Gå til innhold
Hundesonen.no

Takler ikke å være hjemme


Ronny

Recommended Posts

Nå har jeg prøvd ei uke med å ha Kiefher hjemme alene i 3-4 timer av gangen, når jeg kommer hjem er han helt utslitt og da mener jeg utslitt. Mer utslitt hva en hund er av 10timer med sporing, å dere kan tenke dere hvor sliten en hund er da, og naboene sier han har bjeffet en del. Klærne våre ligger strødd på gulvet. Så det jeg lurer på er om vi bare skal fortsette å om han kommer til og roe seg mer og mer. Han er litt over året nu, ja æ vet æ sku ha bynt med dette for lenge sia, men han peip og skreik så mye da han var mindre at det var helt umulig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huffda...kanskje begynne så smått som med 5 minutter? finn på noe som gjør at hunden din syntest det er helt greitt å være alene..kommer ikke på stort nå da, men..er litt trøtt..

Jeg hadde en valp som skreik når jeg gikk fra henne..tok evigheten å venne henne til det, men etterhvert skjønnte hun at jeg alltid kom tilbake...

kanskje heller ikke så lurt å overkose hunden når du kommer hjem, men bevise for hunden at dette er noesom er helt nprmalt visst du forstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du får nesten prøve å begynne litt fra begynnelsen igjen. Gå ofte småturer ut (feks. med søppla, hent posten osv) så hunden blir vant til at du /dere flyr ut og inn ytterdøre om dagene. Ta korte intervaller til å begynne med. så tøyer du det ut etterhvert. Rydd unna alt som hundan kan få tak i av gjenstander og klær, og ha kun hundens ting der. Er det vanskelig kan du prøve å avgrense et område av i huset. har hunden tilgang på vindu? radioen på? slike småting kan hjelpe. Du kan også prøve å kjøpe DAP hos dyrlegen og stikke i kontakten. Dette skal ha en beroligende effekt på flere hunder. Det hjelp ikke for min del da, men det kan hjelpe for deg. Jeg har slitt med dette problemet selv og det er vanskelig. Min hund ble også utslitt av å være alene, det er nok stressende for dem.. så cluet er da å prøve å gjøre hunden mer trygg på egenhånd. Få hunden til å ligge i stua mens du er et annet sted i huset. Mange hunder har en tendens å fotfølge eieren overalt i huset, dette bør unngås. Husk også på å ikke lag en stor scene av å forlate hunden, mne vær helt normal. Og overse litt hunden når du kommer tilbake og lat som det ikke har skjedd noe.

Har du en hundevenn kan kanskje det være til hjelp å ha en hund sammen med den andre. At den trygge ligger i et bur i samme rom som din feks. Eller at du kan få noen venner/bekjente til å passe hunden iblandt. Vi hadde hundepass i en periode. Men i første omgang må du bare prøve å trene sakte men sikkert dette og ser hvordan det går. Det tar nok en stund ja.. så det er ikke trent på 1 uke for å si det sånn. Lykke til ihvertfalL! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hadde sikkert vært stille i huset med Santo i buret og Kiefher løpende rundt i angrepspossisjon :P

Nei det er vel bare å fortsette, han dilter ikke hjemme etter oss, men så snart han ser nu at vi skal ut å han ikke ska få vær med,,,ja dokker sku ha sett på han, han bi helt gal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gått tilbake i treningen her og gått tilbake til ham før han begynte å kave seg opp for deretter å øke på. Prøvd kong med litt inni som underholdning? En lang tur før man går kan ofte øke stressnivået i hunden, er litt delte meninger der, om man finner en aktivitet som sliter ut og ikke øker stress kan det også være positivt (løpe løs med andre hunder kan feks øke stressnivået, mens spor og konsentrasjonsoppgaver kan slite mer ut)

Har hunden vært burtrent tidligere? I så fall, hva er forholdet dens til bur?

Så litt fra moderatorvips på slutten, prøv å holde dere til nynorsk/bokmål, vi har etterhver en del medlemmer fra andre skandinaviske land også og det er greit om alle enkelt forstår hverandre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gått tilbake i treningen her og gått tilbake til ham før han begynte å kave seg opp for deretter å øke på. Prøvd kong med litt inni som underholdning? En lang tur før man går kan ofte øke stressnivået i hunden, er litt delte meninger der, om man finner en aktivitet som sliter ut og ikke øker stress kan det også være positivt (løpe løs med andre hunder kan feks øke stressnivået, mens spor og konsentrasjonsoppgaver kan slite mer ut)

Har hunden vært burtrent tidligere? I så fall, hva er forholdet dens til bur?

Så litt fra moderatorvips på slutten, prøv å holde dere til nynorsk/bokmål, vi har etterhver en del medlemmer fra andre skandinaviske land også og det er greit om alle enkelt forstår hverandre :P

Hadde han i bur i bynnelsen, men han skrek seg ut. En gang jeg kom hjem hadde han slått ned hele døra. Hengslene var av :P

Så bur trives han ikke i..

må vel bynne fra bynnelsen av...5min osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste er vel å begynne fra begynnelsen av, så han blir trygg på at dere kommer tilbake når dere går ut ytterdøra. Begyn i det små, med ett par minutter. Det kan også hjelpe at hunden ikke hele tiden får være med ut, f.eks når dere henter posten og er ute med søpla.

Prøv å gi han en mindre plass å tumle på. Hvis Ero får hele huset så klarer han ikke å slappe av, han står i vinduene å bjeffer og springer rundt(filmet det). Mange hunder klarer bedre å slappe av hvis de har et mindre område å være på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal begynne i det små, men det med mindre plass vet jeg ikke, en gang han var hjemme hadde han kommet seg inn på soverommet og ikke ut, du skulle sett døra :)

Hadde han ikke fått den opp ville han begynt og grave seg ut gjennom veggen. jo mindre han har jo værre,,tror jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han i bur i bynnelsen, men han skrek seg ut. En gang jeg kom hjem hadde han slått ned hele døra. Hengslene var av :P

Så bur trives han ikke i..

må vel bynne fra bynnelsen av...5min osv osv

:);) Odin har arr på nesen etter en burdør som var litt gjenstridig.... :rolleyes:

Jeg satt buret på tvert i gangen etter det...for da hadde han kun 10cm mellom buret og veggen. Der satt han og hylte til han skjønte at det ikke nyttet å hyle seg ut av det...nå har jeg en hund som trives i buret sitt,og den vrange perioden varte kun noen mndr (7-10), og da var den kombinert med generell idioti... <_< :P

Jeg tror nok jeg hadde funnet et bur igjen ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:);) Odin har arr på nesen etter en burdør som var litt gjenstridig.... :rolleyes:

Jeg satt buret på tvert i gangen etter det...for da hadde han kun 10cm mellom buret og veggen. Der satt han og hylte til han skjønte at det ikke nyttet å hyle seg ut av det...nå har jeg en hund som trives i buret sitt,og den vrange perioden varte kun noen mndr (7-10), og da var den kombinert med generell idioti... <_< :P

Jeg tror nok jeg hadde funnet et bur igjen ja..

Så du mener det, få fram buret igjen?

Kanskje det ja, men 7-10mnd det hva nu lenge med skriking...å vann da, nytter ikke ha vann inni buret til han,,hm må tenke på denne, er ikke noe fan av buret, men det var vel kun fordi han skreik så sinnsykt..burde vi låse han inn der om natten også? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det, få fram buret igjen?

Kanskje det ja, men 7-10mnd det hva nu lenge med skriking...å vann da, nytter ikke ha vann inni buret til han,,hm må tenke på denne, er ikke noe fan av buret, men det var vel kun fordi han skreik så sinnsykt..burde vi låse han inn der om natten også? :rolleyes:

Hvis hunden din ikke liker bur så synes jeg ikke at du skal tvinge han i det. Hvis du velger å venne han tik bur så må du passe på at hunden får mange positive opplevelser i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din ikke liker bur så synes jeg ikke at du skal tvinge han i det. Hvis du velger å venne han tik bur så må du passe på at hunden får mange positive opplevelser i det.

Tror ikke han har mange positive opplevelser med buret, men han hva nu så liten da..er skeptisk til buret ja!! for han var ikke mye glad i det som liten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke han har mange positive opplevelser med buret, men han hva nu så liten da..er skeptisk til buret ja!! for han var ikke mye glad i det som liten :)

Du kan gi han positive opplevelser med buret, ikke bare putte hunden inni det. La buret stå en plass i huset hvor folk oppholder seg(at ikke hunden er utenfor flokken når den ligger i buert). La buret bli fristedet dens, når hunden er i buret skal ingen plage den. Gi den mat, griseøre, bein el. i buret, slik at hunden forbinner buret med noe bra. Før hunden blir trygg på buret så må den bare få positive opplevelser med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gi han positive opplevelser med buret, ikke bare putte hunden inni det. La buret stå en plass i huset hvor folk oppholder seg(at ikke hunden er utenfor flokken når den ligger i buert). La buret bli fristedet dens, når hunden er i buret skal ingen plage den. Gi den mat, griseøre, bein el. i buret, slik at hunden forbinner buret med noe bra. Før hunden blir trygg på buret så må den bare få positive opplevelser med det.

Så jeg skal kun gi han godbiter inne i bynnelsen, ikke stenge han inn der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg skal kun gi han godbiter inne i bynnelsen, ikke stenge han inn der?

Nei, ikke steng han inne. La hunden få tid på seg til å venne seg til buret før du stenger døra. Du kan godt sitte ved siden av buret når hunden er det å lukke døra, men da må du lukke den opp igjen før hunden begynner å mase/pipe og skal ut. Gi hunden tid til å bli trygg på buret, og ALDRI bruk buret som straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke steng han inne. La hunden få tid på seg til å venne seg til buret før du stenger døra. Du kan godt sitte ved siden av buret når hunden er det å lukke døra, men da må du lukke den opp igjen før hunden begynner å mase/pipe og skal ut. Gi hunden tid til å bli trygg på buret, og ALDRI bruk buret som straff.

Da er det vel bare og montere det opp igjen,,en ting til burde leg la være og dekke over buret(taket)med et teppe, gjorde det sist. Men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det, få fram buret igjen?

Kanskje det ja, men 7-10mnd det hva nu lenge med skriking...å vann da, nytter ikke ha vann inni buret til han,,hm må tenke på denne, er ikke noe fan av buret, men det var vel kun fordi han skreik så sinnsykt..burde vi låse han inn der om natten også? :rolleyes:

Hehe...ja...jeg mener det...finn frem buret igjen,og gjør slik Nina sa..gjør det til en morro ting - KUN godbiter inni der,og åpen dør. teppe over eller ikke tror jeg ikke har noe å si. Odin har et Vari Kennel bur,og det er jo ganske lukket.

Og så begynner du helt forfra igjen, men kun korte intervaller inni buret - ros når han så holder kjeft inni der (når du kommer så langt) vann trenger han ikke i buret, når du kun har ham inni der noen minutter,og senere heller ike. Jeg hadde ikke vann til min når han kun var inni der noen timer,og nå har han åpen dør og er inngjerdet i sin del av stuen..så han har tilgang på vann,tyggeben, seng utenfor buret,inni buret og litt plass til å gå på.

Lykke til.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...ja...jeg mener det...finn frem buret igjen,og gjør slik Nina sa..gjør det til en morro ting - KUN godbiter inni der,og åpen dør. teppe over eller ikke tror jeg ikke har noe å si. Odin har et Vari Kennel bur,og det er jo ganske lukket.

Og så begynner du helt forfra igjen, men kun korte intervaller inni buret - ros når han så holder kjeft inni der (når du kommer så langt) vann trenger han ikke i buret, når du kun har ham inni der noen minutter,og senere heller ike. Jeg hadde ikke vann til min når han kun var inni der noen timer,og nå har han åpen dør og er inngjerdet i sin del av stuen..så han har tilgang på vann,tyggeben, seng utenfor buret,inni buret og litt plass til å gå på.

Lykke til.

:)

Buret er oppe igjen nå, så nå for jeg bare krysse fingrene B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...