Gå til innhold
Hundesonen.no

Halt hund

tmp
 Share

Recommended Posts

Onsdag morgen stakk hundene på en liten tur alene i skogen, og da de kom tilbake haltet Bob på ene frembeinet og pep. Det gikk seg til men på kvelden hadde han tydelig vondt igjen, pep i sengen når vi kom borti han. I går var det ikke mye synlig før på kvelden igjen, da han haltet og ynket seg litt. I dag er det også litt halting. Det er ingenting synlig og han reagerer ikke når vi bøyer og kjenner på benet/leddene. Han har trolig forstrekt noe tenker jeg og benet behøver ro. Hva tror dere, hadde dere villet fått han sjekket hos veterinæren med en gang, eller holdt han i ro noen dager (over helgen) og sett det ann?  Bob er for øvrig 8,5 mnd og i vekst.

Her er vel et par veterinærer her inne også? Synspunkt?

Edit: Det som bekymrer meg/gjør meg usikker, er om det kan gjøre mer skade å vente noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Som nevnt er det ikke bare bare å unngå gi mat, det kan være skadelig dersom en gjør det feil. Et måltid om dagen har gunstig effekt fordi insulin og mTOR er ute av omløp lenge nok til å igangsette autofagi, som er hele hensikten med å faste. Vektkontroll gjøres bedre med å kontrollere kaloriinntaket i daglig kosthold, ikke ved å faste og så fore på igjen.  Ved mer enn 24 timers faste er det viktig å tilføre elektrolytter, ikke bare vann, og en må også være påpasselig med å ikke la det gå så langt at kroppen begynner bryte ned friske komponenter for næring. Det eneste som er gunstig er å faste lenge nok til at dysfunksjonelle mitokondrier, feilfoldede proteiner og andre ødelagte cellekomponenter er ryddet bort. Fjerning av dysfunksjonelle mitokondrier er spesielt viktig for å beskytte DNA. Dette skjer ikke uten aktivering av autofagi reseptorer, som inhiberes av mTOR, som er i omløp i mange timer etter at det har vært aminosyrer eller insulin i omløp. Autofagi øker med tiden mTOR ikke har vært i omløp, og targeter spesielt ødelagte cellekomponenter merket for autofagi, men som aldri blir tatt hånd om dersom det kontinuerlig er mTOR i omløp. Platå av autofagisk aktivitet nås mellom 24-48 timer i både rotter og mennesker.  Selv tenker jeg at å bare gi ett måltid om dagen er vanskelig over tid. Det må være stort for å dekke energibehovet. Derfor ser jeg det som litt hypp som happ om en velger noen dager med ett måltid om dagen, eller to dagers faste med lengre mellomrom mellom.  Ville ulver spiser typisk bare noen få ganger i uka. Feast and fast. Etter å ha felt et bytte går de typisk 1-3 dager etter å ha spist før de jakter igjen.  Hunder har tilpasset seg mennesker mer ved enzymer som kan fordøye stivelse til en viss grad, men ellers er det jo tydelig at de nyter best av et kosthold som likner mest mulig på ulvens. Er du uenig i at kontrollert faste forbedrer helse og forlenger livsløp i mennesker også?  
    • Nja, må si meg uenig her. Det er veldig lite forskning på periodisk faste på friske hunder med normal kroppsvekt og med et normalt aktivitetsnivå. Vær obs på at: - enkelte studier definerer ett måltid om dagen som periodisk faste. - studiene på friske hunder er ofte gjort på dyr oppstallet i bur uten daglig mosjon (mange av disse studiene ble gjort mellom 1920-2000). - flere studier som viser til "positive" effekter er gjort på sederte dyr (for å kunne bruke diverse måleutstyr). - langtidseffekter er sjeldent vurdert. Vær derfor ekstremt nøye med å lese metodedelen når det leses forskningsartikler.  Det som derimot er støttet av forsking som positivt er fôring av ett større måltid per dag fremfor to/flere mindre for vektkontroll som igjen reduserer risikoen for diverse livsstilssykdommer. Periodisk faste har også hatt positiv innvirkning når det kommer til å kontrollere enkelte tarm- og stoffskiftesykdommer, men har så vidt jeg vet ikke vist preventiv virkning.  Av negative faktorer så er det dokumentert feilernæring som følge av gjentatt periodisk faste over tid.   
    • Evolusjonært tilpasset? Med tanke på hvor mange generasjoner hunder man har i løpet av en generasjon mennesker så vet vi jo at de utvikler seg ganske mye fortere. Jeg tror ikke det er et nevneverdig problem. Hvilke helsefordeler skal det være ved å faste?  
    • Det slo meg, mens jeg leste om forskning på faste for hunder, hvor mange sykdommer som enten kunne vært fullstendig unngått eller kraftig forbedret ved å "la" hundene faste regelmessig under kontrollerte forhold. Don't take my word for it, undersøk selv. Det gir mening, da. Regelmessige måltider flere ganger om dagen hver eneste dag og aldri noen dager uten, det er en veldig moderne og nymotens greie hundene ikke er evolusjonært tilpasset ennå, akkurat som vi heller ikke er godt tilpasset å aldri være sultne eller mangle mat i perioder. Helsefordelene ved å faste kontrollert innimellom, og de kumulative skadene av å aldri gjøre det, er verdens beste argument for å sette seg inn i hvordan gjennomføre faste for optimale helsefordeler fra det. 
    • Jeg har prøvd vanlige h-seler med mye justering, samt trekkseler og mye annet.. jeg har ikke prøvd en step-in sele, så det skal jeg prøve - takk for tips!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...