Gå til innhold
Hundesonen.no

"KAMPHUNDER"


5338

Recommended Posts

Nei de er ikke vaktsomme. MEN hvis du gjør en hund agressiv og noen kommer i nærheten av den agressive hunden. Well you do the math... Det er baksiden av lettlært.

Må dessverre stikke til Sverige en tur i kveld. Så jeg har ikke tid å skrive noe mer de nærmeste dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Nei de er ikke vaktsomme. MEN hvis du gjør en hund agressiv og noen kommer i nærheten av den agressive hunden. Well you do the math... Det er baksiden av lettlært.

Må dessverre stikke til Sverige en tur i kveld. Så jeg har ikke tid å skrive noe mer de nærmeste dagene...

Vaktsome er dem jo, om det bryter en seg inn hos deg, så vill den da passe familien sinn.

Går du på gata og en overfaller deg, vil den beskytte deg, dette gjør di fleste hunder jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ja, det hørtes jo ut som noe som må være helt unikt for denne rasen...

Lurer på hvor mange andre raser som har de egenskapene og som er lovlige?

Hvis ikke man da ikke er spessielt ute etter en hund med "tøft" utseende og da er man tilbake på det med å skaffe seg hund på feil grunnlag...

Da syns eg at vi skal illegalisere alle raser og velge ut 3hunder.

1-Brukshund som politiet skal bruke og kun de

2-jakthund som kun jegere skal ha

3-Sofagris av en hund som er liten og som ikke klarer å punktere huden om den prøver

Resten trenger vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der er vi i gang igjen - tilhengere av amstaff og pitbull som mener at man enten er for eller mot. Ikke en nyanse imellom. Og ikke en nyanse imellom det den totale englestatusen de gir disse hundene - uten å medgi, som sant er, at dette ER en hund med bakgrunn fra kamphund, som fremdeles gjør den til en hund for ikke hvemsomhelst.

Akkurat sånne holdninger som gjorde at rasetilhengerne igrunnen skjøt seg selv effektivt i foten, og ikke klarte å pådra seg nevneverdig støtte fra andre hundeeiere før det var for sent. Med slike venner trenger jaggu ikke amstaffene fiender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der er vi i gang igjen - tilhengere av amstaff og pitbull som mener at man enten er for eller mot. Ikke en nyanse imellom. Og ikke en nyanse imellom det den totale englestatusen de gir disse hundene - uten å medgi, som sant er, at dette ER en hund med bakgrunn fra kamphund, som fremdeles gjør den til en hund for ikke hvemsomhelst.

Nemlig. Tar jeg feil, eller er det en tendens til at amstaff-/pitbulltilhengere automatisk går ut fra at man er tilhenger av raseforbudet, dersom man mener at disse rasene er mer enn gjennomsnittlig hundeaggressive? Jeg har i hvert fall aldri uttalt meg om raseforbudet, men er litt usikker på om enkelte tror de vet hva jeg mener om det (om noe)?

Akkurat sånne holdninger som gjorde at rasetilhengerne igrunnen skjøt seg selv effektivt i foten, og ikke klarte å pådra seg nevneverdig støtte fra andre hundeeiere før det var for sent. Med slike venner trenger jaggu ikke amstaffene fiender.

Sant nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns eg at vi skal illegalisere alle raser og velge ut 3hunder.

1-Brukshund som politiet skal bruke og kun de

2-jakthund som kun jegere skal ha

3-Sofagris av en hund som er liten og som ikke klarer å punktere huden om den prøver

Resten trenger vi.

Jeg har bare spurt etter spessielle egenskaper hos amstaff siden dere kjemper så for den.

Grunnen til at jeg spør er at jeg aldri har kjent en amstaff, de jeg har vært borti har ikke vært hyggelige (de har heller ikke hatt særlig "stabile" eiere for den saks skyld). Så derfor er min erfaring at dette ikke er en rase for "hvem som helst". Når en rase er lovlig så er den tilgjengelig for alle.

Du går jo da (som ventet) rett i forsvar og foreslår å forby så å si alle raser, og la "ola normann" ha en liten sofa hund. :wallbash:

Ikke noe galt med sofa hunder for dem som liker det, men vi har da mange gode feks bruks hund raser også som ikke appelerer i samme grad til "feil" miljø.

Det er jo forskjell på å tillate alle raser eller "ingen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg beklager. Var ganske teit av meg å skrive på den måten. Burde kanske holde meg unna nettet når eg har en dårlig dag.

Edit: Bor du i oslo/østlandet? Eg har til den dag idag ikke møtt en eneste ustabill amstaff. ER ikke så mange amstaffer her i bergen riktignok men det virker som om det er i oslo mesteparten av problemet er. Det gjelder jo mye annet også men det skal eg ikke nærmere innpå. Kanske bergen burde bli eget land så kan vi ha amstaff/pit lovlig og leve lykkelig. Hehehe. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der var vi igjen kan du si Aklea.

Men du som jeg vet at har noen bestemt seg for at slik er disse hundene,skumle,farlige beist som ikke har livets rett,så er det umulig at de skal få et annet syn på rasene.OG omvent.

Er det virkelig slik at om en som har rasen sier han er farlig så blir han respektert og da hadde aldri forbudet eksistert?

Jeg ser ikke annet enn at de som har vært med i denne diskusjonen,sier at rasene trenger en stødigerer hånd,sosialisering osv.

Da blir jeg litt oppgitt av utalelser som du skyter deg selv i foten om du ikkie ser nyansene.JA hva slags nyanser er det du vil ha?

Så er det enkelt å ta et innlegg og bruke det mot alle andre innlegg som er skrevet,for i det innlegget lå konklusjonen,ingen nyanser nemmelig.

O bardmann:

Hvor er dine nyanser?

Du er nok fullt klar over hva en Amstaff er,for så mye peppling tror jeg du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaktsome er dem jo, om det bryter en seg inn hos deg, så vill den da passe familien sinn.

Går du på gata og en overfaller deg, vil den beskytte deg, dette gjør di fleste hunder jo.

Dette er det faktisk meget få hunder som gjør uten opplæring. De fleste truer "overfaller" og når dem kommer så tett innpå at dem kan "beskytte" så velger faktisk de fleste hunder å flykte. Det er somoftest når hunder er redd for sitt eget liv at dem går inn å biter.

Det er faktisk meget få raser som går inn og fysisk besytter sin eier uten å ha en spesiell opplæring på det!

Om du noen gang skulle sitte deg ned å undersøke litt på statestikker på hunder som forsvarer (FA og andre metal tester) så ville du også se at de fleste hunder som gjør dette OGSÅ blir avlivet i tidlig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Bor du i oslo/østlandet? Eg har til den dag idag ikke møtt en eneste ustabill amstaff. ER ikke så mange amstaffer her i bergen riktignok men det virker som om det er i oslo mesteparten av problemet er. Det gjelder jo mye annet også men det skal eg ikke nærmere innpå. Kanske bergen burde bli eget land så kan vi ha amstaff/pit lovlig og leve lykkelig. Hehehe. :D

Jeg bor ikke i oslo nei, jeg bor på sørlandet.

Så du skjønner det at det er nok ikke bare i oslo/østlandet at dette er ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det faktisk meget få hunder som gjør uten opplæring. De fleste truer "overfaller" og når dem kommer så tett innpå at dem kan "beskytte" så velger faktisk de fleste hunder å flykte. Det er somoftest når hunder er redd for sitt eget liv at dem går inn å biter.

Det er faktisk meget få raser som går inn og fysisk besytter sin eier uten å ha en spesiell opplæring på det!

Om du noen gang skulle sitte deg ned å undersøke litt på statestikker på hunder som forsvarer (FA og andre metal tester) så ville du også se at de fleste hunder som gjør dette OGSÅ blir avlivet i tidlig alder.

Så du mener at alle raser vil mest sannsynlig stikke halen mellom beina å rømme om noen kommer å truer deg på livet.

Men den forskningen har jo aldri eksistert eller?For de hundene som gjør det,blir avlivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunders naturlige mønster er faktisk å stikke halen mellom bena om DEM føler seg truet på livet. Det er første forsvars mekanisme til hundene når dem er redd for livet sitt etter å ha prøvd å true "overfaller" med knurr, bjeff ++ Det er meget få hunder som faktisk går inn å biter som det her ble beskrevet!

Det er ikke så vanskelig å slå to og to sammen. Gå feks inn på SKK sin rasedata. Finn hunder som har stor Forsvarlyst som går inn å biter-gå inn på oppdretters hjemmeside og se AVLIVET under hundens navn...

Forskning fins det ikke, men har du en viss kjennskap til hundens terskler og fuksjoner så vet du hva jeg snakker om. (men jeg syns nå ærlig talt att Mentaltester som viser dette er bevis nok!!)

Og hvem her inne kan på hånden på hjerte si at deres hund har gått inn å bitt i ev truende sitvasjon? Vell jeg er akriv i tjenestehund miljøet og brukshund miljøet... Meget få hunder gjør dette naturlig, Dem må ha trening for å klare å håndtere sitvasjonen uten å stikke med halen mellom bena og løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bare ikke la rasene være ifred?

Så klart trenger disse rasene en fastere hånd en andre raser..Det gjør alle disse så kalte "farlige" rasene.

Er det noen som har påstått noe annet? <- dette er ikke frekt ment, men jeg har ikke registrert det. Om noen har påstått det så er det FEIL! og det kan jeg si, som er "fan" av disse rasene.

Er enig med den som skrev at de som er imot rasen, er nesten umulig og "omvende" og motsatt..

uansett hvor mye man prøver og bevise til folk at disse rasene ikke er slik mange tror, så for man ofte ryggen mot seg.. Og jeg innrømmer at jeg har vanskelig for og tro at det finnes noe vondt i hvert individ i disse rasene.. Men dette er også for at jeg har møtt mange amstaffer, rottweilere, pitbuller, cane corso osv. og INGEN av dem har prøvd og hoppe i verken min eller den forbigående hundens strupe.. Jeg har sett mange flere aggressive BC og gjeterhunder enn jeg har sett av disse rasene..

Og hvor mange av de som er her inne (og om er i mot rasene) kan med handa på hjerte si at de noen gang har møtt en pitbull, amstaff, rottweiler, cane corso osv?

Jeg bare spør, uten og ha en negativ eller ironisk tone i stemmen :o

Det er faktisk meget få raser som går inn og fysisk besytter sin eier uten å ha en spesiell opplæring på det!

Dette er jeg ikke eni i..

Min hund er sletts ikke trent til dette i det hele tatt.. Men hun gjør det fordet. Kunnet kommet med noen eksempel, men gidder ikke nå..

Bare for å si min mening på det punktet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg ikke eni i..

Min hund er sletts ikke trent til dette i det hele tatt.. Men hun gjør det fordet. Kunnet kommet med noen eksempel, men gidder ikke nå..

Bare for å si min mening på det punktet

Bare ett spm. Besyttet hunden deg ved å bite motsatte part eller ved å true (div bjeffe, knurre) slik at personen ikke turde å komme bort. DET er ett hav av forskjell på dem to tingene!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der er vi i gang igjen - tilhengere av amstaff og pitbull som mener at man enten er for eller mot. Ikke en nyanse imellom. Og ikke en nyanse imellom det den totale englestatusen de gir disse hundene - uten å medgi, som sant er, at dette ER en hund med bakgrunn fra kamphund, som fremdeles gjør den til en hund for ikke hvemsomhelst.

Akkurat sånne holdninger som gjorde at rasetilhengerne igrunnen skjøt seg selv effektivt i foten, og ikke klarte å pådra seg nevneverdig støtte fra andre hundeeiere før det var for sent. Med slike venner trenger jaggu ikke amstaffene fiender.

Kan ikke forstå annet enn at du har lest lite om argumentene imot raseforbudet. Erfarne, reflekterte "kamphund"eiere/tilhengere, understreker dette med at man skal velge hund etter egen kompetanse og forutsetning.

Jeg har hatt slik hund selv og har nå American Akita. Jeg har ingen problemer med å vedgå at disse rasene trenger kyndig oppdragelse og trening. Mange folk i feil miljøer, samt vanlig familefolk, skaffet seg f.eks Amstaff, kanskje pga dens tøffe utseende, kanskje fordi de var poplulær akkurat da. Og resultatet ble til det vi desverre har i dag.

Og ja, det finnes andre raser med de samme egenskapene, men dersom man har blitt glad i en type hund, er det ikke enkelt å finne en erstatning. Jeg håper inderlig at ikke "min nye rase" bli et offer for inkompetente folk som vil ha hund som ser tøff ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunders naturlige mønster er faktisk å stikke halen mellom bena om DEM føler seg truet på livet. Det er første forsvars mekanisme til hundene når dem er redd for livet sitt etter å ha prøvd å true "overfaller" med knurr, bjeff ++ Det er meget få hunder som faktisk går inn å biter som det her ble beskrevet!

Det er ikke så vanskelig å slå to og to sammen. Gå feks inn på SKK sin rasedata. Finn hunder som har stor Forsvarlyst som går inn å biter-gå inn på oppdretters hjemmeside og se AVLIVET under hundens navn...

Forskning fins det ikke, men har du en viss kjennskap til hundens terskler og fuksjoner så vet du hva jeg snakker om. (men jeg syns nå ærlig talt att Mentaltester som viser dette er bevis nok!!)

Og hvem her inne kan på hånden på hjerte si at deres hund har gått inn å bitt i ev truende sitvasjon? Vell jeg er akriv i tjenestehund miljøet og brukshund miljøet... Meget få hunder gjør dette naturlig, Dem må ha trening for å klare å håndtere sitvasjonen uten å stikke med halen mellom bena og løper.

Ok.det lover jo godt for rasene det da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.det lover jo godt for rasene det da :D

Hvilken raser tenkte du på? Tjenenstehundene eller "kamphundene"?

Det er faktisk bare normal at hundene har ett slikt reaksjonsmønster og jeg syns faktisk at det er dumt at enkelte som skal overbevise andre kommer å skryter på seg at dem beskytte og biter pga det er bare fårtalle som gjør det og kan kontolleres (derfor er det vanskelig å finne tjenestehund emne). Det ER jo faktisk slike uttaleser som skaper frykt!?!

(Problemet med slike hunder som vokter er at dem gjerne ikke klarer å skille mellom en reel trussel (når DU vil at den ska bite) og en unge som kommer farene hylene på ski ut av kontroll. Det er ofte en fin grene mellom disse sitvasjonene for hundene. )

Men nok om det :o Jeg bare hang meg opp i den ene uttalsesen som JEG personlig mener er med for å ødelegge rase syne for dem som ikke har innblikk i reasjons mønster. (som gamle fru.Larsen i Nabogården) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken raser tenkte du på? Tjenenstehundene eller "kamphundene"?

Det er faktisk bare normal at hundene har ett slikt reaksjonsmønster og jeg syns faktisk at det er dumt at enkelte som skal overbevise andre kommer å skryter på seg at dem beskytte og biter pga det er bare fårtalle som gjør det og kan kontolleres (derfor er det vanskelig å finne tjenestehund emne). Det ER jo faktisk slike uttaleser som skaper frykt!?!

(Problemet med slike hunder som vokter er at dem gjerne ikke klarer å skille mellom en reel trussel (når DU vil at den ska bite) og en unge som kommer farene hylene på ski ut av kontroll. Det er ofte en fin grene mellom disse sitvasjonene for hundene. )

Men nok om det :D Jeg bare hang meg opp i den ene uttalsesen som JEG personlig mener er med for å ødelegge rase syne for dem som ikke har innblikk i reasjons mønster. (som gamle fru.Larsen i Nabogården) :o

Tenker på alle rasene jeg:)

OG det der med at vokterhundene ikke klarer å skille?Hvor har du hentet det i fra.Noen som har forsket på dette da?Eller har du trent en drøss med hunder i IPO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem her inne kan på hånden på hjerte si at deres hund har gått inn å bitt i ev truende sitvasjon? Vell jeg er akriv i tjenestehund miljøet og brukshund miljøet... Meget få hunder gjør dette naturlig, Dem må ha trening for å klare å håndtere sitvasjonen uten å stikke med halen mellom bena og løper.

Ja, og der bruker man jo ikke de opprinnelige gjeter-/vokterhundrasene med sine spesifikke egenskaper heller? Alle som en bruker amstaff/pitbull, cane corso og dogo canario?

Ikke det nei? Så rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på alle rasene jeg:)

OG det der med at vokterhundene ikke klarer å skille?Hvor har du hentet det i fra.Noen som har forsket på dette da?Eller har du trent en drøss med hunder i IPO?

Vell nå er IPO trening sitvajson betinget. man har en del ting man gjør før man trener... (kalles arbeidssignal)

Problemet med slike hunder som vokter er at dem gjerne ikke klarer å skille mellom en reel trussel (når DU vil at den ska bite) og en unge som kommer farene hylene på ski ut av kontroll. Det er ofte en fin grene mellom disse sitvasjonene for hundene.

Bare så du er klar over det: Alle raser har en vokter i seg.... (nå snakker jeg om alle raser igjen, siden det tydeligvis ikke kom godt nok fram)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og der bruker man jo ikke de opprinnelige gjeter-/vokterhundrasene med sine spesifikke egenskaper heller? Alle som en bruker amstaff/pitbull, cane corso og dogo canario?

Ikke det nei? Så rart...

Ettersom jeg har pratet på generell basis og svart etter det så er det rart at folk greier å dra fram spesifikke raser...

Det jeg prøvde å få fram med mine innlegg var at det ER ikke bra å komme med slike uttaleser om rasene og gå rundt å "skryte" av det. Det er jo slike ting som skaper frykt!

Eller er folk blitt uenig i om hunden har reaksjons mønster også nå? (eller som mener "kamphundene" ikke har det?)

Tydligvis var det ikke noen som fikk med seg den delen av innlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har pratet på generell basis og svart etter det så er det rart at folk greier å dra fram spesifikke raser...

Det jeg prøvde å få fram med mine innlegg var at det ER ikke bra å komme med slike uttaleser om rasene og gå rundt å "skryte" av det. Det er jo slike ting som skaper frykt!

Eller er folk blitt uenig i om hunden har reaksjons mønster også nå? (eller som mener "kamphundene" ikke har det?)

Tydligvis var det ikke noen som fikk med seg den delen av innlegget...

Det er jo åpenbart at vi synes ulike ting er "rart". Du henviser til din erfaring (som hvis jeg husker rett er fra militæret?) - og da betviler jeg sterkt at du har særlig mange referaner til de rasene denne diskusjonen handler om.

Å uttale seg om at "de fleste hunder stikker med halen mellom bena" hvis de blir truet tyder på at du antagelig har god kjennskap til schæfer, men Auds KOer kan du umulig ha møtt på jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo åpenbart at vi synes ulike ting er "rart". Du henviser til din erfaring (som hvis jeg husker rett er fra militæret?) - og da betviler jeg sterkt at du har særlig mange referaner til de rasene denne diskusjonen handler om.

Å uttale seg om at "de fleste hunder stikker med halen mellom bena" hvis de blir truet tyder på at du antagelig har god kjennskap til schæfer, men Auds KOer kan du umulig ha møtt på jobb!

Ettersom jeg henviser til MH, FA mm så er dem fleste raser testet i Sverige. (ikke bare gruppe 1 hundene)

Og vær så snill og ikke uttal deg om min erfaring...

Nei jeg har ikke vært borti KO, men jeg håper virkelig at det bare er dyr dem jager og ikke folk som er truende.... (som det hanler om her)

Men poenge mitt var at dem fleste hunder (overvekten av alle rasene vi har) har ett register av signaler deg gir før dem faktisk biter. (Og ja jeg har vært på FA test av en ulovlig Doggo rase.. Han "feiget" ut når alt kom til alt. Men du verden for ett register, som var ganske skremmende, før den helst bare ville forlate hele sivasjonen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...