GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei.
Har lyst pÄ hund en Finsk Lapphund, men er litt usikker. Lurte pÄ om noen her med erfaring kunne gitt meg litt innsikt i hvordan det er Ä ha en FL, og kanskje tips til oppdrettere.

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Hei hei! Hvis du bruker sÞkefeltet i hÞyre hjÞrne her og simpelthen sÞker pÄ finsk lapphund, fÄr du en rekke treff. Om du leser der om folks erfaringer og svar andre som har stilt samme spÞrsmÄl som deg har fÄtt, vil du nok fÄ et ganske godt bilde av rasen. :) 

• Like 1
Skrevet
PĂ„ 18.7.2017 at 10:15 AM, Henrikk skrev:

Hei.
Har lyst pÄ hund en Finsk Lapphund, men er litt usikker. Lurte pÄ om noen her med erfaring kunne gitt meg litt innsikt i hvordan det er Ä ha en FL, og kanskje tips til oppdrettere.

Tusen takk for svar :)

Hei,

eg har to FLH. Nydelige hunder tvers igjennom. Fysisk er det ein veldig frisk rase, men det er nok noko dÄrlig psyke pÄ nokre av linjene.

Kennel Vintervidda er eg veldig fornÞgd med, og dei er nok ein av dei mest engasjerte og seriÞse oppdrettarane eg veit om pÄ rasen i Norge. 

.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er sĂ„ fantastiske, men ville ha noe litt mer fĂžrerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fĂ„rehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og nĂ„r det kommer til rĂžyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har rĂžyte perioder! SĂ„ satser pĂ„ at robotstĂžvsugeren vĂ„r fĂ„r kjĂžrt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til Ă„ kjĂžpe hund.  Personlig sĂ„ ble jeg paff, og skuffet- fra en seriĂžs oppdretter som kydde sĂ„ og vĂŠr sĂ„ imĂžtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • SĂ„ bra du tenker pĂ„ Ăžkonomien fĂžr du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme pĂ„ ekstra kostnader. NĂ„r det gjelder timing sĂ„ er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vĂŠrt i kontakt med oppdrettere sĂ„ kan det ta tid Ă„ finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene fĂžr de er fĂždt. SĂ„ start med Ă„ kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrĂ„dene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstĂ„r det, sĂ„ kan det vĂŠre greit Ă„ ha kommet noenlunde i orden fĂžr en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteomrĂ„de som er inngjerdet, er dette noe dere tenker Ă„ gjĂžre eller ha pĂ„ plass fĂžr valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan vĂŠre greit Ă„ ha unnagjort fĂžr man fĂ„r en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg Ă„ fĂ„ valp i sommerhalvĂ„ret, nĂ„r man uansett er mye ute. Det gjĂžr dotreningen sĂ„ mye enklere enn Ă„ mĂ„tte pine seg ut i -15 annenhver time, og stĂ„ og vente pĂ„ at valpen skal gjĂžre fra seg. Siden du kommer til Ă„ vĂŠre hjemme sĂ„ er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, sĂ„ det kan vĂŠre greit Ă„ fĂ„ valp i en rolig periode, kanskje ikke rett fĂžr eksamensperioden f.eks. NĂ„r det er sagt sĂ„ kommer jo alt an pĂ„ nĂ„r den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. NĂ„r valpen fĂžrst er i hus sĂ„ mĂ„ man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky sĂ„ er du vant til hĂžyt aktivitetsnivĂ„, og det virker som du er forberedt pĂ„ og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men ogsĂ„ er mer fĂžrerorientert og lettere Ă„ trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de rĂžyter MYE. Her er det enten mye bĂžrsting og stĂžvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det hĂžres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fĂ„rehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer Ă„ gĂ„ til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekĂžyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjĂŠr og liker Ă„ ta det mer med ro, det gjĂžr ogsĂ„ jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min vĂŠre uforutsigbar, men sĂ„ lenge jeg holder meg i aktivitet og med mĂ„te sĂ„ pleier det Ă„ gĂ„ greit. Vi ser etter en hund som kan vĂŠre med pĂ„ alt. Alt fra familiebesĂžk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en fĂžlgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i vĂ„res hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vĂ„r ikke er sĂ„ stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan vĂŠre aktiv, men ogsĂ„ tĂ„ler ett par dager pĂ„ sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men ogsĂ„ lett kan trenes og formes slik vi Ăžnsker. Det er sĂ„ utrolig mye Ă„ velge mellom og det er sĂ„ mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med stĂžvere og jeg og min mor skaffet oss husky nĂ„r jeg var 17, hun har vĂŠrt min fĂžlgesvenn i sĂ„ mange Ă„r allerede. Men nĂ„ har jeg lyst pĂ„ en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er Ă„pen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever ogsĂ„! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til Ă„ ha, slik at vi fĂ„r en godt balansert hund som fĂ„r behovene sine mĂžtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...