Gå til innhold
Hundesonen.no

Norges eldste (og Trheim eneste) jerv er død


Kristiin
 Share

Recommended Posts

Ja, for guds skyld sett ut jerv i et beiteområde som ikke er plaget med rovdyr fra før, at jerven kan finne på å påføre sauene enorme lidelser spiller vel liten rolle, samme at jerven kanskje ender opp med å avlives/man kanskje må ta ut evt valper, det er jo så morro for turgåere å ha et rovdyr de kan fore med vaffler og skillingsboller så pyttsann. :gaah:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QUEST skrev:

Hm.. De ønsker altså en ny jerv i Bymarka med det forbehold at den ikke formerer seg eller spiser noe annet enn kaker.. Da blir det 'uttak'.. ( finere ord for å grave små hvalper ut av hiet og drepe både de og moren helst..) Nydelig.. :blink:

Men om de setter ut én jerv blir det vell ingen unger? Hvem skal den parre seg med?

3 timer siden, Luma skrev:

Ja, for guds skyld sett ut jerv i et beiteområde som ikke er plaget med rovdyr fra før, at jerven kan finne på å påføre sauene enorme lidelser spiller vel liten rolle, samme at jerven kanskje ender opp med å avlives/man kanskje må ta ut evt valper, det er jo så morro for turgåere å ha et rovdyr de kan fore med vaffler og skillingsboller så pyttsann. :gaah:

De vurderer det vell fordi den døde ikke har tatt sau på 15 år. Sto en plass at jerver først og fremst foretrekker annen føde fremfor sau? 

Kan dog veldig lite om jerv :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristiin skrev:

Men om de setter ut én jerv blir det vell ingen unger? Hvem skal den parre seg med?

De vurderer det vell fordi den døde ikke har tatt sau på 15 år. Sto en plass at jerver først og fremst foretrekker annen føde fremfor sau? 

Kan dog veldig lite om jerv :P

 

Han sier jo selv i artikkelen: "Skulle en ny jerv gå berserk i saueflokken, må det jo vurderes om den skal tas ut."

Man kan ikke være sikker på at en ny jerv vil være lik den forrige, og den sjansen skal man da altså ta utelukkende fordi turgåere syns det er morro med jerv? Hvor lite bryr man seg ikke da om mulige lidelser man påfører sauene? Det var nylig en sak hvor en jerv tok sau, 8 dyr ble funnet døde, 5 ble funnet med alvorlige skader, da hadde jerven spist ut kun øyne, brystparti og knekt kjevene på dyra, men etterlatt dem levende, men pyttsann, sålenge turgåerne får mate jerv med vaffler så er det ikke så farlig å ta sjansen på at sånt kan skje eller? Hadde det nå enda vært en vettig grunn til denne utsettinga så, men dette er jo bare ren idioti.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg finner usmakelig her, er at de skal altså sette ut en ny jerv i området som 'underholdning' for turgåere. I håp om at den skal spise bær og kaker og la sauer være. Skulle den ikke holde seg til bær og kaker, ja da er det bare å avlive den og så kan man vel prøve med en ny.. Dyrepark mentalitet , dyr har ikke egenverdi, de er til for å underholde folk..og oppfører de seg ikke som man vil, så avliver man bare. :thumbsdown:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...