Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsblogg


Jeampi

Recommended Posts

Jeg har holdt på med treningsblogg nå en god stund. Og dette er så utrolig bra hjelpemiddel at jeg anbefaler alle å prøve det! Jeg bruker bare vanlig "word" på datamaskina og har en egen mappe som heter "pitofinas treningsdagbok"

Det er så utrolig hjelp i å kunne lese hvor langt man var komt sist og om det gikk bedre eller dårligere enn sist gang. dessuten er det mye lettere å finne ut hva som man evt gjorde gale hvis man har det på svart hvitt, og får litt tid på seg til å prøve å finne en løsning :) så alle sammen, ta pennen fatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver treningsblogg etter og før hver trening.

jeg har laget et word-dokument hvor jeg krysser av - så blir det litt enklere. Jeg sitter opp små, små økter. Jeg velger kanskje 3 ting jeg skal repetere/øve på i treningsøkten. Så sorterer jeg etter høy intensitet, middels intensist og lav intensitet. Tar selvsagt øvelser med høy intensitet først, så de med middels osv. Om jeg har to høyintensitets-øvelser kan det hende jeg fordeler de på to økter. Så skriver jeg opp anntall repetisjoner for hver øvelse. Jeg tar aldri mer enn 3 innkallinger (for å oppnå høyest intensist) og 5 eller 10 repetisjoner på "små-øvelser" (f.eks sitt-dekk-stå). Da er det enkelt for meg å fylle ut hvor mange ganger hun lykkes og hvor mange ganger hun ikke lykkes - så er det enkelt å se om jeg kan gå videre til neste steg eller om jeg må senke kriteriene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver også treningsdagbok, om ikke så nøye som Benedicte..Men oppfordring til dere som skriver, hvis dere vil, legg det ut på nett, interessant lesestoff :) Og i tilegg kan man få tilbakemelding fra andre, jeg synes hvertfall det er nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet oppe litt i kveld og skrev litt om hvordan en treningsblogg ser ut, hvorfor det er lurt med treningsblogg osv (ok, det ble litt langt)

Lag din egen treningslogg!

Det er veldig lærerikt og nyttig å føre treningslogg hver dag. Ved å føre treningslogg kan du se hvor langt du er kommet i treningen, trene mer målrettet og sette deg små mål og se om du opprettholder 80% regelen (at hunden aldri skal feile mer enn 20% av gangene). Du kan velge om du vil skrive en enkel eller en avansert form for treningslogg. For noen ligger det naturlig å trene målrettet på hver trening, men mange "skifter mening" eller ikke vet helt hva de har som mål når de går ut med treningssekken og hunden og er klar for å trene. Det mange gjør er å trene litt av alt, og komme på ting etter hvert. Hva gjør man da om hunden plutselig har et fremskritt i treningen? Og du ikke er obs på hva du skal gjøre videre..? Jeg anbefaler deg å føre logg, i hvert fall i begynnelsen av treningen og på spesielt vanskelige øvelser.

Når du skal føre en (avansert) treningslogg kan du f.eks ha med:

1) Hvilke øvelser du vil trene på

2) Hvor langt du kom på sist trening

3) Øvelser rangert etter hvilken intensitetstyrke de trenger

4) Antall repetisjoner

5) Mål for treningen

6) Hvor ofte lykkes/ikke lykkes hunden?

Jeg skal skrive et eksempel på en treningslogg:

Hva vil jeg trene på denne økten?

- Fellesdekk

- Innkalling

- Sitt og dekk

Intensitetstyrke:

Høy intensitet:

Innkalling

Middels intensitet:

Sitt og dekk

Lav intensitet:

Fellesdekk

Antall repetisjoner:

Innkalling x 2

Sitt og dekk x 10

Fellesdekk x 1

Hvor ofte lykkes hunden? (ps! |-| skal forestille ruter du kan krysse av i)

Innkalling

|-| 1. innkalling

|-| 2. innkalling

Sitt og dekk

|-|Sitt

|-| Dekk

|-| Sitt

|-| Dekk

|-| Sitt

|-| Dekk

|-| Sitt

|-| Dekk

|-| Sitt

|-| Dekk

Fellesdekk

|-|

Mål for treningen

Komme i eksplosiv fart på innkalling fra 5 meters hold

Sitt, dekk - 10 ganger fra 3 meters hold

Fellesdekk med en annen hund i 30 sekunder

---

Kanskje du ikke forstod et fnugg av denne "treningsloggen" jeg satte opp?

Jeg skal prøve å forklare hensikten.

Hva vil jeg trene på denne økten?

Denne delen er veldig viktig. Når du skal ut og trene må du vite hva du skal trene på. Altfor mange trenere kommer på appellplassen uten å egentlig ha noe å sette i gang med. Og siden treningen er dårlig planlagt går ikke treningen så bra. Om du f.eks ville trene apportering på appellplassen, og finner plutselig ut at apporten ligger hjemme. Eller at du ville trene innkalling med eksplosiv fart, men hvor er medhjelperen når du trenger han? Eller du trener i hagen, men småpusser bare på enkle atferder hunden kan fra før. Det du egentlig trenger er å generalisere apporteringen med andre hunder rundt. Alt dette er eksempler på ting som kan hende om du ikke planlegger treningen. Men om du hadde satt opp en liste over HVA du skal trene på, så kan du tilrettelegge ting før du er på trening! Du kan f.eks huske å ta med apporten, kjøre bilen til et sted med mye forstyrrelser, ringe en som kan hjelpe til med å holde hunden så dere får en eksplosiv innkalling osv. Ikke nok med det, men en gyllen regel i klikkertrening er også at du alltid skal avslutte når treningen er på topp, selv om det da ofte er mer forsterkende for fører å fortsette treningen. Om du da allerede har satt klare grenser over hva du skal trene på - så blir det lettere for deg å avslutte treningen. når du bør.

Intensistsstyrke

Denne delen handler om klassisk betinging, men jeg skal prøve å fortelle det så enkelt som mulig.

Du har sikkert merket at hunden din noen ganger er full av energi, og noen ganger ikke like full av energi. Hunden kan for eksempel ha masse energi (stressnivået er høyt) når du kommer hjem fra jobb/skole, når dere kommer til appellplassen, når den kommer ut av bilen osv. Men noen ganger har den verken mye eller lite energi, men en mellomting (middels stressnivå). F.eks i midten av en treningsøkt, på tur, når hunden nettopp har våknet osv. Det hender også at hunden har veldig lite energi (lavt stressnivå). Du har sikkert sett hvor trøtt og sliten hunden er etter en lang dag på utstilling, på slutten av en lang treningsøkt, på slutten av en tur osv. Har du noen gang tenkt over hvorfor noen hunder blir helt tussete når de ser en ball? Dette er fordi de assosierer ballen med lek, som fører til økt stressnivå. Det samme gjelder når hunden vår ser mat. Den assosierer mat med å spise, og det fører til at hunden sikler. Selv om ikke hunden leker, så øker stressnivået. Og selv om ikke hunden spiser, så begynner den å sikle. Dette er klassisk betinging, og det handler om reflekser. Å sikle er en automatisk, ufrivillig og stereotyp respons, som vi så pent kaller en refleks. For eksempel mat er en ubetinget stimulus, fordi den er "ulært". Du trenger ikke å lære å sikle når du har mat i munnen! Vi kan kalle sikling en ubetinget respons, fordi du heller ikke trenger å lære å gi respons når du har mat i munnen (i dette tilfellet er responsen å sikle). Vi kan også gjøre noe mer. Som sagt ovenfor, så begynner våre hunder å sikle når de SER maten, ikke bare når de har den i munnen! Å se maten var før en "nøytral stimulus", dvs en stimulus som egentlig ikke betyr noen ting for hunden. Men utifra erfaring vet hunden at når den ser maten, så kommer snart maten, som så utløser responsen å sikle. Da vil hunden snart begynne å sikle bare ved synet av maten, akkurat som hunden vår blir ivrig ved synet av tennisballen sin. Egentlig betyr jo synet av tennisballen og maten ingen verdens ting. Når en klikkertrent hunden hører et "klikk", så lyser øynene dens og den blir ofte kjempeglad - selv om vi ikke har gitt den belønningen ennå. Men igjen er det snakk om klassisk betinging. Hunden blir glad (noe som er en helt ufrivillig, "ulært" respons) fordi den vet at klikk = mat i munnen. Og mat i munnen er namnam, og da blir hunden glad! Skjønner? Alt henger sammen her. Eller hunden blir glad når den hører klikket (og stressnivået øker) fordi den vet at nå kommer ballen (selv om eieren ennå ikke har vist hunden ballen)!

Ja, men hvorfor forteller jeg dette da? Jo, klassisk betinging er veldig viktig i hundetrening, og som du kan ha god nytte av. Ved å ta frem ballen hver gang stressnivået til hunden er høyt, så vil hunden lære at ball = høyt stressnivå. Når hunden har erfart det en stund kan du ta frem ballen når stressnivået til hunden egentlig er ganske lavt, og stressnivået vil øke! Og hunden tenker ikke over det engang.

Det vi da kan dra nytte av i treningen er å kjøre øvelser vi vil ha full intensitet på når hundens stressnivå er høyt. Vi kan kjøre øvelser vi vil ha middels intensitet på når hunden ligget på et middels stressnivå, og øvelser med lav intensitet kan vi kjøre når hunden ligger på et lavt stressnivå. Alle vil vel at hunden skal galoppere mot oss i full fart og ha høy intensitet i en øvelse som innkalling. Da kan vi bare trene innkalling når hunden er på et høyt stressnivå (For eksempel i begynnelsen av treningen, med en gang vi kommer hjem etc). Hunden vil så helt ufrivillig lære seg at innkalling = høyt stressnivå. Du gjør det samme med øvelser hvor du vil ha middels stressnivå, som for eksempel under fri ved foten. Tren fri ved foten når hunden er på et middels stressnivå, så vil det igjen foregå assosiasjoner. Om du vil ha lite stressnivå på en øvelse (for eksempel fellesdekk), så trener du når hunden har lavt stressnivå.

Se for deg at en godt trent hund kommer på lydighetsbanen. Første øvelse er fellesdekk. Hunden kjenner fort igjen situasjonen, og helt ufrivillig blir hundens stressnivå lavt. Ingen vil vel ha en hund som ligger og dirrer på fellesdekken og kan reise seg hvert øyeblikk? Neste øvelse er fri ved foten. Hunden kjenner fort igjen situasjonen, og helt ufrivillig øker stressnivået til middels. Nå vil du ikke ha en hund med lavt stressnivå som du ville ha under fellesdekken, men med en godt trent hund er ikke dette noe problem! Neste øvelse er innkalling. Hunden begynner straks å kjenne igjen situasjonen når du kommanderer bli og går 10-15 meter ifra den. Da øker stressnivået til hunden, og den eksploderer i en kjempefart når du endelig sier "kom". Ser du forskjellen? På fellesdekk hadde hunden ikke like høyt stressnivå som under innkallingen, og hunden hadde i hvert fall ikke like lavt stressnivå på innkallingen som den hadde under fellesdekken. Og der kommer jeg til poenget (ja, nå fikk du en del teori på kjøpet).Ved å lage treningslogg kan du føre opp hvilke øvelser du vil øve på, og finne ut om du vil ha høy, lav eller middels intensitet. Med fordel kan du da kjøre høy intensitets-øvelsene i begynnelsen av trening (for eksempel innkalling), øvelsene du vil ha middels intensistet på i midten av treningsøkten (for eksempel fri ved foten) og til slutt tar du kanskje fellesdekk (på slutten av treningen har som oftest hunden lavt stressnivå). Om du finner ut at du vil trene på flere øvelser med høy intensitet kan du heller dele de opp på flere økter, slik at hunden alltid ligger på et høyt stressnivå når du vil. Du må selvsagt se an hunden. En rask border collie kan ha flere høy-intesitets økter enn en bullmastiff, men en bullmastiff har lettere for å trene øvelser med lav intensitet (siden det skal mye til for å slite ut en border collie). Om du nå tilfeldigvis har en hund som ikke ofte er på høyt stressnivå så ofte, så lønner det seg å kjøre veldig få repetisjoner på øvelser med høy intensitet, slik at hunden ikke blir utslitt og faller ned til et lavere stressnivå.

Antall repetisjoner:

Det kan også være lurt å føre opp hvor mange repetisjoner du vil ha på hver øvelse. Som sagt ovenfor bør du ha få repetisjoner på øvelsene som krever at hunden ligger på et høyt stressnivå. Om du derimot skal trene en hund til å bli kan du kjøre flere repetisjoner.

Hvor ofte lykkes hunden?

80% regelen sier at du alltid skal legge opp treningen slik at hunden lykkes minst 80% av repetisjonene (selvsagt skal du ikke nøye deg med bare 80% når øvelsen er ferdig, men at hunden mestrer øvelsen 80% av gangene forteller at du kan gå videre til neste skritt i treningen. Når øvelsen er helt ferdig kan du øke kravene gradvis og få en 99,99% sikker øvelse). Det er effektiv trening når hunden lykkes så ofte som mulig! Om hunden ikke greier de 80% kan den ikke øvelsen godt nok. Men ofte er det vanskelig for oss å huske om hunden greide dekk fra 1 meter 80% av gangene. Da kan du på treningsloggen føre opp antall repetisjoner og etter ca 5 repetisjoner kan du ta pause i treningen og krysse ut om hunden lykkes eller ikke i hver repetisjon. Om du tar 5/10 repetisjoner hver gang kan du enkelt se om du overholdt 80% regelen eller om du må senke kravene.

Mål for treningen

Sett deg mål for treningen! Da hjelper du deg selv med å gå videre i treningen (du gir deg selv et spark bak), slik at du slipper å bli stående fast på et kriterium.

Lykke til med treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skriver träningsdagbok på hemsidan (www.klickerklok.se) och har min blogg hos blogtown.se. Tänkte bara vara lite petig - kallar man det träningsblogg så menar man att det ligger ute på internet. Blog är en förkortng av weblog, alltså en dagbok på internet. Skriver man bara för sig själv på datorn eller för hand så blir det en vanlig träningsdagbok eller träninglogg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skriver og en slik blogg hver dage gentlig. når vi har trent, og om vi ikke har trent.. Rett og slett så skriver jeg nesten ver dag bare for å si hva som skjedd den dagen, og hva som evt. er trent på om jeg trente.. og hvordan den treningen gikk, hvor arbeidsvillig hun var, og hvor lenge vi holdte på..

ikke bare er en blogg utrolig nyttig for å se hvordan treningen din har utviklet seg, Men tenk hvor utrolig koslig det er og lese det du har skrevet og gjort med din hund den gangen den nå en gang blir borte! et så utrolig fint minne.. Derfor skriver jeg egentlig dagbok mest for hand i en vanlig blokk her hjemme, for å være sikker på at den tar jeg vare på for altid.. :)

annbefales på det sterkeste..

Skriver dagbok til hesten og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...