Gå til innhold
Hundesonen.no

Norsk akvarium planlegger utvidelse - hva kan jeg/vi gjøre?

Recommended Posts

Skrevet

Dessverre ligger det bak en betalingsmur, men Polaria i Tromsø skal legges ut for salg og det ligger an til at en stiftelse kjøper Polaria opp. Da ser de for seg en "SeaWorld-aktig" amfi-scene med plass til 500 mennesker som skal sitte og se på sel-show. De planlegger også å hente inn flere seler fra området mellom Grønland og Spitsbergen, sånn at de kan tjene penger på horder med turister som vil se på at seler hopper etter baller og ringer.

Dette er så hårreisende utdatert, kynisk og RÆVVAAAAAA (/rant over/) at jeg kjenner at dette.... Dette skal ikke skje. Eller, det skal iallefall ikke skje uten at disse folka skal få det vanskelig, møte motbør og høre hvor dust de er.

Så. Hva kan man gjøre? Hva kan jeg gjøre? Hva kan vi gjøre? Jeg bor ikke i byen lenger. Dyrebeskyttelsen og andre dyrevenn-grupper er gjerne redde for eget rykte, og for opptatte med å redde villkatter som ingen vil ha. (Beklager dyrebeskyttelsen, dere gjør mye bra, men ... dere er ikke aggressive nok når det kommer til slike saker).

polaria%2B1.jpg?chk=BDAF00

https://www.nordlys.no/polaria/dyreliv/arktis/om-fa-ar-kan-nye-polaria-se-slik-ut-plass-til-500-ved-selbassenget/s/5-34-680445

"Selnes ønsker å flytte selbassenget til utsiden av bygget, slik at det er vendt mot Tromsøsundet - og med det gi både selene og publikum bedre plass. På dagens Polaria er det plass til at 50-60 personer ser på den populære matingen av selene. Selnes ønsker at det skal bli plass til 500."

"Geir Stokke, daglig leder i Polaria, ønsker å bedre dyrevelferden på senteret ved å bygge et større selbasseng. Han ønsker også å hente inn andre typer seler som finnes i de arktiske områdene." Ironien sjøl, han Geir.

Han vil ha mer peng, det er det han vil ha. Ikke dyrevelferd. Da hadde de sluttet å ha sel i fangenskap på Polaria, og lært av de allerede 5 døde selene som de hentet fra Spitsbergen og som døde én etter én fordi ville dyr ikke skal være i fangenskap og naturlig nok også dør når man ikke en gang evner å ta godt vare på de stakkars dyra man har tatt fra naturen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da snakker vi en helt annen arbeidskapasitet, tilnærmet border collie. Men hvis det er aktuelt, så ja. Og så har de MYE lyd. Mer enn de andre lapphundene. Jeg synes de er dritfine, men lyden (og røytingen) hadde vært uaktuell for meg.
    • Lapsk vallhund kanskje? Kjenner ingen personlig, men kjenner til en oppdretter, og forstår det slik at det er mer å hente der enn hos finsk og svensk
    • Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
    • Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...