er best, avhenger av hvilken rase det er. Ingen premiering blir gitt, men "bestått" og "ikke bestått". Og såvidt jeg husker så kan en hund prøve K testen 3 eller 4 ganger...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med noen oppdrettere nå i forbindelse med at jeg lurer på en ny hund, og en av dem svarte at de ikke testet hundene sine fordi de mente at disse testene kunne like gjerne bestås på grunnlag av at en hundefører har vært god til å sosialisere hunden sin som at det er et resultat av foreldrene - er alt så svart/hvitt og mentaltester så "enkle"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med noen oppdrettere nå i forbindelse med at jeg lurer på en ny hund, og en av dem svarte at de ikke testet hundene sine fordi de mente at disse testene kunne like gjerne bestås på grunnlag av at en hundefører har vært god til å sosialisere hunden sin som at det er et resultat av foreldrene - er alt så svart/hvitt og mentaltester så "enkle"?

Nei! alt er ikke så sort/hvitt! Ja - det kan jukses...man kan trene hunden sin i de forskjellige momentene. Men er oppdretteren så bastant i sin uttalelse, så er hvertfall min første tanke at denne oppdretteren er usikker på om hundene i det hele tatt klarer en slik test...

Uansett så kan hundene testes flere ganger,og på flere tester - dette er en fordel uansett syns jeg. Nå er Odin MH testet, men han skal også på KORAD,samt at med en gang jeg kommer meg over disse hersens fjellene så skal vi på en ferdselsprøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! alt er ikke så sort/hvitt! Ja - det kan jukses...man kan trene hunden sin i de forskjellige momentene. Men er oppdretteren så bastant i sin uttalelse, så er hvertfall min første tanke at denne oppdretteren er usikker på om hundene i det hele tatt klarer en slik test...

Uansett så kan hundene testes flere ganger,og på flere tester - dette er en fordel uansett syns jeg. Nå er Odin MH testet, men han skal også på KORAD,samt at med en gang jeg kommer meg over disse hersens fjellene så skal vi på en ferdselsprøve...

Neida, oppdretteren var nok ikke fullt så bastant, og flere av kullene der er etter mentalt testede foreldre, men bare lurte på om det var så lett å benekte arv så enkelt, liksom. Er arv så liten del av pakka, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Syntes svaret ovenfor så litt tynt ut og siden jeg så at det var flere her som var interessert i å lære litt og vite litt mer, har jeg skrevet ned momentene med en liten forklaring. Først har jeg tatt karaktertesten også har jeg tatt med FA (Funksjonsanalyse).

Litt om karaktertest

Formål med karaktertest:

Formålet med testen er å teste hundens tilgjengelighet, nervekonstitusjon samt skuddfasthet.

Deltakelse: Hunder som er registrert i NKK eller i et register anerkjent av NKK har rett til å kunne delta . Hunden må ha fylt 10 mnd. Hunden kan kun testes en gang ved samme arrangement, og maks. 3 ganger totalt.

Påmelding: Påmeldingen er bindene, og skal skje skriftlig tilarrangøren innen 2 uker før prøven avholdes. Hvor og når prøven avholdes finnes i terminlisten fra NKK . (Fåes ved henvendelse NKK eller Internett) Eiere som ikke er medlem av NKK eller samarbeidende klubb skal betale dobbel avgift.

Gjennomføring av prøven: De påkjenningene hunden utsettes for under en karaktertest skal ikke være større enn den normalt møter i samfunnet.

Kravet er at hunden skal tåle slike påkjenninger på en tilfredsstillende måte. Hunden skal gjennom testen føres i en minst 1,5 meter lang, løst hengende line. Prøven består av 5 momenter

Tilgjengelighetsprøven

Hunden skal konfronteres med personer som er fremmed for den, og bør spontant og uten redsel eller aggressivitet, søke kontakt med de fremmede personene.

Passiv figurant

Hunden skal passere en tildekket passiv sittende figurant.

Nervekonstitusjonsprøven

Hunden utsettes for en form for naturlig forekommenden "skrammel", noe som faller ned på en blikkplate.

Forstyrrelsen kommer fra siden når hunden passerer. Den skal kunne registrere hvor lyden kommer fra, og innen rimelig tid gå frem til" skrammelet" og være villig til å undersøke hva som har hendt, uten å være redd eller oppjaget.

Visuell påvirkning

Plutselig tilsynekomst av en figurant som beveger seg raskt på skrå foran, og videre fra hunden. Maks. 5 meter.

Skuddprøve

Prøve av hundens skuddfasthet skjer med skuddløsning fra 9mm startpistol. Det kan avfyres både enslige skudd, og skudd i serier. De to obligatoriske skuddene skal ha rekkefølgen aktivitet og deretter passivitet.

Avstand fra skytter til hund skal ved skuddløsning være minimum 25 meter.

Løpske tisper: Løpske tisper kan gis anledning til å delta på prøven. Tispen får da ikke adgang til prøveplassen før prøvens leder har gitt tillatelse til dette.

Hundefører plikter å melde fra til arrangøren hvis tispen har løpetid!

Litt om FA

Formål: En hund må være i besittelse av visse elementære egenskaper for å kunne fungere tilfredsstillende. I følge etologisk terminologi er adferd gruppert i funksjonskretser. De funksjonskretser som antas å være av størst interesse for hundens nytte er flokk, jakt, undersøkelse og forsvar.

I avls og innlæringssituasjoner er det viktig å få en oppfatning av den enkelte hunds motivasjon og reaksjonsterskel i de ulike funksjoner og deler av dem.

Det er nødvendig å kontrollere hundens mulighet til å koble mellom forstyrrelser og handling, samt muligheten til å kontrollere reaksjon og avreaksjon. En annen del av testen er å beskrive ulike typer av redsel.

Funksjonsanalysens tilsiktede mål er å kunne beskrive/måle i hvor sterk grad hunden er i besittelse av disse og andre egenskaper.

Man trener selvfølgelig ikke på momentene før testen!

Deltakelse:Hunder som er registrert i NKK eller i et register anerkjent av NKK har rett til å kunne delta . Hunden må være fylt 22 mnd og maksimum 48 mnd. for å kunne delta på FA. Hunden kan kun testes to ganger totalt.

Påmelding: Påmeldingen er bindene, og skal skje skriftlig tilarrangøren innen 2 uker før prøven avholdes. Hvor og når prøven avholdes finnes i terminlisten fra NKK . (Fåes ved henvendelse NKK eller Internett) Eiere som ikke er medlem av NKK eller samarbeidende klubb skal betale dobbel avgift.

Gjennomføring av prøven: Testbanens utforming skal være slik at den skaper situasjoner som gir hunden slike opplevelser at den må benytte de systemer man vil beskrive. Foran hvert moment skal hundefører informeres om hvordan han skal opptre under testen.

Under en funksjonsanalyse testes hundens:

Sosiale funksjoner:

*Tilgjengelighet

*Lekelyst

*Flokkdrift

*Sosial kamp

*Sosial dominans

Jaktfunksjonen:

*Jaktlyst

*Byttegripende

Forsvarsfunksjonen:

*Forsvarlyst

*Funksjonsutvikling

*Terskelverdi, flukt/angrep

Nervekonstitusjon:

*Avreaksjon

*Konsentrasjon

*Koordinering

*Temperament

*Mot

*Skarphet

*Skuddfasthet

Det kreves ingen spesielle kunnskaper av hund eller fører for å kunne delta på prøven.

Det er lov til å være med å se hunder testes, og det kan være en idé å se noen andre hunder før man går med sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mener dere at mentale tester som MH, Karaktertester osv. bør telle inn på hvilke avlsdyr som brukes? Hvor mye av avkommets mentale egenskaper kommer fra arv, og ikke miljø?

Hvor mye ville dere vektlagt slike prøver ved kjøp av en valp?

Jeg ville ha lagt noe vekt på mentaltestene, men for å kunne bruke de som det de er ment må man kunne en del om de. En MH er ment som et avlsverktøy og da i det henseende å kunne finne en partner som utfyller vedkommende tispe. Man kan jo spørre oppdretter om hjelp til å gå igjennom testene og man kan faktisk også spørre hvorfor vedkommende har gjort akkurat den kombinasjonen.

Jeg synes det er viktig at oppdretter har en mening med sitt oppdrett og da også samtidig være kritisk til sitt eget oppdrett for å kontinuerlig kunne forbedre avlen i fremtiden.

Jeg synes det viktigste av alt må være å få hilse på foreldredyrene om man har mulighet til det, det kan fortelle ekstremt mye (men selvfølgelig er det ikke alltid man har mulighet til det, så da kan det være at man må gå etter resultatet på testene). Uansett så er det viktig å lese testene riktig og for riktig rase.

Jeg vet at jeg nå går litt utover emnet i tråden, men jeg mener at det å kjøpe seg en valp skal være en helhet, man skal kunne forsøke å få helse, mentalitet og utseende på samme. Helse kan desverre i noen tilfeller henge sammen med mentalitet, smerte kan bety aggresivitet. Så samtidig som man sjekker mentaltester så bør man også legge like mye tid på å se på helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! alt er ikke så sort/hvitt! Ja - det kan jukses...man kan trene hunden sin i de forskjellige momentene. Men er oppdretteren så bastant i sin uttalelse, så er hvertfall min første tanke at denne oppdretteren er usikker på om hundene i det hele tatt klarer en slik test...

Uansett så kan hundene testes flere ganger,og på flere tester - dette er en fordel uansett syns jeg. Nå er Odin MH testet, men han skal også på KORAD,samt at med en gang jeg kommer meg over disse hersens fjellene så skal vi på en ferdselsprøve...

Ja du kan ta han med på en Korad, men tittelet får du aldri, for det er bare hunder med HD A og B som får tittelen da denne testen er ment på avlsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase er det det er snakk om? Kan virke som en eller annen bruksrase, og da hadde jeg sjekket ut de svenske klubbsidene for denne rasen/rasegruppen - og sett hva som stod om såkalt RAS, rasespesifikk avlsstrategi, der svenskene er LANGT foran oss... når det gjelder å sette ned på papiret kravene.

Anbefaler deg også å sjekke ut det som står på SKK og på www.genetica.se om tester, etc.

Min erfaring er dessverre også den at oppdrettere som bortforklarer tester, gjerne er de som frykter - med rette ELLER urette - at deres hunder ikke vil passere. Jeg synes enhver hund som skal brukes i avl bør testes, fordi oppfatning av hva som er "bra" gemytt vil kunne være fullstendig subjektivt.

En oppdretter som bor på landet behøver ikke nødvendigvis ha et problem i verden med endel ting, så selger de kanskje valp til byen - som dras bang inn med på alt, og så ser du hvor landet ligger... ting som avreaksjon, skuddberørthet etc. Utstilling eller prøver tilsvarer ikke hverdagen.

Når det gjelder sosialisering, så er den tekniske termen kun frem til 4 måneders alder, og det som skjer hos OPPDRETTER i de siste ukene før levering minst like viktige. Oppdrettere med for "skjermete" valper kan gjøre stor skade allerede der, hvis arven ikke er av det beste.

Hva du klarer å gjøre i dette begrensede vinduet behøver ikke være det som skal til... hvis ikke oppdretterne har gjort godt arbeid, altså innser kullets eventuelle svakheter. Studier av katt har vist at kattunger etter far som er kjent for å gi kull med dårlig gemytt, vil "arve" hans dårlige gemytt dersom de ikke håndteres mye i pregningsperioden. Kull etter far som har gitt "godt temperament" før, tåler begge deler - altså OGSÅ mangelfull sosialisering.

Men oppdrettere som nøler med å innrømme svakheter... de nøler jeg med å kjøpe fra, fordi de ikke alltid vil innse eventuelle problemer på linjene, og kan imøtegå dem.

MH-testene er forøvrig noe som ikke skal bestås/ikke bestås, men de brukes som et "måleredskap" hvor man kan se de ønskede verdiene, og følge rasene over tid - og se hvor man bør satse spesielt når ting begynner å bli ikke så bra som ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes svaret ovenfor så litt tynt ut og siden jeg så at det var flere her som var interessert i å lære litt og vite litt mer, har jeg skrevet ned momentene med en liten forklaring. Først har jeg tatt karaktertesten også har jeg tatt med FA (Funksjonsanalyse).

Litt om karaktertest

Formål med karaktertest:

Formålet med testen er å teste hundens tilgjengelighet, nervekonstitusjon samt skuddfasthet.

Deltakelse: Hunder som er registrert i NKK eller i et register anerkjent av NKK har rett til å kunne delta . Hunden må ha fylt 10 mnd. Hunden kan kun testes en gang ved samme arrangement, og maks. 3 ganger totalt.

Påmelding: Påmeldingen er bindene, og skal skje skriftlig tilarrangøren innen 2 uker før prøven avholdes. Hvor og når prøven avholdes finnes i terminlisten fra NKK . (Fåes ved henvendelse NKK eller Internett) Eiere som ikke er medlem av NKK eller samarbeidende klubb skal betale dobbel avgift.

Gjennomføring av prøven: De påkjenningene hunden utsettes for under en karaktertest skal ikke være større enn den normalt møter i samfunnet.

Kravet er at hunden skal tåle slike påkjenninger på en tilfredsstillende måte. Hunden skal gjennom testen føres i en minst 1,5 meter lang, løst hengende line. Prøven består av 5 momenter

Tilgjengelighetsprøven

Hunden skal konfronteres med personer som er fremmed for den, og bør spontant og uten redsel eller aggressivitet, søke kontakt med de fremmede personene.

Passiv figurant

Hunden skal passere en tildekket passiv sittende figurant.

Nervekonstitusjonsprøven

Hunden utsettes for en form for naturlig forekommenden "skrammel", noe som faller ned på en blikkplate.

Forstyrrelsen kommer fra siden når hunden passerer. Den skal kunne registrere hvor lyden kommer fra, og innen rimelig tid gå frem til" skrammelet" og være villig til å undersøke hva som har hendt, uten å være redd eller oppjaget.

Visuell påvirkning

Plutselig tilsynekomst av en figurant som beveger seg raskt på skrå foran, og videre fra hunden. Maks. 5 meter.

Skuddprøve

Prøve av hundens skuddfasthet skjer med skuddløsning fra 9mm startpistol. Det kan avfyres både enslige skudd, og skudd i serier. De to obligatoriske skuddene skal ha rekkefølgen aktivitet og deretter passivitet.

Avstand fra skytter til hund skal ved skuddløsning være minimum 25 meter.

Løpske tisper: Løpske tisper kan gis anledning til å delta på prøven. Tispen får da ikke adgang til prøveplassen før prøvens leder har gitt tillatelse til dette.

Hundefører plikter å melde fra til arrangøren hvis tispen har løpetid!

Litt om FA

Formål: En hund må være i besittelse av visse elementære egenskaper for å kunne fungere tilfredsstillende. I følge etologisk terminologi er adferd gruppert i funksjonskretser. De funksjonskretser som antas å være av størst interesse for hundens nytte er flokk, jakt, undersøkelse og forsvar.

I avls og innlæringssituasjoner er det viktig å få en oppfatning av den enkelte hunds motivasjon og reaksjonsterskel i de ulike funksjoner og deler av dem.

Det er nødvendig å kontrollere hundens mulighet til å koble mellom forstyrrelser og handling, samt muligheten til å kontrollere reaksjon og avreaksjon. En annen del av testen er å beskrive ulike typer av redsel.

Funksjonsanalysens tilsiktede mål er å kunne beskrive/måle i hvor sterk grad hunden er i besittelse av disse og andre egenskaper.

Man trener selvfølgelig ikke på momentene før testen!

Deltakelse:Hunder som er registrert i NKK eller i et register anerkjent av NKK har rett til å kunne delta . Hunden må være fylt 22 mnd og maksimum 48 mnd. for å kunne delta på FA. Hunden kan kun testes to ganger totalt.

Påmelding: Påmeldingen er bindene, og skal skje skriftlig tilarrangøren innen 2 uker før prøven avholdes. Hvor og når prøven avholdes finnes i terminlisten fra NKK . (Fåes ved henvendelse NKK eller Internett) Eiere som ikke er medlem av NKK eller samarbeidende klubb skal betale dobbel avgift.

Gjennomføring av prøven: Testbanens utforming skal være slik at den skaper situasjoner som gir hunden slike opplevelser at den må benytte de systemer man vil beskrive. Foran hvert moment skal hundefører informeres om hvordan han skal opptre under testen.

Under en funksjonsanalyse testes hundens:

Sosiale funksjoner:

*Tilgjengelighet

*Lekelyst

*Flokkdrift

*Sosial kamp

*Sosial dominans

Jaktfunksjonen:

*Jaktlyst

*Byttegripende

Forsvarsfunksjonen:

*Forsvarlyst

*Funksjonsutvikling

*Terskelverdi, flukt/angrep

Nervekonstitusjon:

*Avreaksjon

*Konsentrasjon

*Koordinering

*Temperament

*Mot

*Skarphet

*Skuddfasthet

Det kreves ingen spesielle kunnskaper av hund eller fører for å kunne delta på prøven.

Det er lov til å være med å se hunder testes, og det kan være en idé å se noen andre hunder før man går med sin egen.

Se her ja. ;) Der var hele. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja. :( Der var hele. :P

Du skal se at du kan bli overrasket :P en sånn test forteller oss eiere en god del, selv om den blir ikke bestått, så vet man hva man har å jobbe videre med og det forteller oss litt mer om hva som bor i hundene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal se at du kan bli overrasket :( en sånn test forteller oss eiere en god del, selv om den blir ikke bestått, så vet man hva man har å jobbe videre med og det forteller oss litt mer om hva som bor i hundene våre.

Jeg er klar over hva en slik test kan fortelle.Odin har "bestått" sin mh. Det er og derfor jeg gjerne vil teste hundene tidligst mulig. Desverre er det mange som jukser rått på slike tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...