Gå til innhold
Hundesonen.no

Pommes


Jan
 Share

Recommended Posts

Har nettopp overtatt en pommes hann på 2 år. Denne karen er jo livredd og eier ikke tillit. Ok vet at en må gi tid til nye familie . Spørsmålet er er dette generelt en nervøs rase ?

Tideligere eier hadde aldri hatt den løs ,og at den ikke kommer på innrop . Noen som har erfaringer. Vi bor landlig til og ønsker at hundene går fritt til en viss grad.

Vi er hunde vante og har en labrador som lyder alle kommandoer. Ønsker å dress de på innkalling men må vite litt av hundevenner med erfaring. 

Hilsen jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Pommes mener du da Pomeranian? 

 

Nei, Pommer er ikke en nervøs rase, de skal være tøff og uredd - men kan fint være reservert (les: ikke nervøs!) ovenfor fremmede. Det er dessverre en del uvitende mennesker som eier denne rasen som behandler de som små dukker og dermed får en hund som er vandt med å se verden fra fra eierens arm. Det er også viktig å sosialisere som valp for å få en trygg hund i voksen alder. De knytter seg ekstremt til flokken sin, og du skal egentlig allerede merke etter et par dager at du har fått deg en "skygge".

 

Om du kan ha hunden løs på tur eller ikke kommer litt an på hva som er trent på. Min tidligere pomtispe hadde et ganske pågående temprament på andre hunder, hun stakk aldri av men dersom hun så en hund lengre borte klarte jeg ikke stanse henne. Så der måtte jeg se hva som gikk foran oss før hun gjorde det. Min nåværende tispe går 0,5 meter bak meg til enhver tid. Hun løper aldri ut uansett hva det skulle være. Men hun er en "mammadalt" som jeg har trent kontakt og rapportering med siden hun var 12 uker gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfatter en del pomeranians som litt skjøre men som nevnt over er det sikkert mye med oppdragelsen å gjøre. 

Nå er det båndtvang frem til august så hunder skal uansett ikke gå løse, men du kan jo bruke langline og godbiter for å trene innkalling. Da har du mulighet til å hanke inn hunden om han ikke kommer, og har litt kontroll så han ikke stikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt ø høre . Ser litt at han har begynt å følge min minste datter på 9. Men er livredd meg  stor mann he he . Får ikke tatt på band lenke en gang. Men jeg er tålmodig og utifra hva jeg hører fra hundevante som kommenterer så er der håp. Skal trene på innhenting så skal nokk dette gå bra . Vi skaffet denne hunden som en terapi hund for vår datter på 9 . Lesehund. Senge venn da hun sliter med å slå seg til ro om kvelden. Takker for innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vilje skrev:

Oppfatter en del pomeranians som litt skjøre men som nevnt over er det sikkert mye med oppdragelsen å gjøre. 

Nå er det båndtvang frem til august så hunder skal uansett ikke gå løse, men du kan jo bruke langline og godbiter for å trene innkalling. Da har du mulighet til å hanke inn hunden om han ikke kommer, og har litt kontroll så han ikke stikker. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at vi har en del eiendom som vi rår over . Så plass har vi nokk av.. ja vet det er båndtvang.  Nå er det ikke slik at dyra går på selvstyr ?vi passer på men å gå løs det får de . Trenger ikke å gå i bånd så lenge en har kustus ?.

Det er flere bikjer på gårdene rundt har aldri hørt om båndtvang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er nervøs og skvetten og lite tillitsfull, så er det lurt å ha den i bånd. OM den blir skremt, så kan den stikke av... langt, og siden dere ikke har hatt den så lenge og den ikke kjenner dere så godt, så kan det også bli vanskelig å få tak i ham igjen. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...