Finsk Lapphund?
-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Av bygdejenta · Skrevet
Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er sÄ fantastiske, men ville ha noe litt mer fÞrerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fÄrehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og nÄr det kommer til rÞyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har rÞyte perioder! SÄ satser pÄ at robotstÞvsugeren vÄr fÄr kjÞrt seg! -
Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til Ă„ kjĂžpe hund. Personlig sĂ„ ble jeg paff, og skuffet- fra en seriĂžs oppdretter som kydde sĂ„ og vĂŠr sĂ„ imĂžtekommende til skikkelig skarp sur stemme...  Â
-
SÄ bra du tenker pÄ Þkonomien fÞr du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme pÄ ekstra kostnader. NÄr det gjelder timing sÄ er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vÊrt i kontakt med oppdrettere sÄ kan det ta tid Ä finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene fÞr de er fÞdt. SÄ start med Ä kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrÄdene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstÄr det, sÄ kan det vÊre greit Ä ha kommet noenlunde i orden fÞr en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteomrÄde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker Ä gjÞre eller ha pÄ plass fÞr valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan vÊre greit Ä ha unnagjort fÞr man fÄr en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg Ä fÄ valp i sommerhalvÄret, nÄr man uansett er mye ute. Det gjÞr dotreningen sÄ mye enklere enn Ä mÄtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stÄ og vente pÄ at valpen skal gjÞre fra seg. Siden du kommer til Ä vÊre hjemme sÄ er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, sÄ det kan vÊre greit Ä fÄ valp i en rolig periode, kanskje ikke rett fÞr eksamensperioden f.eks. NÄr det er sagt sÄ kommer jo alt an pÄ nÄr den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. NÄr valpen fÞrst er i hus sÄ mÄ man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
-
Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky sÄ er du vant til hÞyt aktivitetsnivÄ, og det virker som du er forberedt pÄ og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men ogsÄ er mer fÞrerorientert og lettere Ä trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de rÞyter MYE. Her er det enten mye bÞrsting og stÞvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det hÞres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fÄrehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
-
Av bygdejenta · Skrevet
Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer Ă„ gĂ„ til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekĂžyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjĂŠr og liker Ă„ ta det mer med ro, det gjĂžr ogsĂ„ jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min vĂŠre uforutsigbar, men sĂ„ lenge jeg holder meg i aktivitet og med mĂ„te sĂ„ pleier det Ă„ gĂ„ greit. Vi ser etter en hund som kan vĂŠre med pĂ„ alt. Alt fra familiebesĂžk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en fĂžlgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i vĂ„res hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vĂ„r ikke er sĂ„ stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan vĂŠre aktiv, men ogsĂ„ tĂ„ler ett par dager pĂ„ sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men ogsĂ„ lett kan trenes og formes slik vi Ăžnsker. Det er sĂ„ utrolig mye Ă„ velge mellom og det er sĂ„ mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med stĂžvere og jeg og min mor skaffet oss husky nĂ„r jeg var 17, hun har vĂŠrt min fĂžlgesvenn i sĂ„ mange Ă„r allerede. Men nĂ„ har jeg lyst pĂ„ en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er Ă„pen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever ogsĂ„! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til Ă„ ha, slik at vi fĂ„r en godt balansert hund som fĂ„r behovene sine mĂžtt.Â
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts