Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisper i flokk og løpetidssyklus


Sunlily
 Share

Recommended Posts

Jeg venter jo på løpetid her hjemme, og har jo tenkt litt med tisper og samkjøring av løpetid for de som har flere tisper i hus. 

Tirith startet løpetiden sin i går, så jeg er veldig sikker på at Moltres starter sin og ganske snart,  begge med normalt en syklus på 6 mnd. Men da Tirith fikk sin første løpetid i høst var det ikke mange månedene siden Moltres hadde sin sist. Dette var i månedsskifte oktober/november, og Moltres skulle hatt løpetiden sin i desember men slang seg altså på Tirith sin. Moltres begynte type en dag etter Tirith var ferdig. Forøvrig startet Celebi løpetiden sin et par dager etter Moltres igjen. Moltres er sjefen her hjemme, men Celebi var ny hos oss og knivet en del med Moltres om plassen i flokken før hun flyttet til fôrvert. 

Så jeg tenkte det kunne være litt morsomt å se hvordan tispene påvirker hverandre i andre flokker :) Påvirker de hverandre i det hele tatt? Begynner de samtidig, eller med ukers mellomrom, eller har de helt uavhengig av hverandre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to til tre "puljer" som følger hverandre. Stort sett er det vel bare to gjenger, som begynner løpetid på rekke og rad. Noen av dem starter likt, andre med en uke eller tre i mellom. Alle dachsene har 6 mnd syklus (litt til og fra) mens hygenen har 10 mnd i mellom,  haldenen ikke har noen syklus, men slenger seg med noen andre, en sjelden gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist det var løpetid her, var første gangen mine tisper har samkjørt seg, ever. Det er etter 11 år med tisper i hus, med 5 forskjellige tisper. 

Da var det forøvrig minstemann som starta, jeg er litt usikker på hvem av terven og den eldste puddelen som begynte å løpe først eller sist av de to, men at det går etter rang eller noe ser jeg ikke noe til blant mine i hvert fall. 

Og jeg må si at jeg foretrekker egentlig at de ikke samkjører seg, for det ble veldig mye hormoner på en gang :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har alltid samkjørt seg - maksimalt to uker mellom løpetidene til tispene som lever i samme hus. 
De to (Jippi & Jubel) som bor hjemme nå er ekstremt samkjørte. Da starter omtrent på TIMEN samtidig- hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske spennende lesing :) Da jeg hadde Mew og Nagini hjemme var det også rimelig samkjørt, mer eller mindre med bare ei ukes mellomrom mener jeg å huske. Når Mew løp riktig nok (ellers hadde det vært kjempeintenst for Nagini løp jo hver 4.mnd, mens Mew hver 6.mnd.) Da Mew startet den første løpetiden sin, var det bare to mnd siden Nagini hadde den sist, og i og med at hun hadde løpetid hver 4.mnd var det jo veldig enkelt å stille kalenderen etter henne på dagen, så der var det garantert fordi Mew startet sin og klusset det til i syklusen til Nagini :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...