Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr. 2, liten/middels rase


Milius
 Share

Recommended Posts

På 7.8.2017 at 2:26 PM, tutle skrev:

Tregner og trenger. Min erfaring er at de er med på alt om de kan, men det eneste de krever er å få løpt fra seg noen dager i uken. Muligheter for å slippe avhenger nok av hvor du bor, individet du har og hvor god innkalling du har trent. Ikke se bort i fra at de har lett for å jage vilt. Min er greit uskyldig og kontrollerbar på smådyr (katter, fugler ol) men rådyr er hakket mer spennende..

Enig :)

Mine er forøvrig ikke spesielt interessert i store dyr (rådyr, hest, sau, etc), mens dvergpinscheren går helt av skaftet om vi ser noen eller går i et område der det har gått f.eks et rådyr kort tid tidligere. Dvergpinscheren kan snuse etter dem lenge, mens whippetene er sånn ute av syne ute av sinn. De jager fugl noen meter om de får sjansen, men det er ikke verre enn at dersom vi kaster frisbee, så velger de heller frisbee enn fugl. De løper blant annet rett forbi de alt for tamme skogsduene i borettslaget her :lol: Jaktinstinktet deres kicker inn på katter og smådyr som ekorn og piggsvin. Mine har uheldigvis fått jaget katt en del ganger (de går løse på gården til min søster, og en sjelden gang møter de på noen av gårdskattene), og da stopper de heldigvis jakten når katten stopper eller den er ute av syne.

 

Slik jeg kjenner whippeten, så er det en rase som bjeffer lite til ingenting. Det er generelt en veldig enkel rase som er lett å anbefale videre. Og gå fra retriever, bc, og dvergpinscher til whippet var en ren drøm - så enkle og så lite jobb, kontrasten var enorm :P

Som med alle andre raser så anbefaler jeg deg å sjekke oppdrettrer nøye, samt besøke foreldredyr om mulig. Gjerne hils på oppdrettere/hunder i et annet miljø enn hjemme også, slik som utstilling eller lure coursing arrangementer :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...