Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegrind


Hannah
 Share

Recommended Posts

Hei, er ny her i hundesonen og hadde et spørsmål,

Får en nydelig samojedvalp i midten av august og har kjøpt inn masse utstyr som bur, sele, leker, mat- og vannskål etc. Men ikke en valpgrind. Er valpegrind noe man trenger og burde ha?

Valpen er litt over 15 uker når vi får ham, er han for stor for valpegrind, og hvor lenge er det vanlig at de bruker grind?

Noen som kanskje har erfaring med å bruke/ikke bruke valpegrind, fordeler og ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt grind i forbindelse med trapper, for å være sikker på at valpen ikke ramler ned, eller løper opp og ned trappa ukontrollert. Jeg har også av og til brukt det i døråpninger, hvis det er nødvendig å sikre at valpen ikke kommer inn i et bestemt rom, men det har ikke skjedd så ofte. Mange døråpninger har også dør, men for eksempel mellom stue og kjøkken har jeg ikke dør. Noen ganger er det også ønskelig med grind framfor dør, slik at en kan se hva som skjer, eller at hundene slipper å føle seg stengt ute. Senest i dag brukte jeg grind i en døråpning, fordi jeg malte i det andre rommet og ikke ville ha hundehår i malingen eller maling på hundene. Men jeg måtte ha døra åpen for å få luft, både for at malingen skal tørke og for ikke å kollapse i malingsdunst. Så da er en grind kjekt. Det er voksne hunder jeg har i hus nå, men en kan jo av og til trenge å beskytte dem mot seg selv også.

Jeg har brukt både grinder som skrus fast, tunge, stabile grinder jeg kan flytte og sette inntil etter behov, eller lette kompostbinge-element som lenes inntil døråpningen - avhengig av situasjonen. 

Utover det har jeg aldri brukt noen form for grind i hverdagen - unntaket er valper under åtte uker når jeg har kull, og et par tilfeller med operert hund som skal holdes i ro. Da har jeg laget en hybel på 4-6 kvadrat ved hjelp av grinder, så hunden kan være i stua med oss uten å turne i sofaen eller bli forstyrret av de andre.

Jeg ser folk argumenterer for valpegrind fordi det beskytter hunden mot å skade seg. Jeg er alltid innstilt på å valpesikre hus og hjem når det kommer valp, og det er også veldig forskjellig hvor mye en trenger å tilrettelegge. Hvis en er redd for at valpen skal gnage på ledninger, så kjøp heller ledningssamler fra IKEA, eller flytt den stålampa ut av stua for et par uker. Jeg hadde en valp som dro bøker ut av bokhylla når hun kjedet seg, og lagde konfetti av dem. Dra brukte jeg grinder, og satte de rundt bokhylla. 

Det finnes noen ekstreme valper, men jeg ville heller sett an valpen når den kommer i hus enn å anta at den må holdes innesperret på et avgrenset område. Jeg hentet valp på samme alder, og han var noe av det enkleste å få i hus som jeg har vært borte i. Han ødela ikke en dritt før han ble tenåring.

Så se an valpen, og se an eget hus. Hvordan skal dere løse ting praktisk, hvor tenkte dere at valpen skal være på natta, når dere begynner hjemme alene-trening, også videre? Er det noen rom med mindre løsøre og ledninger, eller kan ting ryddes og flyttes på for en stund? Skal grinder brukes over tid, så er det å anbefale at de er av en viss størrelse, slik at valpen har god mulighet til å flytte seg, kan tisse et sted uten å måtte ligge i det, kan velge mellom skygge og sol, ha tilgang til vann uten å måtte ligge i vannet om skåla velter, også videre. Men se an valpen først - og gi den tid til å slå seg til ro og bli kjent med sitt nye hjem. 

HVIS en trenger å avgrense et område, så anbefaler jeg for eksempel kompostgrinder fra Plantasjen/Biltema/osv. De koster en hundrelapp for fire element, så om du kjøper fire-fem pakker kan du sette sammen til en stor binge. De er cirka 70 x 90 cm, så selv om du tar de på høykant, så vil fire ganger fire element bli 2.8 x 2.8 meter. Det er et minimum, tenker jeg, og koster minimalt. 

Men jeg ville tatt som utgangspunkt at dere ikke trenger noe, lagt til rette for at valpen kommer til et trygt hjem (gnage på ting og ødelegge ting kan skje på de fem minuttene du er på do like mye som i løpet av natta mens dere sover åtte timer - en kan ikke sette en hund i grinder hver gang den er ute av syne).

Når det er sagt, så ville jeg heller kjøpt romslige grinder enn et bur, med mindre du mener bilbur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg valpegrind, og den har vært brukt en del. Kjøpte en grind i metall beregnet på barn på finn.no. Har brukt den når jeg f.eks. skal i dusjen, når hundene fôres og jeg ikke passer på(valpen stjeler den voksnes mat) og ellers når jeg skal styre med ting og ikke kan følge med. Jeg har liten leilighet og den er ikke tilstrekkelig valpesikret, mye fordi at jeg har mulighet til å passe på så og si hele tiden. Så det er de gangene jeg skal ut av rommet og ikke tar med valpen at jeg har brukt den, ikke som oppbevaring over tid. Hun har også plaget den voksne hunden mye, så derfor har jeg vært nødt å ha et sted å sette henne når jeg ikke kan gå i mellom og passe på. Siden den har sprinkler kan ikke valpen klatre over og det er da mindre sjanse for skader enn ved f.eks. kompostgrinder. 

Nå når jeg har flytta og leiligheten er full av esker har jeg brukt den en del mens jeg har pakket ut og ikke kan følge med, veldig nyttig da også. Nå er "valpen" 7 mnd. og ikke valp lenger, men er fortsatt glad i å stjele og tygge på ting som ikke er hennes. Når jeg har fått alle tingene på plass, så kommer jeg til å ta bort grinden og heller bruke noen elementer til å sperre av mellom kjøkken og stue. Jeg innreder også leiligheten i denne omgang på en slik måte at det ikke vil være noe særlig løsøre den kan få tak i og da er det lettere å bare la henne gå løs. 

Sånn ser den ut:
17835170_10212566312695320_2906420062767

Edit: Under har jeg tisselaken fra IKEA for å beskytte gulvet om valpen skulle ha et uhell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker peisgrind til valpegrind. Da kan jeg bruke det akkurat slik jeg trenger det: enten strekt ut for å avgrense eller som grind.

Med barn i hus er jeg avhengig av å kunne enten stenge av stuedelen slik at ungene er i fred (fram til hunden har lært å ikke bite på tær og hoppe i sofa), ha valpen i grind i situasjoner som ellers bare blir negativ (3 åring sitter på gulvet for å kle seg f.eks)

Bruker det også som seng når han har diare. Han har plass til å strekke seg ut, krølle seg, skifte plass. Men går ikke rundt i hele huset og søler overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte kompostgrinder på Biltema. Planen var å putte valpen oppi når hun ble for vill. Det var bare å glemme, hun hoppet på sidene så den kollapset rundt henne ?. 

Brukte den derfor bare til å "ramme inn" en side av senga/soverommet, slik at jeg visste at hun ikke kunne komme til noe hun kunne bite på/skade seg på, på natta. Hun lå på gulvet ved siden av meg. Dette var selvsagt før hun hoppet opp i senga og begynte å sove der ?. Etter det har grindene bare stått i en krok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med å stenge av døråpninger med grind, både på voksen hund og valp. Som SFX påpeker, så er ikke alt tilgjengelig for hund, uten at man nødvendigvis må stenge en dør. Jeg har også flere hunder og barn + er eneste voksen, så det er en grei måte å få kontroll i et eventuelt kaos som tidivs oppstår :innocent:

Så grind er langt viktigere enn bur er min mening 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte svar alle sammen :)

Ser at det kan være en fordel nå å ha en grind til stede, til rett og slett alt mulig:ahappy:

Har sett på kompostgrindene fra Biltema siden de ikke koster så mye, men dumt at de ikke har nettbutikk slik at vi kunne ha bestilt. Bor nemlig langt unna nærmeste Biltema butikk :hmm:

Noen som vet om grinder man kanskje kan bestille på nette som ikke koster så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har heller ikke Jula i nærheten, men ser at man kan bestille på nett, så det er kanskje noe jeg vurderer å gjøre nå.

Lurer bare på hvor mye frakten blir på?

Edit: Sjekket nå hva prisen for frakt blir, og det ble 399kr

Da koster jo grinden 500kr tilsammen, og det ble alt for mye synes jeg når den hovedsakelig koster 99kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja sjekk alle som ligner på biltema, jula, plantasjen og om det er brukte av de peisbeskytterne som enna viser bilde av. KAn jo hende du havner billigst ut på brukte peisgrinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk etter brukte barnegrinder/peisgrinder på finn.no. Jeg ville ha barnegrind selv, da jeg ville ha muligheten til å ha den helt lukket. Min kan du også åpne opp om du vil ha den på et større område. Peisgrinder kan du ofte ikke gjøre det med, da de er beregna på å skrus fast i veggen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes valpegrinden ble litt liten nå som valpen har vokst en hel del. Vi skal i gang med alene-trening nå, og siden hun er en som tygger på ALT og plager den andre hunden, så utvida jeg nå valpegrinden slik at jeg har samvittighet til å ha henne der når jeg ikke er hjemme :) Det er jo en løsning å tenke på for TS også, som har en ganske stor hund :)

20643099_10213863823972291_5152285728073605212_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett litt og fant til slutt ut at Felleskjøpet solgte grinder, så da ble det ca. 1 time kjøring for å få kjøpt en sånn grind. De kostet mer enn 99kr på Biltema og Jula, tror de kostet 279kr for 1 pk med 4 plater, men de var i alle fall billigere enn de på hagesenteret. Der kostet de 489kr.? Når jeg tenker på det, burde jeg egentlig ha kjøpt 2 pk, men det får jeg ta en annen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Hannah skrev:

Har lett litt og fant til slutt ut at Felleskjøpet solgte grinder, så da ble det ca. 1 time kjøring for å få kjøpt en sånn grind. De kostet mer enn 99kr på Biltema og Jula, tror de kostet 279kr for 1 pk med 4 plater, men de var i alle fall billigere enn de på hagesenteret. Der kostet de 489kr.? Når jeg tenker på det, burde jeg egentlig ha kjøpt 2 pk, men det får jeg ta en annen gang?

Umm, ett sett med grinder blir veldig lite... Jeg synes det blir lite for en chihuahua-valp med bare fire element, og du har en samojed. Forsøk i hvert fall å feste den med noen kroker til veggen, slik at du kan bruke et hjørne av rommet for å bidra med to ekstra vegger, så det blir dobbelt så stort. Selv om du setter elementene med langsiden ned, så blir det under en kvadratmeter for valpen. Det er fryktelig lite. Du bør kjøpe minst tre pakker, jeg foreslo lenger opp fire-fem. Uansett hvordan grindene skal brukes, så fortjener valpen et minimum av plass, og Mattilsynet har nedfelt regler for hvor mye plass en hund skal ha å boltre seg på om den skal stå i hundegård, for eksempel. 

Alternativt om du bruker grindene for å lage et gjerde og dele av et rom, om det ikke er mer enn 3.5 meter bredt.

Clash Ohlson har også de grindene, om de er i nærheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hannah skrev:

Har lett litt og fant til slutt ut at Felleskjøpet solgte grinder, så da ble det ca. 1 time kjøring for å få kjøpt en sånn grind. De kostet mer enn 99kr på Biltema og Jula, tror de kostet 279kr for 1 pk med 4 plater, men de var i alle fall billigere enn de på hagesenteret. Der kostet de 489kr.? Når jeg tenker på det, burde jeg egentlig ha kjøpt 2 pk, men det får jeg ta en annen gang?

Hvis du har biltema i nærheten, så selges de til 99,90,- http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Planting/Oppsamler/Kompostbeholder-530-L-2000018584/

Jeg var innom en bondebutikk i nærheten her, og de tok 299,- for helt like grinder :o 

Ser at Clas Ohlson også har til 169,- http://www.clasohlson.com/no/Kompostbinge-av-stålgitter/40-7915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hannah skrev:

Vi har Clas Ohloson i nærheten, så får dra innom der en dag og kjøpe flere. Har ikke sett slike grinder mens jeg har vært i butikken, men kan sikkert høre om de har noen?

Edit: De har ikke grindene inne i butikken :(

Men du kan vel bestille i nettbutikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompostgrinder kan være veldig greit i begynnelsen om du ikke har en apekatt som klatrer over eller velter, de er ikke veldig stabile. Jeg har pleid å la valpene mine sove ved siden av sengen min i en liten innhegning av kompostgrinder, så kan jeg sove med armen oppi i starten. Har ellers både sånne typiske hvite barnegrinder som funker veldig bra i trapper og døråpninger.

Sånne Crufts grinder er superpraktiske og veldig solide og, men de er ganske dyre og jeg vet ikke om jeg ville kjøpt dem om jeg ikke hadde håpet det blir valpekull her en gang.

Husk bare å stripse kompostgrindelementene sammen på tre steder så det ikke er gliper som valpen kan sette seg fast i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, SFX skrev:

Har du spurt om de kan bestille inn for deg? De har jo øvrig varelevering.

Kan høre neste gang jeg drar til byen, men uansett om jeg drar nå eller om noen dager kommer ikke grindene før valpen hvis de må bestille det inn. Men skal gjøre som du sier; feste enden av grinden til en vegg/hjørne slik at grinden blir større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å ordne til valpen kommer siden det bare er noen få dager igjen, og satt bur og valpegrinder på plass og synes selv jeg ikke trenger flere gringer. Synes det holdt med bare 4 elementer da jeg også bruker veggen, men hva synes dere? Er det fremdeles for lite? Han skal selvsagt ikke være der hele tiden, tenker hovedsakelig om natten og når man drar på jobb/skole o.l.

IMG_2699.thumb.JPG.85e8e224df518376f2ae935ebfbcea6e.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...