Poteklem Skrevet 2. August 2017 Rapporter Share Skrevet 2. August 2017 Leste her inne tidligere at å stå med bakføttene samlet kan være et tegn på HD. Valpen min står støtt og stadig med bakføttene/potene samlet. Er det normalt? Har noen et bilde som kan forklare bedre hvordan en hund med HD står? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wilhelmina Skrevet 2. August 2017 Rapporter Share Skrevet 2. August 2017 Det sies mye rart om hvordan HD-hunder ligger, står og går, men den eneste måten å vite sikkert om hunden har HD eller ei er røntgen når hunden er ferdig utvokst. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Snusmumrikk Skrevet 2. August 2017 Rapporter Share Skrevet 2. August 2017 Du kan ikke se om en hund har HD uten røntgen. Mange valper er klønete og står litt rart uten at det trenger å være noe galt med dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tuvane Skrevet 2. August 2017 Rapporter Share Skrevet 2. August 2017 For å si det på den måten - hadde man kunne diagnostisere HD basert på hvordan hunden står, sitter eller går, så hadde vi ikke tatt røntgen av dem. Folk sier både det ene og det andre, både at "om hunden strekker seg sånn, så har den fine hofter" og "om hunden sitter sånn, så har den HD", og jeg har langt på vei blitt veldig lite overbevist om at slikt stemmer. Jeg fikk til og med beskjed om at en valp jeg passet helt sikkert hadde HD, for den gikk så rart. Valpen var HD-fri den, mens kullsøsknene som gikk helt normalt hadde HD... Med mindre hunden viser tegn til å ha vondt, være stiv og støl osv, eller du har kjøpt en rase som er veldig utsatt for HD (evt linjer med mye HD), så hadde jeg droppet å bekymre meg så veldig mye over det, og røntget valpen når den blir gammel nok til det. Er du VELDIG bekymret går det selvfølgelig an å forhåndsrøntge. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poteklem Skrevet 2. August 2017 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2. August 2017 Takk for svar! Blir litt bekymret når jeg leser slike ting fordi jeg selvsagt vil at valpen skal være frisk, men bra å høre at det sikkert er normalt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tempus Skrevet 2. August 2017 Rapporter Share Skrevet 2. August 2017 Folk sier mye forskjellig, og kunnskapsnivået er ikke spesielt høyt hos alle veterinærer heller. Var hos veterinær med min for et par år siden fordi jeg trodde det var noe galt med hoftene. Veterinæren sa at fordi hunden hoppet opp på to og strakk seg opp beina mine var det iallefall ikke hoftene det var noe galt med. Jeg ville likevel ha røntgen, og joda, hunden hadde sterk HD! Så har vi den yngste som hinker, hopper og generelt går veldig rart. Jeg var sikker på at hu og hadde HD. Røntga henne og hoftene er perfekte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts