Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hvor langt går dere med en valp på 5 måneder? Fordeler dere småturer utover dagen eller går dere en langtur hver dag?

Minner om at overskrifter skal være beskrivende for emnet - Mod. Kaja 

Skrevet

5 mnd, så langt jeg vil. Jeg hadde kanskje begrenset type dagsturer i fjellet, men nå har ikke det vært aktulet så lenge min var på den alderen uansett. I den alderen har jeg som regel begynt sykkeltilvenning også.

Skrevet

Jeg har en som er vel noe over fem måneder nå. Vi trappet opp gradvis, og går vel nærmest samme lengde turer som jeg gikk da jeg bare hadde eldstehunden, nå. Vi er gjerne ute iallefall et par timer(lengre på lange turer), og varierer mellom å surre rundt i en av skogene ikke langt fra der vi bor, til lengre turer, og noen ganger besøke bysentrum/en park i nærheten. Ofte med innlagt trening(lete etter ting, etc). Det takler han helt fint nå. 

Skrevet

Lurer på om ikke dette med lengde på turer avhenger av rase/type hund, og selvfølgelig om hunden går løs eller i bånd. Antar at trådstarter spør om lengde på turer relatert til fysisk aktivitet, og dermed belastning på uferdige sener, leddbånd og ledd? Og forskjellige raser har vel både forskjellig aktivitetsnivå og - om vi skal være ærlige - forskjellige fysiske utfordringer. Dermed er mitt spørsmål om ikke valpens aktivitetsnivå bør sees i sammenheng med dette? Altså ikke generalisere slik at det samme gjelder for alle raser?

Skrevet

Nå er jeg på min tredje GD, og de har fått lange, gode turer i terreng fra de var 10-12 uker gamle. Ingen av de har hatt skjelettproblemer, alle tre er rtg fritt foran og bak. Jeg husker hvor mye pes jeg fikk fra *ekspertene* da jeg hadde min første, jeg kom til å gå henne ihjel fikk jeg høre flere ganger... Nå er det derimot normen å anbefale mye tid i terrenget fra de er små, nettopp for å styrke sener, ledd og muskulatur. 

• Like 4
Skrevet

En time i skogen kan være mye forskjellig. Jeg er enig i at en gåtur på en time i skogen er helt innenfor med en hund på 5 mnd :) . En joggetur, kanskje ikke..

Skrevet
På 10.9.2017 at 1:03 PM, Mirai skrev:

En time i skogen kan være mye forskjellig. Jeg er enig i at en gåtur på en time i skogen er helt innenfor med en hund på 5 mnd :) . En joggetur, kanskje ikke..

Vi rusler bare, tenker ikke å begynne å jogge enda nei :)

• 2 weeks later...
Skrevet
Akkurat nå, musli skrev:

Har et spørsmål til, går dere morgen og kveldstur (i så fall hvor langt) med en valp på den alderen eller bare lufter dere den i hagen?

Jeg er lat. Mine hunder får aldri verken morgentur eller kveldstur - og dermed venner jeg heller aldri mine valper til at de må få det. Eller tur og tur... vi rusler en runde på jordet mitt - den er kanskje 300 m lang... på den tiden får hundene tid til å gjøre fra seg det de må, ikke mer. Jeg vil ikke ha hunder som forventer lange turer morgen og kveld :) 

• Like 2
Skrevet

On 8.9.2017 at 9:26 PM, Cocky said:

Lurer på om ikke dette med lengde på turer avhenger av rase/type hund, og selvfølgelig om hunden går løs eller i bånd. Antar at trådstarter spør om lengde på turer relatert til fysisk aktivitet, og dermed belastning på uferdige sener, leddbånd og ledd? Og forskjellige raser har vel både forskjellig aktivitetsnivå og - om vi skal være ærlige - forskjellige fysiske utfordringer. Dermed er mitt spørsmål om ikke valpens aktivitetsnivå bør sees i sammenheng med dette? Altså ikke generalisere slik at det samme gjelder for alle raser?

Njæ, egentlig ikke, men nå svarer jeg som regel i tid og ikke km feks når jeg svarer. For jeg tenker at det evt begrenser seg selv, har man en engelsk bulldog feks så er det vell lite sannsynlig at man får gjennomført en lang løpetur feks om man så hadde prøvd. Og samme med hunder som evt synes det er kjedelig å gå i bånd og som kanskje ikke er så glad i å gå tur, de kommer til å streike når de er lei så da blir det ikke mer tur da. Men ingen raser trenger å begrenses på tur om de vil selv i den alderen :) Så fremt det er en gradvis økning på mengde tur sånn at deres fysiske form henger med, men alt dette gjelder jo egentlig uansett rase. :) 

16 minutes ago, musli said:

Har et spørsmål til, går dere morgen og kveldstur (i så fall hvor langt) med en valp på den alderen eller bare lufter dere den i hagen?

Jeg foretrekker å gå flere turer med valpene mine om jeg har mulighet, rett og slett fordi de da blir litt mer behagelige å ha i hus :) Men det er jo ikke noe man må selvsagt. Hvor langt jeg går på sånne småturer som kommer i tillegg til hovedturen kommer litt an på hva jeg orker, hva jeg har mulighet til og hvordan resten av dagen har vært, men 20-40 min ca :) 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. Takk for svar.  Nei, jeg har alltid ment og prøvd å unngå å hilse på hunder. At hunden min bare skal lære seg at andre hunder eksisterer, men at han ikke har noe med de å gjøre. Annet enn de 2-3 hundevennene han har. Det skal jo sies at vi bor på landet, så ferdes mest i skog og fjells, så vi møter ikke folk eller hunder så ofte hjemme. Men han er veldig trygg og grei, mtp han har vært med meg på jobb over hele landet siden han var 10 uker. Har tatt han med meg inn til byen ved noen anledninger for sosialisering, altså se men ikke røre, og det går stort sett kjempe flnt. Men da er det mer avstand, og jeg har prøvd med alle mulig godbiter og ball, og det er som en bc flest at det er ballen som er best. Men det bruker vi svært sjeldent da han girer seg opp altfor mye og mister fokus. Med ballen kan han være løs blant hunder og folk uten å bry seg om de. Hadde vært morsomt å hatt halvparten av fokuset hans uten ball, som han har med ball 😀 Nå blir han 2 år om en mnd, og problemet rundt hunder har blitt mye bedre. Og vi har ikke gjort noe annerledes egentlig, annet enn å prøve å få mer avstand. Han kan løfte litt på halen og pelsen, men ingen bjeffing eller knurring. Han lander veldig fort etter vi har passert også. Hadde ett tilfelle hvor en liten hund løpt mot og bjeffet og herjet i inngjerdet hage, da dro han i båndet og reiste litt pels. Men ingen lyd da heller, men ble fint med videre og snuste for seg selv i grøfta mens den andre holdt på i bakgrunn. Mye av det er nok pga båndet virker det som også. I langline hvor han får fler forsøk og muligheter til å tenke selv, før lina blir stram så går det bedre enn i kort bånd hvor det kanskje blir stramt med en gang. Så jeg tror jo vi er på bedringens vei, og at det vil bli enda bedre mellom 2 og 3 år 🤞
    • Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...