Gå til innhold
Hundesonen.no

Stortingsvalg 2017


mushi
 Share

Recommended Posts

Hvor mange her har tatt en eller flere valgomattester? Åpenbart burde jeg stemme SP men siden de ikke akkurat kan beskyldes for å være så opptatt av dyrevelferd eller rovdyr..så er de uaktuelle. Det var forøvrig forunderlig få poeng som skilte på de tre partiene som ble utpekt som mine 'vinnere'. AP, SP og Frp.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 551
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordi det er ekstremt mye dyrere å bo alene enn sammen med noen. Se nå i første omgang bort fra barn. Boliglån/husleie, kommunale avgifter, boligskatt og utgifter til bil - de virkelig store utgi

Det tar i snitt 7 år å få innvilge uføretrygd, det er altså snittet.Den største gruppen mottagere av uføretrygd er godt voksne damer som har ødelagt kroppen sin etter en lang yrkeskarrière (ofte i har

Posted Images

Guest Kåre Lise

Huff da. 

Tørr brønn nær Goliat-feltet i Barentshavet :shocked:

Mon tro hva all denne prøveboring uten resultat koster staten og samfunnet. Ikke mye rasultater.. http://www.npd.no/no/Nyheter/Resultat-av-leteboring/

Så mye koster en letebrønn pytt pytt, bare noen hundre mill. 

Teknisk Ukeblad tar ansvar:

Hei, oljearbeider. Du er ikke glemt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Kåre Lise said:

Interesant å se svineriet de holder på med i Longyerbyen. Fin analogi til grøftegravinga her på fastlandet. Gruvedrift som går heidundrende underskudd, subsidiert med vanvittige millioner. Hva vil folket ha? gruvedrift. *surprise*.:|

https://tv.nrk.no/program/KOID23004017/longyearbyen-en-bipolar-by

Så du dømmer kullkraftverk globalt, på bakgrunn av lønnsomheten av SNSK sine operasjoner på Svalbard? Du tror ikke det er en anelse sneversynt? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Så du dømmer kullkraftverk globalt, på bakgrunn av lønnsomheten av SNSK sine operasjoner på Svalbard? Du tror ikke det er en anelse sneversynt? ;)

Nå har jeg fordømt kullkraftverk globalt lenge før jeg så dokumentaren i går så det henger vel ikke helt på greip?

Men om du snur på det så var jo poenget at det samme skjer på lille isolerte svalbard som i resten av verden. 

Ren kull a gitt, den var god. Hørt den før. Ren olje, Statoil har nå omsider solgt seg ut men de solgte jo rein oljesandolje også. Snakeoil. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kåre Lise said:

Nå har jeg fordømt kullkraftverk globalt lenge før jeg så dokumentaren i går så det henger vel ikke helt på greip?

Men om du snur på det så var jo poenget at det samme skjer på lille isolerte svalbard som i resten av verden. 

Ren kull a gitt, den var god. Hørt den før. Ren olje, Statoil har nå omsider solgt seg ut men de solgte jo rein oljesandolje også. Snakeoil.

Skjer overhodet ikke i hele verden. Kullkraft er den mest tilgjengelige energiformen globalt, det blir mer og mer av det, og de blir mer og mer effektive. Enten du liker det eller ei, så må man noen ganger innse at for å fore menneskehetens strømbehov - så er kullkraft kommet for å bli. Kullkraft står for 42% av strømproduksjonen i Tyskland, for eksempel. Tror mange i Norge lider av misinformasjon hva gjelder kullkraftverk. Tror mange hadde hatt godt av et besøk på et faktisk kraftverk og se hvordan ting går for seg. Det er noe ganske annet enn hva vi skinnhellige nordmenn ofte tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kommentarfeltet sitt det. :D Dæven døtte hvor dårlig opplyst er det mulig å være?

Fantastisk tiltak, kanskje blir det igjen mulig for trafikken å flyte gjennom Oslo også. Hjelper jo ikke med 10-felt når nesten alle skal inn og ut av sentrum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
På 9/27/2017 at 10:51 AM, Kåre Lise skrev:

Huff da. 

Tørr brønn nær Goliat-feltet i Barentshavet :shocked:

Mon tro hva all denne prøveboring uten resultat koster staten og samfunnet. Ikke mye rasultater.. http://www.npd.no/no/Nyheter/Resultat-av-leteboring/

Så mye koster en letebrønn pytt pytt, bare noen hundre mill. 

Teknisk Ukeblad tar ansvar:

Hei, oljearbeider. Du er ikke glemt!

Og litt mer om oljeskatt og hva dette koster staten og samfunnet. UnF#%&believable.

Det er nye tider. Det må oljeskatten tilpasses

Sitat

At selskaper får utbetalt 78 prosent av utgiftene sine på den måten har med rette vakt oppsikt blant mange.

Sitat

Som økonomiprofessor Karen Helene Ulltveit-Moe påpekte i gårsdagens DN, ligger de store særfordelene andre steder. Avskrivningsreglene og den såkalte friinntekten koster fellesskapet årlig rundt 15 milliarder, og motiverer investeringer som ikke nødvendigvis er de mest lønnsomme for samfunnet.

Men råd til grønne arbeidsplasser for å erstatte svineriet det har vi ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Kåre Lise said:

 UnF#%&believable.

Gratulerer, du har innsett at verden er føkka. Nå kan du sette deg ned med en god konjakk og tenke at du heller ikke kan gjøre en drit med det, og at vi er relativt mega-føkka med tanke på at ca 2-4 milliarder mennesker i Kina, India, Bangladesh og Asia generelt holder på å bevege seg fra U-land til I-land, med dertilhørende energibehov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet til at egentlig bør man avskaffe unge sinte menn og gamle sure gubber, de er kilde til mye vondt, både på den ekstreme høyresiden, på den radikale islam siden og var vel de som valgte inn Trump.. tror verden ville blitt et fredeligere sted da gitt.. (jeg leste en gang en scifi historie om menn som hadde vært på romferd nær lysets hastighet en del år, da de kom tilbake til jorden var det gått en god stund siden de hadde vært der - og da var menn avskaffet! Og det endte med at de stakkars romfarerne ble avskaffet de og). 

Når det er sagt, det mest skremmende nå er hvor akseptabelt hatskhet og usaklighet er blitt.. det gir store polariseringer, avgrunner som ikke kan lukkes. I min ungdomstid så var det IRA, PLO, den røde Arme, Bader-Mainhof og nynazister som drev med terror og forferdelige ting (bl.a. husker jeg enda bildene etter IRA sprengte dronningens garde i England, de der til hest - husker enda bildene av alle de stakkars lemlestede hestene, det var hestene som gjorde inntrykk på meg.. ikke menneskene egentlig)- men jeg tror aldri samfunnet ble så splittet som det er nå. Og det skyldes vel muligheten til å ytre all slags elendighet og eder og galle til likesinnede på sosiale media tror jeg. Og mangel på kildekritikk. 

En del av fremmedhatet som rår nå, er nok delvis velstanden vi har, ikke bare her i Norge men i Europa - det er noe som heter mye vil ha mer, og man vil ikke dele hvis det innebærer mindre livskvalitet for en selv, et ganske dyptsittende naturlig instinkt tror jeg, men ikke bra selv om det er naturlig.. Og så tror jeg alle moderate partier har sovet i timen. Folk vil ikke ha kriminelle innvandrere eller unge menn som aldri har sett kvinner før som hopper på alt de ser (slik tilfellet var ved nyttårsfeiringen i Köln var det vel?). Slikt må slås hardt ned på umiddelbart, slik at samfunnet ser at det blir håndtert og fortsetter å føle seg trygge. For ellers så blir det tydeligvis denne hangen til ytterliggående menneskeforaktende partier, selv for mennesker som i utgangspunktet slets ikke er fæle mennesker. 

Og mediene har sin del av skylden også. De fokuserer så enormt på de gale sidene og  skremmer og hauser opp,istedenfor litt mer balanse.  De tar sjeldent for seg de positive sidene ved innvandrere - alle de som er kjempealrighte mennesker - og det er mange av dem - veldig mange faktisk. Og så de humanitære sidene - å leve i et land med krig, klart man må flykte da - skal de liksom sitte der og vente på å bli meiet ned? 

Jeg ser en del kommentarer (forsøker å unngå kommentarer for jeg blir så deprimert av dem. ) som er i samme leia som nevnt ovenfor med familien i Nacka, at innvandrere får så mye. Dette i et land hvor man har fått skolegang, man får helsehjelp, man får hjelp til å få jobb (vel en slags hjelp..), og man får noe støtte (jeg synes uførtrygdede bør få mer jeg da..) om man ikke kan jobbe - hva har  for eksempel en sunn&frisk 20-åring allerede kostet samfunnet i kroner og ører? Det må da være noen millioner? Det er et stykke igjen til at en enkel innvandrer har kostet like mye.  

Jeg kommer enda ikke over Listhaugs kommentar om flyktninger som blir båret på gullstol samtidig som bildene av den lille druknede 2-åringen på stranden gikk verden rundt. Dit er vi kommet altså, en person som kan si noe slikt, sitter i regjeringen i vårt land. Ikke medynk for små barn en gang.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, TonjeM said:

Jeg har kommet til at egentlig bør man avskaffe unge sinte menn og gamle sure gubber, de er kilde til mye vondt, både på den ekstreme høyresiden, på den radikale islam siden og var vel de som valgte inn Trump.. tror verden ville blitt et fredeligere sted da gitt.. (jeg leste en gang en scifi historie om menn som hadde vært på romferd nær lysets hastighet en del år, da de kom tilbake til jorden var det gått en god stund siden de hadde vært der - og da var menn avskaffet! Og det endte med at de stakkars romfarerne ble avskaffet de og). 

Når det er sagt, det mest skremmende nå er hvor akseptabelt hatskhet og usaklighet er blitt.. det gir store polariseringer, avgrunner som ikke kan lukkes. I min ungdomstid så var det IRA, PLO, den røde Arme, Bader-Mainhof og nynazister som drev med terror og forferdelige ting (bl.a. husker jeg enda bildene etter IRA sprengte dronningens garde i England, de der til hest - husker enda bildene av alle de stakkars lemlestede hestene, det var hestene som gjorde inntrykk på meg.. ikke menneskene egentlig)- men jeg tror aldri samfunnet ble så splittet som det er nå. Og det skyldes vel muligheten til å ytre all slags elendighet og eder og galle til likesinnede på sosiale media tror jeg. Og mangel på kildekritikk. 

En del av fremmedhatet som rår nå, er nok delvis velstanden vi har, ikke bare her i Norge men i Europa - det er noe som heter mye vil ha mer, og man vil ikke dele hvis det innebærer mindre livskvalitet for en selv, et ganske dyptsittende naturlig instinkt tror jeg, men ikke bra selv om det er naturlig.. Og så tror jeg alle moderate partier har sovet i timen. Folk vil ikke ha kriminelle innvandrere eller unge menn som aldri har sett kvinner før som hopper på alt de ser (slik tilfellet var ved nyttårsfeiringen i Köln var det vel?). Slikt må slås hardt ned på umiddelbart, slik at samfunnet ser at det blir håndtert og fortsetter å føle seg trygge. For ellers så blir det tydeligvis denne hangen til ytterliggående menneskeforaktende partier, selv for mennesker som i utgangspunktet slets ikke er fæle mennesker. 

Og mediene har sin del av skylden også. De fokuserer så enormt på de gale sidene og  skremmer og hauser opp,istedenfor litt mer balanse.  De tar sjeldent for seg de positive sidene ved innvandrere - alle de som er kjempealrighte mennesker - og det er mange av dem - veldig mange faktisk. Og så de humanitære sidene - å leve i et land med krig, klart man må flykte da - skal de liksom sitte der og vente på å bli meiet ned? 

Jeg ser en del kommentarer (forsøker å unngå kommentarer for jeg blir så deprimert av dem. ) som er i samme leia som nevnt ovenfor med familien i Nacka, at innvandrere får så mye. Dette i et land hvor man har fått skolegang, man får helsehjelp, man får hjelp til å få jobb (vel en slags hjelp..), og man får noe støtte (jeg synes uførtrygdede bør få mer jeg da..) om man ikke kan jobbe - hva har  for eksempel en sunn&frisk 20-åring allerede kostet samfunnet i kroner og ører? Det må da være noen millioner? Det er et stykke igjen til at en enkel innvandrer har kostet like mye.  

Jeg kommer enda ikke over Listhaugs kommentar om flyktninger som blir båret på gullstol samtidig som bildene av den lille druknede 2-åringen på stranden gikk verden rundt. Dit er vi kommet altså, en person som kan si noe slikt, sitter i regjeringen i vårt land. Ikke medynk for små barn en gang.

Jeg er enig og uenig med deg. Du er inne på noe, men så faller du gjennom igjen.

Du helt rett i at moderate partier sover i timen. Som nevnt, ingen gagner på at man ikke tør ta den *SERIØSE* debatten om innvandring. Den avbalanserte, oppegående debatten. Den som ikke er polarisert eller ekstremt fundamentert.

Men du har ikke rett i at mediene har skyld fordi de ikke fokuserer på de positive tingene ved innvandrere. Unnskyld meg men hvor har du vært og lest nyheter de siste 3-5 årene? På nordfront.no/se/com/org (eller hva de har :P ). Mediene går MEGET langt for å fremme hvor stakkarslig innvandrere er, hvor ekstremt fantastiske de er, hvor slemme alle rasister er. Det er riktig at mediene har skyld i polariseringen, men det er også fordi innvandrere og innvandringsskeptikere framstilles meget skjevt i media. Innvandrere er fredet og skal helst aldri nevnes i annet enn positive ordlag, og alle som er innvandringskritiske er nazister. Punktum. Ingen ting i mellom, ingen rom for debatt, ingen rom for nothing. Firkanta boks, rammene satt, ferdig. Det blir det ubalanse og grobunn for ekstreme meninger for, selv jeg som jo er et senterparti/senterpolitisk menneske kjenner det direkte stritter i pelsen på ryggen av denne firkanta holdningen til mediene.

Deretter er det vel forsåvidt riktig at innvandrerenes kostnader er noe overdrevet, men poenget her er vel at man a) burde være mer tydelig på hva som er riktig og galt, b) skylde på mediene som liker å publisere store krigsoverskrifter om slemme rasister som mener ditten og datten og vips så tror alle på det som er sagt. Polarisering betyr at man raskere hopper på vogna av kritikk og hat, og da må kommunene, fylkene og landene trø litt mer varsomt når de lar en polygam mann med 8 koner få lov å ha 8 forskjellige leiligheter når en vanlig NAV'er i Sverige knapt får tak over hodet. Altså, bare fordi han har en annen religiøs tro. Hadde det vært motsatt, en polygam nordmann som krevde å få 10 kommunale boliger på bekostning av ensomkommende "flyktninger" fra Ghana, så hadde det vært baluba. Igjen, det er den der ubalansen.

Sist men ikke minst synes jeg personlig du avsluttet meget ubalansert. Innvandrerdebatten er kjempeviktig, og Sylvi Lysthaug er en politiker som synes det er urettferdig at vi har eldre som legges klokka 14:00 fordi vi ikke har råd til å dekke kommunale sykehjem med nok sykepleiere, mens innvandrere får goder som kanskje er overflødige sett i kontekst med.... Det er mange mennesker som synes det, og for å få vårt samfunn til å gå rundt må man ha noen som sier "nå må vi revurdere budsjettet". Bare fordi det sitter kyniske bakmenn nede i midtøsten og sender flyktninger til Europa med utstyr som er under en hver kritikk, så kan ikke vi legge ned vår egen innvandrerdebatt. Den eneste måten å forhindre dødsfallet på det lille barnet i Middelhavet ville vært å satt inn enda strengere patruljering av hele kyststrekka mellom Hellas og Tyrkia, samt hele nordkysten av Afrika. UANSETT hva vi gjør i Norge, så vil det være skruppeløse menn som fyller flytevester med papir og tar 5000kr for å sende en familie med håp om bedre liv enn de har i Tyrkia, Marokko eller Algerie. For der man kan tjene penger, der står det noen og tjener penger. Akkurat som det smugles heroin inn i Norge, akkurat som det smugles miniatyrvalper inn i Norge. Vi må stoppe de skruppeløse bakmenn som tjener penger på det, nytter ikke å bare åpne flere og flere hjelpesenter for de miniatyrvalpene som blir flere og flere i Norge, eller bare åpne flere og flere avrusningssentre etterhvert som mer og mer narkotika kommer inn i Norge. (Jeg sier ikke det gjør det, men skaper et bilde). Vi må stoppe de som sender flyktninger ut på havet, vi må ta vekk det økonomiske incentivet. Vi kan ikke være gråtekoner som sier at et dødt barn skal kontrollere en ekstremt stor, tung og alvorlig debatt i milliardklassen, som omfavner Norge, Europa og hele verden. Og vi får ikke stoppet det økonomiske incentivet før vi får på plass en bedre ordning både hva gjelder innreise, infrastruktur, hjelpearbeid både i og rundt utsatte områder, bidrag til kystvaktarbeid, undercoverarbeid, etteretning for å avdekke svindel, bedrag og mafiavirksomhet, SÅ VEL SOM integrering.

/ tanker over et glass rødvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Kåre Lise said:

De som holder på i Sverige i helgen er i følge NRK-nyhetene holocaust-fornektere. 

Det har alltid eksistert holocaust-fornektere. Forskjellen på nå og da jeg var ung i forrige årtusen en gang, var at den gangen så var de mindre synlige, utskudd, og samfunnet tok avstand fra dem. De fikk ikke lov å demonstrere i gatene, det var ingen steder de kunne få bred aksept for meningene sine, og det var ingen med vettet i behold som turte å si høyt at nazistene var inne på noe med folkemordet sitt. Det var heller ingen med vettet i behold som refererte til nazi-"fakta" som om det var sannheter  heller. Det har blitt stuereint å fremme nazistiske tanker. Det skal forstås, de skal ha et talerør, de skal få demonstrere i gatene våre åpent, med politibeskyttelse.. Og det er fader meg skummelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
12 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Gratulerer, du har innsett at verden er føkka. Nå kan du sette deg ned med en god konjakk og tenke at du heller ikke kan gjøre en drit med det, og at vi er relativt mega-føkka med tanke på at ca 2-4 milliarder mennesker i Kina, India, Bangladesh og Asia generelt holder på å bevege seg fra U-land til I-land, med dertilhørende energibehov. 

Jeg postet om norske utgifter til oljeleting i en stråd om stortingsvalget 2017. 

Har forlengst innsett at verden er føkka. Vi har likevel noe forskjellig syn på saken.

Jeg drikker ikke og trenger ikke drikke bort sorgene, ellers takk. 

Og ja vi kan gjøre noe med det.

Kina sa du? Kina: 10 prosent av nye biler må være elektriske eller gå på biodrivstoff fra 2019

 

10 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Norsk olje og gass, nord for 62*N, har gitt verdiskapning på 2800 milliarder kroner (nok til å lønne alle lærerene i grunnskolen i 40 år), viser rapport framstilt av OSLO economics

https://norskoljeoggass.no/Global/Verdiskaping nord for 62. breddegrad. Notat for NOROG.pdf

Oljefondet runda 8000mrd. i år. Høres enda bedre ut enn stusselige 2800mrd. Det betyr lite for fremtiden, vi vil aldri aldri kunne fortsette å leve på olje. Det er oppe og vedtatt, du må gjerne i din hydrokarbonforherligelse tro det men det er svært lite realistisk. Ikke bare mtp miljø og klima men også økonomisk. 

Solar and wind power cheaper than fossil fuels for the first time

Snøballen er i gang, hvordan er det du ser for deg at den skal reverseres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Kåre Lise said:

Jeg postet om norske utgifter til oljeleting i en stråd om stortingsvalget 2017. 

Har forlengst innsett at verden er føkka. Vi har likevel noe forskjellig syn på saken.

Jeg drikker ikke og trenger ikke drikke bort sorgene, ellers takk. 

Og ja vi kan gjøre noe med det.

Kina sa du? Kina: 10 prosent av nye biler må være elektriske eller gå på biodrivstoff fra 2019

Oljefondet runda 8000mrd. i år. Høres enda bedre ut enn stusselige 2800mrd. Det betyr lite for fremtiden, vi vil aldri aldri kunne fortsette å leve på olje. Det er oppe og vedtatt, du må gjerne i din hydrokarbonforherligelse tro det men det er svært lite realistisk. Ikke bare mtp miljø og klima men også økonomisk. 

Solar and wind power cheaper than fossil fuels for the first time

Snøballen er i gang, hvordan er det du ser for deg at den skal reverseres?

For det første, jeg har ikke behov for at noe reverseres, jeg har bare en personlig overbevisning om at denne snøballen som du tror ruller overhodet ikke eksisterer :) Din faste og sterke tro på dette er imponerende, du er heldig som er så overbevist.

Kina ja... Mener du at det skal være et bevis på noe at Kina har bestemt at 10% av Kinas biler skal være elektriske? Hva skal det nytte, når 90% er gamle raillsjåer? Det er forøvrig helt riktig at Kina inngår mange avtaler om å kutte, redusere, forminske. De gjør alt for å bedre sitt bilde. 

http://www.powermag.com/who-has-the-worlds-most-efficient-coal-power-plant-fleet/

"China Is Not Far Behind.In China, a government crackdown to shackle rampant air pollution and shutter small, aging, and less-efficient coal plants, as well as soaring investments in research and development (R&D) of advanced coal technology, have transformed its energy sector, the IEA says. The country’s coal-fired fleet has an average operational efficiency of 38.6%—higher than the average across IEA member countries. "

Electricity_Production_in_China.png

Til sammenlikning er total energiproduksjon i Norge ~2300TWh pr/år, og det har vi ligget på jevnt og trutt i mange år. Kinas behov bare øker, øker og øker.

Spørsmålet er: hvor mye av dette er reellt? Og hvor mye slippes ikke ut av statlige bedrifter som ligger bortgjemt i en ørken hvor ingen er?

 

https://www.theguardian.com/environment/2017/jun/13/coal-global-demand-falls-2016-second-year-in-row-fossil-fuel

"Wind, solar and and other renewable power sources grew faster than any other fuel at more than 14% in 2016, slightly below the 10-year average.

However, energy demand growth globally was weak, at only 1%, almost half the 10-year average. Nearly all the growth came from developing countries, with China and India accounting for around half of new demand.

As a result, global carbon emissions flatlined for the third year in a row. BP called the stalled emissions “a very significant break from the past”, but acknowledged that they would need to fall if countries are to meet the Paris deal’s goal of keeping temperature rises in check."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
47 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

*klippet*

Altså, hva skal man svare på dette? Jo, ting kan ikke bare fortsette å øke eksponensiellt i det uendelige. Dette tror jeg du vet veldig godt, det er hverken fysisk eller matematisk mulig. Økningen vil på et tidspunkt avta noe du langt på vei bekrefter og den vil måtta avta før den stagnerer for deretter å synke. Og dette bekrefter dine egne sitater om du ser på litt mer enn den kinesiske grafen. 

Vi kan heller ikke sammenligne oss med Kina i forhold til hvor vi er i utvikling. Dette er bare å se på hva Rosling snakket om så lenge han levde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
5 timer siden, Kåre Lise skrev:

Altså, hva skal man svare på dette? Jo, ting kan ikke bare fortsette å øke eksponensiellt i det uendelige. Dette tror jeg du vet veldig godt, det er hverken fysisk eller matematisk mulig. Økningen vil på et tidspunkt avta noe du langt på vei bekrefter og den vil måtta avta før den stagnerer for deretter å synke. Og dette bekrefter dine egne sitater om du ser på litt mer enn den kinesiske grafen. 

Vi kan heller ikke sammenligne oss med Kina i forhold til hvor vi er i utvikling. Dette er bare å se på hva Rosling snakket om så lenge han levde. 

 

Selvfølgelig er det matematisk mulig at noe øker eksponensielt i det uendelige. I praksis er selvfølgelig saken en annen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
14 hours ago, Kåre Lise said:

Flest høgrepopulistar der det er færrast innvandrarar

AfD gjorde det godt over heile Tyskland med om lag 13 prosent av stemmene, dei får nesten hundre seter i Forbundsdagen. Men det er eit paradoks at oppslutninga er størst i aust, der det bur færrast innvandrarar.

Lek med statistikk er fint när man ikke har historisk kunnskap og tar for seg andre statistisk signifikante variabler. Hvorfor forstäsegpäere i Norge skal sitte og tolke ting uten ä ta for seg historiske trender, ökonomiske tilstander og *historikk* i sine "politiske analyser" blir liksom litt dumt. Det er mer til öst og vest-tyskland enn "mange" innvandrere her vi bor, og "lite" innvandrere borti östen... 

Ganske enkelt er det slik at Öst-Tyskland har en enorm arbeidsledighet og svärt tunge sosiale forhold som er en historisk arv etter den horrible kommunist-DDR-tiden de var underlagt. Dette er en arv som enda henger igjen, og gjör livet svärt tungt til menneskene som bor der. Levevilkärene er därligere, og ungdommen er arbeidsledig + har lite ä gjöre = de blir fortvilte. Fortvilelse over egen tilstand gjör at man önsker at staten gjör noe. Man ser pä tv at staten henter inn masse innvandrere som fär hus og jobber og penger, og der sitter man som statsborger uten noen. Og de "moderate" partiene tör ikke si noe om "mer balansert" innvandring fordi det er blasfemi ä si noe negativt om innvandring. Ergo er det kun AfD som tar tak, ergo vinner de masse stemmer. Her i vesten er det en helt annen sosial situasjon, og vi har ikke blitt undertrykket av kommunistregjering med bomber og pigg-gjerde... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
16 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Lek med statistikk er fint när man ikke har historisk kunnskap og tar for seg andre statistisk signifikante variabler. Hvorfor forstäsegpäere i Norge skal sitte og tolke ting uten ä ta for seg historiske trender, ökonomiske tilstander og *historikk* i sine "politiske analyser" blir liksom litt dumt. Det er mer til öst og vest-tyskland enn "mange" innvandrere her vi bor, og "lite" innvandrere borti östen... 

Ganske enkelt er det slik at Öst-Tyskland har en enorm arbeidsledighet og svärt tunge sosiale forhold som er en historisk arv etter den horrible kommunist-DDR-tiden de var underlagt. Dette er en arv som enda henger igjen, og gjör livet svärt tungt til menneskene som bor der. Levevilkärene er därligere, og ungdommen er arbeidsledig + har lite ä gjöre = de blir fortvilte. Fortvilelse over egen tilstand gjör at man önsker at staten gjör noe. Man ser pä tv at staten henter inn masse innvandrere som fär hus og jobber og penger, og der sitter man som statsborger uten noen. Og de "moderate" partiene tör ikke si noe om "mer balansert" innvandring fordi det er blasfemi ä si noe negativt om innvandring. Ergo er det kun AfD som tar tak, ergo vinner de masse stemmer. Her i vesten er det en helt annen sosial situasjon, og vi har ikke blitt undertrykket av kommunistregjering med bomber og pigg-gjerde... 

Til det første avsnittet så kommer dette fra tagesspiegel så det er ikke en dritt av norske forståsegpåere over dette.

Til det andre avsnittet så er det jo litt interessant hvorfor det er sånn. Litt vanskelig å skylde på muslimer?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...